حمام تاریخی مریان تالش بدلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و هزینه نگهداری  بالا، با کاربری کافه موزه از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار می شود.  

به گزارش ندای گیلان،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام پایان فاز دوم مرمت و محوطه سازی حمام تاریخی مریان تالش گفت: این بنای تاریخی با کاربری کافه موزه از طریق صندوق احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

ولی جهانی افزود : این اثر مربوط به عصر قاجاریه است و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
وی اظهار داشت:در جلسه کمیته فنی و کاربری بناهای تاریخی در کشور مقرر شد، حمام تاریخی مذکور بدلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و هزینه نگهداری  بالا، با کاربری کافه موزه از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادامه داد: مرمت حمام تاریخی مریان تالش از سه سال گذشته آغاز شده و محوطه سازی داخل عرصه و بیرون عرصه از محل اعتبارات استانی انجام شده‌ است.
جهانی با بیان اینکه مالکیت این بنا متعلق به اداره کل میراث فرهنگی گیلان است، افزود: مصالح به کار برده شده در بنا، آجر و سنگ است و به شیوه معماری کوهستان و حمام های قدیمی که در گیلان نظیر آن را داریم، ساخته شده است.
جهانی یادآور شد: فاز نخست مرمت و بازسازی بنای تاریخی یادشده در روستای مریان تالش با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال انجام شده است ودر این مرحله مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای محوطه سازی و حصارکشی دور محوطه و ادامه مرمت این بنا هزینه شده است.