رئیس اداره معادن و اکتشافات سازمان صمت گیلان درخصوص معادن راکد استان گفت:پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن گیلان در خرداد ماه امسال این معادن به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت طی مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،امیرحسین رسام صبح سه شنبه در نشست با مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری گیلان با اشاره به اینکه این معادن، سال‌ها در دست افراد بلوکه شده بود، اظهار کرد: پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن گیلان در خرداد ماه امسال این معادن به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت طی مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: ویژگی‌های این معادن، پروانه‌های اکتشافی و گواهینامه کشف مشخص و به شکل مقتضی اطلاع رسانی می‌شود.

رسام در ادامه با اشاره به رفع ممنوعیت ثبت درخواست اکتشاف محدوده‌های معدنی گروه ۱ و۲ و ۳ در استان‌های شمالی، افزود: بنا به درخواست و پیگیری سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به جهت رعایت برخی از ملاحظات زیست محیطی از سال ۹۶ ثبت و درخواست محدوده‌های معدنی شن و ماسه، سنگ لاشه در استان‌های شمالی ممنوع و این امر سبب شده بود تا با توجه به نبود پتانسیل‌های رودخانه‌ای و فقر مصالح کوهی، بخش عمده نیاز استان از استان‌های زنجان، قزوین و اردبیل با قیمت‌های بسیار بالا تأمین شود اما با رأی شورایعالی معادن کشور این محدودیت به شرط رعایت چارچوب‌های مندرج در قانون مرتفع و به استان گیلان ابلاغ شد.

وی توسعه فعالیت‌های معدنی و اکتشاف ذخایر معدنی جدید در سال ۱۴۰۰ را با هدف افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی استان، مستلزم رویکردی نوین در این حوزه اعلام کرد.

اقدامات معدنی باید قانونمند و علمی شود

رسام اضافه کرد: تعامل و همکاری بیش از پیش مرکز زمین شناسی و سایر دستگاه‌های متولی نظیر؛ منابع طبیعی و محیط زیست در جهت اعتلای فعالیت‌های معدنی استان در قالب کارگروه‌های تعاملی تعریف شده است.

وی ایجاد سایت معدنی برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های معدنی و متمرکز شدن واحدهای دانه بندی به منظور نظارت مطلوب را، از برنامه‌های مهم سازمان صمت در سال جدید برشمرد.

رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صمت گیلان ادامه داد: با همکاری مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی نظیر منابع طبیعی و محیط زیست و محوریت خانه معدن استان و سایر تشکل‌های معدنی این اقدام مهم تحقق یابد.

وی با تأکید بر لزوم علمی و قانونمند شدن هرچه بیشتر اقدامات معدنی، گفت: از نظرات علمی و تخصصی همه دلسوزان و فعالان معدنی در پتانسیل یابی و شناسایی ذخایر جدید بالقوه بهره خواهیم برد تا بتوانیم فعالیت‌ها را شناسنامه‌دار نموده و با توجیه فنی و اقتصادی دقیق به فعالیت‌های معدنی نظم دهیم.

رسام با بیان اینکه نهادها و تشکل‌های معدنی گیلان به عنوان بازوی توانمند سازمان صمت هستند، افزود: ذات انجام فعالیت‌های معدنی با مقداری تخریب همراه است، اما نگاه و رویکرد فعلی نسبت به معادن به عنوان عامل مخرب باید تغییر کند چرا که مالکیت معادن با دولت بوده و حمایت و سرمایه گذاری در این بخش سبب افزایش درآمدهای دولت، رونق و رشد اقتصادی و اشتغال پایدار می‌شود.