در حالی که مقامات پاکستان در حال گرفتن جشن برای وعده اتحاد و سرمایه گذاری های کلان شاهزاده سعودی بودند؛عربستان با موضع گیری های پیاپی به نفع هند کامشان را تلخ کرد.

ندای گیلان -سید حسام رضوی:سفر اخیر بن سلمان به پاکستان و ادعای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در این کشور شاید به اندازه این جمله ولیعهد سعودی برای برخی مقامات اسلام‌آباد خوشایند نبود؛ «از این پس به هر جایی که بروم سفیر پاکستان خواهم بود».

هنوز شیرینی این جمله در کام مقامات پاکستانی بود که ولیعهد سعودی به دهلی رفت و از سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیارد دلاری در هند خبر داد.

خبری که کام پاکستانی‌ها را به شدت تلخ کرد. چند روزی از این سفرهای پر سروصدا نگذشته بود که مناقشه نظامی میان هند و پاکستان پس از حادثه تروریستی «پلواما» بالا گرفت و پاکستانی‌ها انتظار داشتند دوستان عرب‌شان در مقابل رقیب دیرینه، حداقل به صورت لفظی در کنارشان باشند اما هر چه منتظر ماندند نه خبری از حمایت شد و نه تلاشی برای میانجی گری.

در این میان اتفاق دیگری روی داد و پاکستانی‌ها آماده می‌شدند تا در نشستی با سران کشورهای اسلامی و در اوج درگیری با هند حمایتی را جذب کنند.

سه روز پیش نشست سازمان همکاری اسلامی در امارات شریک دیرینه سعودی برگزار شد و اتفاقی غیرمنتظره، مقامات اسلام‌آباد را شوکه کرد. اماراتی‌ها از «سوشما سوراج» وزیر خارجه هند دعوت کرده بودند تا به عنوان مهمان، سخنران ویژه اجلاس باشد.

اقدامی که باعث شد پاکستان تصمیم به تحریم این نشست بگیرد. همه این موارد در کنار هم شاید باعث شده باشد تا مقامات پاکستان از اعتماد بیش از اندازه به سران عرب حاشیه خلیج فارس متنبه شده باشند و خود را بیش از این در معرض سیاست‌های غلط آن‌ها قرار ندهند. در واقع پاکستان خیلی زود از رفقای عرب خود بدعهدی دید.

همین اقدام موجب شد زمانی که امارات قصد داشت بدون اعضای سازمان بیانیه ای را علیه ایران به تصویب برساند با مخالفت سفت و سخت پاکستان مواجه شود.