رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از پایش ۵۷۸ هزار گیلانی در طرح پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمدتقی آشوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: پیشگیری و مراقبت در نظام سلامت اهم بر درمان است.

وی به تشریح اقدامات نظام سلامت گیلان در اجرای پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت پرداخت و افزود: رویکرد نخست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنار توسعه بخش درمان، تقویت بهداشت و غربالگری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از غربالگری یک میلیون و ۷۰۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال در طرح غربالگری فشار خون و دیابت خبر داد و اضافه کرد: این طرح از ۳۰ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد.

آشوبی از غربالگری ۳۲ درصدی جمعیت گیلان خبر داد و بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۵۷۸ هزار نفر در گیلان غربالگری شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم غربالگری فشار خون و دیابت افزود: غربالگری فشار خون و دیابت با توجه به چاقی و سالمندی جمعیت در گیلان بسیار لازم و ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی حدود ۸۷۰۰ نفر مبتلا به فشار بالا در گیلان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود ۵ هزار نفر دیابتی در گیلان شناسی شده است.

آشوبی ادامه داد: حدود ۵۶۰۰ نفر در گیلان مشکوک به دیابت و ۶ هزار و ۶۲۳ نفر نیز بیمار مشکوک به فشار خون بالا در استان گیلان شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام روستاهای گیلان تحت پوشش سلامت خانواده قرار دارد، افزود: در حال حاضر شهرستان‌های تالش و رودسر در گیلان جزو برنامه‌های سلامت خانواده هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه غربالگری دیابت و فشار خون در راستای سلامت خانواده است، گفت: غربالگری سایر بیماری تا مرحله به مرحله به برنامه اضافه می‌شود.