رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مساحت باغات چای کشور ۳۲ هزار هکتار بود که به 20 هزار هکتار تبدیل شده است.

ندای گیلان:رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مساحت باغات چای کشور ۳۲ هزار هکتار بود که به 20 هزار هکتار تبدیل شده است.

عباس رجایی در پاسخ به این سؤال که میزان مصرف سالانه چای در کشور ما چقدر است و از این میزان چقدر مصرف چای داخلی است و چه مقدار چای خارجی استفاده می‌شود گفت: در کشور ما حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن در سال مصرف چای وجود دارد که تقریباً حدود ۱۵ تا 20 درصد آن از تولید داخل صورت می‌گیرد و مابقی آن الزاماً باید از طریق واردات تأمین شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ما ۱۴ هزار تن چای خشک داشتیم که تولید داخل بود و مابقی آن نیز از خارج از کشور وارد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه چرا فروشگاه‌ها را تماماً چای خارجی پر کرده است، خاطرنشان کرد: ما در تولید چای داخلی در سنوات گذشته مشکلاتی داشتیم و الآن هم شاید بعضاً این مشکلات وجود داشته باشد.

حجم  تولید چای بهاره کم است

وی تصریح کرد: اساساً چایی که چای بهاره اسم آن را می‌گذارند کیفیت مرغوب‌تری دارد اما حجم آن خیلی کم است لذا طبیعتاً وقتی آن میزان کم به بازار مصرف می‌آید آن‌هایی که علاقه‌مند به چای ایرانی هستند آن را مصرف می‌کنند و در بازار نمودی پیدا نمی‌کند و مابقی باید به روش‌های دیگری فرآوری شود یا با چای خارجی مخلوط شود تا کیفیت لازم را پیدا کند.

وی با بیان اینکه چای مرغوب ایرانی اگر به دست مصرف‌کنندگان برسد چای بسیار خوبی است، گفت: اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد خود جای بحث دارد.

رجایی با اشاره به اینکه باید از چایکاران حمایت کرد افزود: مساحت باغات چای کشور ۳۲ هزار هکتار بود که به 20 هزار هکتار تبدیل شده است.

وی افزود: در کشورمان 6.5 میلیون هکتار تولید کشاورزی آبی وجود دارد پس باید گفت آیا همه محصولات کشاورزی که در کشور تولید می‌شود دارای سازمان است؟

در نوسازی و فناوری صنعت چای دچار مشکل هستیم

رجایی با اشاره به اینکه در نوسازی باغات چای دچار مشکل هستیم، ادامه داد: رقم باغات کشور زیاد است بنابراین در بحث باغ حرف برای گفتن زیاد داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه در نوع حمایت و نگاه حمایتی از صنعت چای در کشور دچار اشکالات اساسی هستیم، ادامه داد: حمایت باید معنادار باشد.

محمدولی روزبهان روزبهان رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به این سؤال که آیا شما موافق هستید که خرید چای یک خرید تضمینی باشد گفت: برای اینکه در مورد چای صحبت کنیم و تصمیم‌گیری داشته باشیم باید یک نگاه جامع و کلان به چای داشته باشیم.

حمایت از چایکاران ما را از وابستگی به واردات چای بی‌نیاز می‌کند

وی ادامه داد: چای ویژگی‌های خاصی دارد که این ویژگی‌ها باعث شده در تمام کشورهایی که چای تولید می‌شود حمایت‌های بسیار ویژه ای از این محصول داشته باشند و یکی از حمایت‌های ویژه‌ای که می‌تواند ما را از وابستگی به واردات چای از کشورهای دیگری بی‌نیاز کند حمایت از چایکاران است.

وی یادآور شد: در حدود ۱۰، ۱۲ سال قبل به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها عدم وجود یک سازمان متولی و سیاست‌گذار در بحث چای بود منجر به این شد که چای کشور شرایط سختی را داشته باشیم.

روزبهان در ادامه در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر سازمان چای برای حمایت از تولیدکنندگان چه اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: سازمان چای یک سازمان سیاست‌گذار و مجری است و  همچنین مسئولیت خرید تضمینی برگ سبز چای را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه چای یک ویژگی خاصی دارد که هیچ‌یک از محصولات کشاورزی ما این ویژگی را ندارد گفت: محصول چای بلافاصله بعد از چیدن باید فرآوری شود و اگر این اقدام صورت نگیرد از بین می‌رود و فاسد می‌شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

50 هزار خانوار به کشت صنعت چای مشغول هستند

روزبهان در ادامه با اشاره به اینکه چای باید در داخل کشور تولید شود گفت: ۵۰ هزار خانوار چایکار به کشت این صنعت مشغول هستند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که چای محصولی استراتژیک نیست ادامه داد: این محصول در استان‌های مازندران و گیلان نقش بسیار مهمی را در ایجاد اشتغال ایفا می‌کند و همچنین  مبلغ چای مصرفی کشور معادل ۶۰۰ میلیون دلار است که اگر نتوانیم چای مورد نیاز را تامین کنیم باید هزینه واردات آن را تقبل نمائیم.

