نماینده ولی فقیه در گیلان حضور جمعیت در سوگواری سالار شهیدان اباعبدالحسین(ع) را یک ارزش عنوان کرد و گفت: حزن حسینی(ع) مردم را به میدان آورده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی امروز در جلسه هماهنگی ستاد برگزاری اجتماع بزرگ عاشورائیان حسینی(ع) استان به ویژه شهر رشت با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: حرکت هیات های عزاداری در راستای حمایت از نهضت حسینی(ع) است.
وی ادامه داد: در طول تاریخ این خدای متعال است که کاروان نهضت حسینی(ع) را نگه داشته و ما باید خود را در این مسیر گره بزنیم.
امام جمعه رشت با بیان اینکه راه امام حسین(ع) با تمام راه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در طول تاریخ اسلام تفاوت دارد، تصریح کرد: راه امام حسین(ع) وجود انسان های خالص را می طلبد.
آیت الله فلاحتی، خالص کردن رفتار و کردار افراد را نخستین ویژگی پیمودن راه امام حسین(ع) دانست و بیان کرد: اینکه برای رضای خدای متعال و جلب رضایت سیدالشهدا(ع) عزاداری می کنیم از نتایج خوبی برخوردار است.
وی بر توجه به چالش های مراسم عزاداری امام حسین(ع) تاکید کرد و گفت: از ۳۰۰ سال گذشته بسیاری از مواردی که در عزاداری ها وجود دارد را عالمان دینی جایز نمی دانستند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه حزن حسینی(ع) مردم را به میدان آورده است، خاطرنشان کرد: نحوه برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) باید به مرور فرهنگ سازی شود تا مردم به این باور برسند روش های صحیح را انجام دهند.
آیت الله فلاحتی، حضور با شکوه جمعیت در مراسم سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را ارزش ذکر کرد و یادآور شد: دشمن به دنبال ورود در عزاداری های امام حسین(ع) است و آرایش تاسوعایی و عاشورایی را تبلیغ می کند.
وی با بیان اینکه پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد، اظهار کرد: مردم برای نشان دادن مقابله‌شان با کفر، ظلم و ظالم این پیراهن های مشکی را بر تن می کنند و این عمل کراهت آن را تحت الشعاع قرار می دهد.
امام جمعه رشت، خواستار فرهنگ سازی پوشش بانوان به ویژه در مراسم سوگواری امام حسین(ع) شد و افزود: سال گذشته با توجه به فرهنگ سازی های انجام شده، مقداری وضعیت بهتر شد و این روند باید تداوم پیدا کند.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه یکی از راهکارها در فرهنگ سازی منع است، بیان کرد: رعایت موارد بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) بسیار مهم است و متولیان مربوطه باید بر رعایت نظافت اصرار داشته باشند.
وی بر ساماندهی حضور بانوان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب رشت تاکید کرد و گفت: تیزرهایی که از صدا و سیما پخش می شود باید محل تجمع بانوان در خیابان های مورد نظر را مشخص کنند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه اشعار مداحان در عزاداری ها باید انقلابی حسینی(ع) باشد، خاطرنشان کرد: مداحان باید به موضوع مذکور توجه ویژه داشته باشند زیرا انقلاب اسلامی پرتوی از قیام عاشورا است.
آیت الله فلاحتی، خواستار پوشش رسانه ای مناسب اجتماع عظیم عاشورائیان گیلان به ویژه شهر رشت شد و ضمن تاکید بر اهمیت حضور باشکوه مردم در این اجتماع حسینی(ع) اظهار کرد: نشان دادن جمعیت مردمی در سوگواری سالار شهیدان اباعبدالحسین(ع) به معنای گرمی حضور همراه با مردانگی است.
وی به حضور همیشگی مردم گیلان در صحنه اشاره کرد و افزود: گیلانی ها پذیرش سخن منطقی، لطیف و معنوی را بیش از دیگر مناطق کشور دارند.

برگزاری اجتماع عظیم عاشورائیان حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب رشت

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در جلسه مذکور گفت: امسال اجتماع عزاداران امام حسینی(ع) در رشت به صورت شکوهمند برگزار می شود.
حجت الاسلام سعید مهدوی، میدان شهدای ذهاب رشت را بهترین مکان برای برپایی اجتماع عظیم عاشورائیان حسینی(ع) در تاسوعا و عاشورا عنوان کرد و افزود: هیات های عزاداری شهر رشت با عنوان ستاد برگزاری اجتماع بزرگ عاشورائیان حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب حضور پیدا می کنند.
وی با تاکید بر ساماندهی ورود دسته های عزاداری به ویژه در عاشورای حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب رشت، بیان کرد: در روز عاشورا دسته های عزاداری با علم و کتل تا نزدیک میدان شهدای ذهاب می آیند و پس از آن دسته های سینه زنی وارد میدان می شوند.
این مسئول تصریح کرد: نماز ظهر عاشورا با حضور دسته های سینه زنی به امامت آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان در میدان شهدای ذهاب رشت اقامه می شود.

پخش تیزر فراخوان اجتماع بزرگ عاشورائیان حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب رشت

مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان نیز در جلسه مذکور با اشاره به اینکه برپایی اجتماع بزرگ عاشورائیان در تاسوعا و عاشورا از دغدغه های مردم گیلان در طول سال های گذشته بوده است اظهار کرد: آیت الله فلاحتی بانی اجتماع عظیم مردم در برپایی اجتماع عظیم مذکور شده و قدردان این حرکت هستیم.
محمدباقر باقرزاده از پخش تیزر فراخوان حضور مردم در اجتماع عظیم عاشورائیان حسینی(ع) گیلان به ویژه شهر رشت در صداوسیمای مرکز استان خبر داد و بیان کرد: حمایت و تشویق هیات های مذهبی برای حضور در اجتماع بزرگ میدان شهدای ذهاب رشت حائز اهمیت است.

تمهیدات ترافیکی در مراسم عزاداری رشت اندیشیده شده است

سرهنگ علی رمضانی فرمانده انتظامی شهرستان رشت نیز در جلسه مذکور زمان مراسم سوگواری امام حسینی(ع) توسط هیات های عزاداری را تا ۱۲ شب عنوان کرد و گفت: تمهیدات ترافیکی به ویژه در اجتماع بزرگ عاشورائیان حسینی(ع) در تاسوعا و عاشورا اندیشیده شده است.

رشت با عنوان این شهر عزادار حسین(ع) است، سیاه پوش شد

علیرضا قانع سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت نیز در جلسه مذکور با اشاره به اینکه سیاه پوش کردن شهر از یک روز قبل ماه محرم آغاز شده است، اظهار کرد: سیاه پوش کردن شهر طی مراسمی در میدان شهدای رشت با عنوان این شهر عزادار حسین(ع) است، آغاز شد.

رئیس شورای هیات های مذهبی گیلان نیز در جلسه مذکور، هیات های سنتی رشت را ریشه دار توصیف کرد و گفت: هیات های مذهبی همواره در جامعه تاثیرگذار بوده اند.

ابراهیم رضامهدی، هیات های عزاداری سنتی گیلان را شاخص کشوری دانست و بیان کرد: هیات های عزاداری گیلان از عَلَم دور نخواهند شد و مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه هیات ها فرمودند که علم اشکالی ندارد به شرط آن که جزء دین نشود.