سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان گفت: حدود 162 میلیارد برای حوزه بهداشت و درمان، حدود 48 میلیارد برای راه، حدود 141 میلیارد برای آب و 173 میلیارد نیز برای مدارس استان از محل اعتبارات محرومیت زدایی اختصاص می یابد.

به گزارش ندای گیلان،شراره کاوسی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان، گفت: به استناد قانون بودجه ۱۴۰۰ ، اعتباراتی در کشور تحت عنوان «اعتبارات محرومیت زدایی» تعیین و به استان ها ابلاغ شده است و امروز پیشنهاد فوق را در برش شهرستانی و بخشی ارایه می دهیم.

وی گفت: براساس ابلاغیه، استان گیلان ۴۸۲ میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت زدایی در پنج بخش بهداشت و درمان، راه، آب، مدارس و آبخیزداری بهره مند شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ادامه داد: حدود ۱۶۲ میلیارد برای حوزه بهداشت و درمان، حدود ۴۸ میلیارد برای راه، حدود ۱۴۱ میلیارد برای آب و ۱۷۳ میلیارد نیز برای مدارس تعیین شده است.

کاوسی با بیان اینکه اعتبارات محرومیت زدایی در برش های شهرستانی و بخشی مشخص می شوند، خاطرنشان کرد: با عنایت به جایگاه شورای برنامه ریزی استان ها و شان نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آن شورا به منظور تدقیق بیشتر پروژه ها و استفاده بهینه از منابع مذکور، آن شورا مجاز به جابجایی ۲۰ درصد از اعتبارات مربوط به بخش ها و داخل هر بخش صرفاً برای پروژه های استانی منوط به برخورداری از تائیدیه کمیسیون ماده (۲۳)قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت( ۲)، یکساله بودن پروژه و همچنین ثبت در پایگاه اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد.

***

دکتر اسدالله عباسی، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان پس از استماع گزارش حاضران خواستار تسریع در روند اتمام پروژه های نیمه تمام شد و گفت: در انجام پروژه های محرومیت زدایی باید همدلی داشته باشیم تا معضلی که امروز در همه حوزه ها و به واسطه پروژه های نیمه تمام می بینیم رفع شود.

وی ادامه داد: آزاد راه ها، پل ها، سدها و پروژه های عمرانی، ورزشی و دیگر پروژه ها و حوزه پسماند و نظایر آن باید با پیگیری مجدانه به اتمام برسند.

استاندار برگزاری جلسات مشترک کارشناسی مرتبط در کارگروه ها و دستگاه های اجرایی استان را با توجه به پیشنهادات و اولویت هایی که سازمان برنامه بودجه مشخص کرده، از ضروریات خواند و افزود: در استان از شاخص های توسعه خیلی عقب هستیم و نیاز به پیگیری، سرعت عمل و دقت نظر ویژه ای در خصوص شاخص های توسعه داریم. بنابراین باید با افزایش نظارت‌ها و جذب اعتبارات ملی، بهبود شاخص ها را محقق نمائیم.

وی در بخشی دیگر خاطرنشان کرد که در خصوص بهداشت و درمان و راه و شهرسازی مسئولان ذیربط جلساتی را برگزار کنند تا بتوانند در سطح ملی اعتبارات لازم برای گیلان را بگیرند.

دکتر عباسی با تاکید بر اینکه بعد از تصمیم گیری و مصوبات در این جلسات، در نشست های بعدی لازم است گزارش های کامل از دلایل پیشرفت یا توقف پروژه و نوع کار پیمانکار ارایه شود، گفت: چنانچه پیمانکاری به تعمد به وعده خود عمل نکرده باشد، لغو قرار داد خواهد شد. چون گاه هم ماشین آلات و ابزار آلات هست و هم مصالح، ولی پیمانکار ممکن است به خاطر تاخیر در دریافت بودجه، پروژه را ادامه ندهد و این درست نیست.

وی وضعیت موجود در پروژه‌ها را بیشتر به واسطه مشکلات مدیریتی، نظارتی و عدم همکاری بخشی ارزیابی کرد و گفت: البته بخشی از مشکلات هم مربوط به بودجه است که لازم است برای جذب اعتبارات، مدیران و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های موجود در وزارتخانه ها بهتر و بیشتر استفاده کنند. چون پیگیری و تلاش مدیران برای جذب اعتبارات و پیشرفت پروژه‌ها از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران است.