روت کردن آندروید به شما امکانات زیادی میدهد و کارهای بیشتری میتونید با گوشی آندروید خود انجام دهید ، اما نکات منفی اینکار چیست ؟ بگذارید به آن نگاهی بیاندازیم

سرویس فناوری ندای گیلان:

خطرات امنیتی

با بدست آوردن دسترسی به روت یا ریشه آندروید ، شما به کنترل تمام سیستم دسترسی پیدا میکند . با مهارت کافی و ابزار درست شما تقریبا میتوانید هر پارامتری روی گوشی را ویرایش کنید . این دلیل اینست که برنامه های مانند SuperSU برای کارکردن مناسب و درست احتیاج به دسترسی به روت دارند . البته این نوع دسترسی مانند یک شمشیر دو لبه می باشد چرا که با دسترسی به روت دیگر چیزی نمیتواند جلوی برنامه های بد افزار را بگیرد که به گوشی شما آسیب نرسانند . فایل های سیستمی امکان دارد گم شده یا پاک شوند ، اطلاعات شخصی ممکن است مورد سو استفاده قرار گیرند و حتی شما ممکن است گوشی خود را از کار بیاندازید  !

نکته امیدوار کننده این است که کاربر میبایست به برنامه اجازه دهد که به روت دسترسی داشته باشد در غیر این صورت نرم افزار به تنهایی نمی تواند ، بنابراین همیشه قبل از اینکه به نرم افزاری اجازه دسترسی به روت را بدهید ، درباره آن نرم افزار آندروید تحقیق کنید .

باطل شدن گارانتی و ضمانت نامه

چیزی که به ضوح روشن است اینست که شرکت های سازنده از روت کردن گوشی و دسترسی به فایل های سیستمی آن حمایت نمیکنند ، در غیر این صورت شاهد آن بودیم که گوشی ها روت شده مستقیما به بازر عرضه شوند ! بنابراین اگر شما گوشی خود را روت کنید مثل این می باشد که به گارانتی خود بوسه خداحافظی بدهید ! حتی بعضی از گوشیها مانند سامسونگ دارای شمارنده فلش کردن در داخل خود دارند که بررسی میکند که آیا کاربر فریمور گوشی را تغییر داده یا نرم افزار های غیر رسمی نصب کرده است یا خیر ،  و این حتی زمانی که گوشی دوباره به مشخصات کارخانه ای برگردانده و قفل شود باز هم قابل ردیابی است .

البته اینطور نیست که همه ضمانت کننده ها از ارائه خدمات به خاطر روت کردن گوشی خودداری کنند اما آنها هر کاری که در نرم افزار گوشی به وسیله تغییر دادن آن انجام شود را تایید نخواهند کرد .

 

همه دستگاهها شبیه هم درست نشده اند !

فرآیند روت کردن یک گوشی از یک سازنده گوشی به سازنده دیگر و حتی مدل به مدل فرق میکند . هیچ روش رسمی برای روت کردن گوشی شما وجود ندارد . برای مثال برای روت کردن گوشی های نکسوس شما باید toolset را دانلود کنید و سپس از برنامه داس کامپیوتر برای دسترسی به روت استفاده کنید در حالی که برای گوشی های سامسونگ شما می بایست برای روت کردن از نرم افزار Odin استفاده کنید . بنابراین با توجه به اینکه هر گوشی روش خاص خودش را دارد و حداقل نیازمند چند مرحله کار و وحداقل دانستن دانش رایانه به طور خوب ، شانس اینکه گوشی ناپایدار شود و موقت از کار بیوفتد بیشتر خواهد بود .

مشکل با آپدیت کردن گوشی

یکی دیگر از مواردی که اگر شما گوشی خود را روت کنید با آن مواجه خواهید شد این است که دیگر پیام های آپدیت خودکار را نخواهید دید . به عنوان مثال شما دیگر قادر نخواهید بود آپدیت ها را با استفاده از شبکه بیسیم (OTA) مشاهده کنید و نرم افزار های مدیریتی مانند سامسونگ KIES دیگر درست کار نخواهد کرد . البته شما قادر خواهید بود که آپدیت فریمور ها را روی گوشی خود فلش کنید اما این روش مقداری دشوار است که شما برای هر بار نصب کردن آپدیت می بایست انجام دهید .

 

شما گوشی خود را روت کرده اید ، حالا چی ؟

یکی از مهمترین مسائلی که باید در نظر بگیرید : هنگامی که گوشی خود را روت میکنید ، به محل های خیلی بیشتر از قبل دسترسی پیدا میکنید ، اما با این سطح دسترسی شما چه کار میخواهید انجام دهید ؟ آیا کاری میخواهید انجام دهید که بدون روت کردن قادر به انجام آن نیستید ؟قصد این مطلب ترساندن شما از روت کردن گوشی خود نیست ، نشان دادن احتمال خطراتی است که در این فرآیند ممکن است رخ بدهد  .

 :Tech24