وی با بیان اینکه چای کشور در استان‌های گیلان و مازندران تولید می‌شود خاطرنشان کرد: چای به لحاظ کیفی مناسب است پس باید اذعان داشت که تنها چایی که بدون یک گرم سم تولید می‌شود چای ایرانی است.

به هیچ وجه در تولید چای ایرانی از سم استفاده نمی‌شود

روزبهان با اشاره به اینکه مردم نباید نگرانی‌های مختلف بهداشتی نسبت به چای  ایرانی داشته باشند افزود: به هیچ وجه در تولید چای ایرانی از سم استفاده نمی‌شود و تنها چای تولیدی در کشورهای چای‌خیز جهان که فاقد سم است، چای تولیدی ایران است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه طی سالیان اخیر ذائقه مصرف‌کننده داخلی تغییر پیدا کرده است گفت: متأسفانه انتظار غیر واقعی از چای وجود دارد به طوری که برخی انتظار دارند با ریختن یک قاشق چای ۶ استکان چای داشته باشند.

چای واقعی و طبیعی به هیچ وجه نیاز به عطر و طعم ندارد

وی با اشاره به اینکه چای واقعی و طبیعی به هیچ وجه نیاز به عطر و طعم ندارد ادامه داد: در حال حاضر فقط برگ سبز را از چایکاران خریداری می‌کنیم.

روزبهان با اشاره به اینکه به هیچ وجه چای خشک تولیدی را از کارخانه‌جات چای‌سازی خریداری نمی‌کنیم گفت: چای تولیدی سال ۹۴ کارخانجات فروخته شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در سال ۹۲ به سمت کیفی‌سازی چای پیش رفتیم ادامه داد: دیگر هیچ چایی در کارخانجات باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به فرسوده بودن باغات چای گفت: از ابتدای سال ۹۳ حمایت‌های گسترده‌ای از سوی دولت تدبیر و امید شده است.

روزبهان ادامه داد: از سال ۹۳، دو اقدام برای بحث چای عملیاتی شده است که یکی مربوط به “به‌زراعی” باغات چای و دیگری مربوط به خرید تضمینی با قیمت مناسب است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه باغات چای کشور عمر بالای ۶۰، ۷۰ سال دارند افزود: به هیچ وجه از باغ فرسوده محصول کیفی خوبی به دست نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه تمرکز دولت در این است که با پرداخت تسهیلات به‌زراعی اقدامات موثری را انجام دهد اضافه کرد: علی رغم مشکلات گسترده دولت در تأمین نقدینگی توانستیم ۲۵ میلیارد تومان را جذب کنیم و به حدود ۱۱ هزار نفر چای‌کار تسهیلات دهیم و این تعداد به ۱۹ هزار خانوار خواهد رسید.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار گفت: در سفر رئیس جمهور محترم به استان گیلان به بحث سد پلرود اشاره شد به طوری که این سد می‌تواند ۹ هزار هکتار را دارای سیستم آبیاری کند.

وی با اشاره به اینکه دولت از محصولات کشاورزی حمایت خواهد کرد، بیان کرد: بحث خرید آزاد چای همواره در کشور مطرح است به این معنا که کارخانجات در جهت کیفیت محصولات خود باید اقدام کنند تا آن‌ها بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند.

روزبهان با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای گفت: این صندوق آرزوی دیرینه چایکاران را برآورده کرد.

بیش از ۲۵ هزار نفر عضو صندوق حمایت از توسعه صنعت چای هستند

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر عضو و سهام‌دار این صندوق هستند افزود: برخی از کارها در زمینه‌های مختلف به مجموعه چایکاران و صاحبان کارخانجات چایسازی در طی پروسه زمانی از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد سهام این صندوق متعلق به دولت و ۵۱ درصد مابقی متعلق به چایکاران و کارخانه‌داران است گفت: این صندوق جهت حمایت‌های پایدار عمل می‌کند.