مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: فقدان ریزگردها و تعداد مناسب روزهای آفتابی در مناطق منجیل و لوشان از ویژگی‌های استان گیلان است که سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی را توجیه پذیر می کند.

به گزارش ندای گیلان،عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص افزایش بهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: استان گیلان از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار بوده و با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در استان گیلان از لحاظ انرژی بادی، آبی و انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر وجود دارد، باید با برنامه‌ریزی امکان استفاده از پتانسیل انرژی‌های مختلف را با توجه به توان مالی فراهم کنیم.
وی افزود: در ابتدا تصور می شد که مقدار تابش در استان گیلان مناسب نمی باشد و با این دیدگاه، اعتقادی به ساخت نیروگاه خورشیدی در منطقه گیلان وجود نداشت. اما با رایزنی های انجام شده در این زمینه و دلایل علمی و منطقی که کارشناسان هواشناسی استان گیلان در خصوص منطقه منجیل و لوشان ارائه کردند این رویکرد مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفت.
بلبل‌آبادی با اشاره به رویکرد دنیا در استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان داد که مناطق منجیل و لوشان، مناطق بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی الکتریکی به وسیله سلول‌های خورشیدی می باشند. این ویژگی به همراه افزایش بهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به مزایای ویژه استان گیلان در زمینه انرژی خورشیدی، افزود: منطقه جفرافیایی منجیل و لوشان در استان گیلان فاقد ریزگردها بوده که این مزیت به همراه بادخیز بودن منطقه موجب می شود گرد و خاک بر روی پانل‌های خورشیدی ننشیند و این ویژگی ممتاز ضمن آنکه موجب خنک شدن سلول‌های خورشیدی می‌شود، بازده سلول‌های خورشیدی را افزایش می دهد.