زمانیکه اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده شد، انتظار داشت که این موفقیت بتواند آرامش را به فضای بحران‌زده خاورمیانه برگرداند

به گزارش ندای گیلان به نقل از مشرق،روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره ترس ساختگی کشورهای عربی از ایران اسلامی می‌نویسد: زمانیکه اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده شد، انتظار داشت که این موفقیت بتواند آرامش را به فضای بحران‌زده خاورمیانه برگرداند، بحرانی که در نتیجه خروج آمریکا از منطقه با هدف ایجاد توازن قدرت بین کشورهای رقیب در این منطقه یعنی عربستان و یمن بوجود آمد.

ندای گیلان111111111

یک دلیل برای اینکه اوباما نتوانست کشورهای عربی را در کمپ‌دیوید با خود همراه کند این است که عربستان سعودی و هم‌پیمانان اهل تسنن آن احساس می‌کنند که این توازن به شکل هشداردهنده‌ای به سود ایران شیعی می‌باشد. برخی از مقامات این کشور درباره جاه‌طلبی‌های ایران برای برپایی امپراطوری پارسی در سرزمین‌های عربی جار و جنجال به پا کرده‌اند. آنها می‌ترسند که اگر چارچوب توافقی حاصل شده در آوریل تا ماه بعد نهایی شود، ایران از فشار تحریمهای اقتصادی رها شده و توجه خود را بر کشورهای غربی معطوف کرده و غیرقابل توقف شود.

حمله سعودی‌ها به حوثی‌ها در یمن که طبق ادعای مقامات عربستان از حمایت ایران برخوردارند نمونه واضح این دغدغه محسوب می‌شود. ایران برنده واقعی حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بود، حمله‌ای که منجر به سرنگونی رژیم صدام حسین و روی‌ کار آمدن حکومت شیعیان در این کشور شد. ظهور داعش در عراق و سوریه باعث شد که آمریکا دوباره به صحنه عراق برگردد، اما اتکای دولت عراق در میدان نبرد بیشتر به نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای شیعی مورد حمایت ایران است.

در سوریه بحران‌زده هم، حکومت بشار اسد نیز مورد حمایت ایران و گروه‌های نیابتی شیعی از قبیل حزب‌الله لبنان می‌باشد. مشکلات ارتش سوریه برای تامین نیروی نظامی باعث شده است که حزب‌الله تعداد نیروهای خود را در این کشور دوبرابر کرده و آنرا به 6000 تا 7000 نفر برساند.

در این فضا، سران عرب آنقدر که درباره افزایش قدرت ایران در نتیجه برداشته شدن تحریمهای اقتصادی نگران هستند درباره دستیابی ایران به بمب اتم نگران نیستند. آنها دیده‌اند که ایران چقدر خوب از پول اندکی که در اختیار دارد استفاده می‌کند و آنها نمی‌توانند از پولهای هنگفت خود استفاده مفیدی داشته باشند. سوریه نشان می‌دهد که موضوع پول چقدر اهمیت دارد.
حفظ بشار اسد در قدرت در سال 14-2013 برای ایران نزدیک به 10 میلیارد دلار هزینه دربرداشت. اما حالا با بحرانی شدن اوضاع سوریه، اسد به پول بیشتری نیاز دارد. با این حال، حامیان اصلی اسد یعنی ایران و روسیه با سقوط قیمت نفت مواجه هستند و نمی‌توانند کمک زیادی کنند. وزیر دفاع سوریه در سفر اخیر خود به ایران به دنبال دریافت 6 میلیارد دلار بود که توانست موافقت مقامات ایران برای پرداخت تنها یک میلیارد دلار را بگیرد. اما برداشته شدن تحریمها و ورود پولهای بلوکه شده به داخل ایران می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.