بنیادی گفت:تلاش داریم تا دامهایی را در استان افزایش دهیم که نسبت به مراتع نیمه وابسته باشند

به گزارش ندای گیلان، معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان در حدود هشتصد هزار دام سبک دارد و اغلب دامهای سبک استان در شهرستانهای تالش، رودسر،رودبار و … وجود دارند، گفت: یکی از مشکلاتی که دارندگان دامهای سبک استان با آن دست و پنجه نرم می کنند نسبت تراکم بالای دام نسبت به مرتع است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی ها به مراتع آسیب می زند و با توجه به خشکسالی هایی که اخیرا در استان ما رخ داد، کیفیت و کمیت علوفه در مراتع استان کمی کاهش یافته است،اضافه کرد: لازم است تا همکاری متقابل دامداری‌های سبک استان با منابع طبیعی بیشتر شود تا از مراتع بهره‌برداری بهینه صورت گیرد.

ایرج بنیادی بر ساماندهی دامداران نسبت به مراتع استان تاکید کرد و گفت: زمان ورود و خروج دام به مراتع باید اساس نرم جهانی رعایت شود و همچنین ورود و خروج دامها به مراتع نیز رعایت شود تا دامداران متفرقه از مراتع بیش از اندازه بهره برداری نکنند.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاوری گیلان از اجرای طرح های اصلاح نژادی با دامهای سبک استان خبر داد و گفت: تلاش داریم تا دامهایی را در استان افزایش دهیم که نسبت به مراتع نیمه وابسته باشند.

بنیادی گفت:با استقرار و افزایش دامهای اصلاح نژادی شده می توان دامهایی با کیفیت شیر و گوشت بالاتر داشت ضمن اینکه برنامه داریم تا میزان بیشتری از کاه و کلش حاصل از برداشت برنج در گیلان نیز در این خصوص سامان دهی شود.