این روز‌ها خزر به عنوان بزرگترین پیکره آبی درون سرزمینی در کره زمین آن چنان احاطه مشکلاتی چون ورود پساب‌های صنعتی، عفونی و انسانی، ساخت و سازهای غیر مجاز و زمین‌خواری و خشکاندنش شده که حال خوبی ندارد.

به گزارش نداي گيلان:

قانونی که خزر را نجات می‌دهد.

اين روز‌ها خزر به عنوان بزرگترین پیکره آبی درون سرزمینی در کره زمین آن چنان احاطه مشکلاتی چون ورود پساب‌های صنعتی، عفونی و انسانی، ساخت و سازهای غیر مجاز و زمین‌خواری و خشکاندنش شده که حال خوبی ندارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در نهمین مجلس شورای اسلامی می‌گوید: قانون کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در ۱۳۸۴/۰۳/۱۰ برای دولت‌های ساحلی آذربایجان، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه در خصوص حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر تصویب شده بود که دولت‌های این ۵ کشور ملزم به تعیین قوانینی در کشور خود برای اجرای هر چه بهتر پیشگیری از افزایش آلودگی‌های دریای خزر بر آمدند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی در خصوص ابلاغ قانون تصویب تشریفات حفاظت از دریای خزر در ایران می‌گوید؛ قانون حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی‌های ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی در جلسه علنی مورخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده و در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۲۳ از سوی حسن روحانی رئیس جمهور برای احرا ابلاغ شده است.


*در قانون ابلاغی چه می‌گذرد؟

در این قانونی که ۲۹ ماده و ۵ پیوست دارد هر چه درج شده برای جلوگیری از تخریب محیط زیست دریایی دریای خزر است تا شاید ما انسان‌ها با الزام قانون بیش از این خزر را بیمار‌تر نکنیم.

جعفر‌زاده ایمن‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: در این قانون، پسمانده‌ها، پساب‌های صنعتی، عفونی و انسانی، سیستم فاضلاب‌های تمامی مراکز اطراف دریا ساخت و سازهای غیر مجاز،‌خشکاندن دریا و زمین‌خواری و تنوع گیاهی و جانوری از جمله موارد قابل توجهی است که به آن پرداخته شده است.