اگر عربستان و امارات از رسیدن عمران خان به رأس قدرت در پاکستان نگران هستند پس نگرانی آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی، بزرگ‌تر است

به گزارش ندای گیلان،مقام‌های سعودی به دلیل شکست حزب همپیمان‌شان یعنی «مسلم‌لیگ» به رهبری نواز شریف در انتخابات پارلمانی پاکستان و پیروزی دشمن سرسخت‌شان یعنی عمران خان، بازیکن سابق کریکت که تمایلی به دوستی با عربستان ندارد و با هر گونه نقش‌آفرینی کشورش در جنگ یمن مخالفت می‌کند و به برقراری روابط قوی با ایران چشم دوخته است، در حالتی از نگرانی به‌سر می‌برند. نواز شریف هم اکنون به اتهام فساد، پشت میله‌های زندان به سر می‌برد، درست مانند دیگر همپیمان سعودی یعنی نجیب عبدالرزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی. اگر اولین تصمیمی که ماهاتیر محمد پس از تصدی سمت نخست‌وزیری کشورش اتخاذ کرد خروج تمام نیروهای مالزی از مشارکت در ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن بود، بنابراین انتظار می‌رود عمران‌خان نیز جا پای ماهاتیر بگذارد و از ائتلافی که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی آن را در سال 2015 با مشارکت 41 کشور برای آغاز این جنگ تشکیل داد، خارج شود. درست است که عمران خان بعد از آن که تیم منتخب کشورش را برای پیروزی در جام‌جهانی کریکت در سال 1992 هدایت کرد، مدرک تحصیلی ارشد در علوم اقتصادی را از دانشگاه آکسفورد به دست آورد و درست است که وی و حزبش یعنی «انصاف»، از سوی احزاب معارض با تبلیغات تردید در این پیروزی و اتهام‌هایی مبنی بر دخالت ارتش برای تقلب در انتخابات و نتایجش به نفع وی مواجه شده است ولی این گفته نیز درست است که وی از محبوبیت زیادی به دلیل برنامه انتخاباتی‌اش برخوردار است که می‌خواهد عدالت را برای ملت پاکستان از طریق تاسیس نظام قضایی مستقل، احترام به حقوق‌بشر، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد محقق کند.

اگر عربستان و امارات از رسیدن عمران خان به رأس قدرت در پاکستان نگران هستند پس نگرانی آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی، بزرگ‌تر است، زیرا این مرد با سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه کاملا مخالف است و از مسئله ملت فلسطین قاطعانه حمایت و در بسیاری از فعالیت‌های سیاسی مشارکت می کرد که در مخالفت و محکوم کردن تروریسم اسرائیل در زمان تحصیلش در دانشگاه آکسفورد برگزار می‌شد . وی پس از بازنشستگی از ورزش و تأسیس حزب سیاسی کنونی به این روند ادامه داد، حتی همسر اول وی «جمیمه» که انگلیسی‌تبار است به دین اسلام روی آورد و مقاله‌های به شدت انتقادی علیه اسرائیل و تجاوزش به نوار غزه نوشت و در روزنامه مشهور گاردین منتشر کرد. عمران خان با قدرت به اظهارات توهین‌آمیز علیه کشورش که در توئیت‌های دونالد ترامپ آمده، پاسخ داده است. عربستان، امارات و نیز ترامپ حق دارند نگران باشند، زیرا نخست‌وزیر جدید پاکستان هرگز مانند اسلاف خود «عروسکی» نخواهد بود و چه‌بسا جایگاه کشورش را به عنوان کشور هسته‌ای بزرگ در منطقه به آن بازگرداند؛ نقشی که در سایه نخست‌وزیران فاسد نادیده گرفته شد.