محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الشرق به موضوعاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و حضورش در این انتخابات پرداخته است.

به گزارش ندای گیلان، محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا حاضر به گفتگو درباره حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ نیست، گفت: من فکر می کنم که درباره هر موضوعی باید در زمان خودش صحبت شود. امروز مسائل مهمتری در منطقه و کشور ما جریان دارد که من وقتم را به آنها اختصاص داده ام. مسائل ملت ایران و عموم مسائل منطقه برای بنده اولویت دارد و تمرکز بنده نیز بر این گونه مسائل است و البته هر وقت لازم شد در باره انتخابات هم نظر خودم را مطرح خواهم کرد.

احمدی نژاد درباره ردصلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان تاکید کرده است: درباره این موضوع هم باید در وقت خودش صحبت کرد و در سئوال اول پاسخ آن را دادم.

رئیس جمهور سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که «به فرض اینکه شما کاندیدا شدید و در انتخابات به پیروزی رسیدید، در آن صورت ما در سیاست خارجی ایران چه تغییری را شاهد خواهیم بود؟» گفت: فارغ از انتخابات، بنده همیشه دیدگاهم را درباره سیاست خارجی و تحولات بین المللی اعلام کرده ام و معتقدم که تحت هر شرایطی باید آن اصول را پیگیری کنیم زیرا در سایه آن بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه ای و جهانی حل و فصل خواهد شد. بر این باورم که بین همه کشورها و ملت ها اصل بر رابطه بر اساس عدالت و احترام و دوستی است. عدالت، دوستی، احترام، رفاه و امنیت باید برای همه وجود داشته باشد.

وی گفت: جهان در حال تغییرات صریحی است. دوره جناح بازی های سیاسی به پایان رسیده است. اینکه چندتا گروه تشکیل شوند و برای قدرت با یکدیگر رقابت کنند و ملت ها سوخت موتور این جناحهای قدرت باشند. اینکه یک عده قلیلی در دنیا تصمیم بگیرند و برای ملت ها تصمیم بگیرند. این دوره و دوره سلطه گری و داروینیسم سیاسی به پایان رسیده و فصل اعمال اراده ملت ها آغاز شده است. برای اینکه ما بتوانیم دنیای بهتری سرشار از امنیت و رفاه بسازیم و از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشیم، همه ملت ها و انسانها باید در این تلاش مشترک، مشارکت داشته باشند. هیچ فرد یا گروهی نباید خودش را برتر از دیگران بداند. من معتقدم که مسابقه ویرانگر تسلیحاتی باید کنار گذاشته شود و از بین برود و ادبیات تهدید و سلطه گری پایان یابد. دوستی و محبت و احترام باید جایگزین دشمنی و خودخواهی و برتری جویی شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود که اگر شما رد صلاحیت شوید، قصد دارید اسراری را افشا کنید، آیا چنین چیزی درست است؟، گفت: در خصوص انتخابات ان شاالله در وقتش صحبت خواهم کرد.