معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش بینی کرد امسال عسل تولیدی این استان ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته می باشد.

به گزارش ندای گیلان،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عوامل مختلف باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.
مهندس علی اکبرنژاد افزود: ۴هزار و ۶۴۰ زنبور دار در این استان سال گذشته ۵ هزار تن عسل به ارزش تقریبی ۲۱۰ میلیارد تومان تولید کردند که البته ارزش اقتصادی گرده افشانی این زنبورها، به ویژه برای درختان میوه، بسیار بیشتر است.
وی افزود: اگرچه سهم گیلان در تولید عسل در کشور ۶ درصد است و این استان از این لحاظ در جایگاه پنجم تولید قرار دارد اما آب و هوای مساعد، وجود ییلاق های متعدد پر گل و گیاه، درختان پر شکوفه جنگلی از جمله للیکی و خرمالوی جنگلی، باغ های مرکبات، کیوی، آلوچه و گیلاس و بوته های انبوه تمشک باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.
وی ادامه داد: از هر کندو در کشور بطور میانگین ۱۱ و نیم کیلوگرم عسل برداشت می شود که این رقم در گیلان ۱۹ کیلوگرم است.
وی پیش بینی کرد:امسال عسل تولیدی این استان ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته می باشد.
علی اکبر نژاد دلیل این افزایش محصول را رشد خوب گیاهان و گل ها به علت بارندگی های خوب پاییز و زمستان سال قبل و هوای مساعد بهاری امسال در مناطق مرتع اعلام کرد.
در ادامه مهندس میرزایی کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: زنبور داران می توانند در کنار تولید عسل، محصولات دیگر از جمله ژل رویال، موم، بر، گرده و زهر زنبور هم تولید کنند؛ محصولاتی که چند برابر قیمت عسل ارزش دارد.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل در بازار بطور میانگین ۱۰۰هزار تومان است، افزود: هر گرم ژل رویال که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله زخم های گوارشی کاربرد دارد و در کشورهایی چون ژاپن و کره به عنوان اکسیر زندگی و طول عمر شناخته شده است، ۱۲ هزار تومان می ارزد.
وی در خصوص ارزش محصولات جانبی زنبور عسل گفت: زنبور داران گیلانی در سال گذشته حدود ۵ تن گرده گل به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ۵ تن بَر موم به ارزش ۵۸۵ میلیون تومان، ۴۵ کیلوگرم ژل رویال به ارزش ۵۴۰ میلیون تومان و ۸۷ تن موم به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان تولید کردند.