قائم مقام دادگستری گیلان از حذف ابلاغ کاغذی پرونده های قضایی در نیمه ی اول آبان ماه و جایگزینی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت ،مجيد الهيان در  نشستی که درخصوص تشریح جزئیات سامانه ابلاغ الكترونيك برگزار شد، ابلاغ اوراق قضايي را مبناي  رسيدگي پرونده ها دانست و  توضيح داد: بعد از تنظيم دادخواست  براي طرفين پرونده وقت رسيدگي تعيين شده و طرفين با ابلاغ كاغذي  كه  توسط ضابطين نيروي انتظامي به نشاني آنان فرستاده مي شود  مطلع مي گردند.

وي با تشريح انواع ابلاغ گفت: اگر برگ ابلاغيه به دست خود مخاطب برسد آن را ابلاغ واقعي گويند و اگر  به صورت آگهي نصب شود ابلاغ قانوني نام دارد و در برخي موارد نيز  به دليل پيدا نشدن آدرس،  ابلاغ به عنوان مجهول  المكان برگشت مي خورد.

اين مقام قضايي  با اشاره به اينكه  رساندن  ابلاغيه  در طول سالها به عنوان  يكي از معضلات  محاكم قضايي مطرح بوده است افزود: در مواردي كه ابلاغ با تاخير به دست طرفين پرونده برسد  موجب مي شود حق تجديد نظر خواهي از ايشان سلب گردد.

مجيد الهيان  با طرح  مشكلات   ابلاغ در دادگستري ها  اظهار داشت:  مسئولين قوه قضائيه براي  رفع اين معضلات و عدم تضييع حقوق مردم در دادگاه ها، سامانه اي رايانه اي و مخابراتي را در جهت ابلاغ قضايي  برنامه ريزي نمودند كه هم  به تازگي  به مرحله اجرا در آمده است.

وي با بيان اينكه  ابلاغ الكترونيك در ماده 175 قانون آئين دادرسي كيفري  جديد  تعريف شده است تصريح كرد: هم اكنون اين قانون در  استانهاي فارس و قزوين  به طور آزمايشي اجرا شده و ساير استان ها نيز با تكميل بسترمناسب و اعلام آمادگي مي توانند به اين سامانه بپيوندند.

قائم مقام دادگستري گيلان خاطر نشان كرد: تمام مردم گيلان مي توانند در اين سامانه ثبت نام نموده و   ثبت نام براي كليه  شهرونداني كه  داراي پرونده در محاكم قضايي مي باشند ، وكلا و كارشناسان حقوقي الزامي مي باشد.

معان آمار و فناوري اطلاعات دادگستري استان گيلان در ادامه افزود: مردم مي توانند مرحله اول ثبت نام را از طريق اينترنت در منزل و يا كافي نت ها با داشتن كارت ملي و  يك شماره تلفن همراه  به نشاني  sana.adliran.ir  انجام داده  و براي  دريافت تاييديه به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه نمايند و در  شهرهاي فاقد دفاتر خدمات الكترونيك  نيز  اين مرحله در دادگستري ها انجام  خواهد شد.

وي  با دعوت از تمامي همشهريان گيلاني براي عضويت در اين سامانه ابراز داشت: از نيمه اول آبان ماه  ابلاغ كاغذي حذف شده  و تمامي مراجعين موظف به استفاده از سامانه ابلاغ الكترونيك قضايي هستند.

الهيان  در پايان اجرا شدن اين سامانه را موجب بالا بردن  امنيت رواني  مردم ذكر كرد و  اذعان داشت:  از اين پس ابلاغيه  ها  به حساب كاربري شخصي افراد  در سامانه ابلاغ الكترونيك قضايي ارسال شده و براي اطلاع از  ارسال ابلاغيه ها، يك پيامك اطلاع رساني  به شماره تلفن همراه ثبت شده در حساب كاربري اشخاص فرستاده مي شود