مدیرکل هواشناسی گیلان در گفتگو با ندای گیلان از ارائه توصیه های تخصصی این اداره کل برای مشاغل و محصولات کشاورزی مختلف خبر داد و گفت: هدف ما اینست که بحث توصیه هواشناسی کاربردی را از زندگی روزمره مردم گرفته تا بخش های تخصصی مثل عمران و معماری ارائه کنیم .

محمد دادرس مدیر کل هواشناسی گیلان در گفتگو با خبرنگار ندای گیلان در رشت در خصوص ارائه هواشناسی کاربردی این اداره کل در استان اظهار داشت:بحث توسعه هواشناسی کاربردی از سنوات قبل جز دغدغه های هواشناسی کشور و استان بوده است

وی با بیان اینکه من‌ معتقدم در این سال ها داده های زیادی را تولید کردیم و ایستگاههای زیادی را فعال کردیم خاطرنشان کرد: زمانی این داده ها و اطلاعات می‌تواند مورد استفاده باشد که بنحوی در جامعه کاربری ورود مناسبی داشته باشیم و این اطلاعات را متناسب با نیاز کاربران خودمان تولید کنیم.

انتشار توصیه های تخصصی برای محصولات کشاورزی در گیلان

دادرس با اشاره به اینکه هدف اصلی سازمان این است که در واقع تولید اطلاعات مناسب در راستای تخصص و کاری که باید کاربران انجام دهند در اختیارشان قرار دهیم تصریح کرد:  در همین راستا ما تقریبا از ۳ سال قبل بعد از پشت سر گذاشتن سالهای زراعی، برای محصولات مختلف کشاورزی مانند چای ،برنج،زیتون کرم ابریشم و ماهیان گرمابی و پرورش طیور ورود کردیم وسعی کردیم متناسب با هر مرحله تولید تغییرات هواشناسی‌ را هم‌ در اختیار آن عزیزان قرار دهیم.

ارائه سالانه بالغ بر 7500 توصیه فنی هواشناسی در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان گیلان استانی است که هم بخش کشاورزی وهم بخش دریایی آن از اهمیت ویژه ای بر خورد دارست لذا سعی کردیم توصیه هواشناسی را در این ۲مبحث به شکل شایسته ای دنبال کنیم.و توانستیم رتبه اول را در بین استان‌ها کسب کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ابتدای این طرح هدف این بود هم کاربرانمان بشناسیم و هم‌ از نیازهای آنها آگاه باشیم افزود: مثلا چه تولید کنندگانی در بخش کشاورزی داریم و یا در بخش دریایی و همینطور در حوزه گردشگری ؛ و سپس اینکه این کاربران به چه اطلاعات هواشناسی نیاز دارند و از افرادی که در این زمینه متخصص بودند و همینطور کشاورزان پیشرو در جهت شناسایی نیازهای اساسی کاربران استفاده کردیم.

دادرس با تصریح بر اینکه بعد از آن لازم بود بدانیم به چه اطلاعاتی نیاز داریم مثلا به دمای هوا یا فشار هوا و سایر اطلاعات و پارامترهای هواشناسی و مهمتر از همه توزیع این داده ها چگونه باشد و چگونه به دست کاربران برسد گفت: در این زمینه سعی کردیم از طریق سایت اداره اطلاع رسانی شود.همچنین در طول این ۴ سال هر هفته جلسات مشترکی را با دوستان در بخش کشاورزی و دریایی برگزار کردیم و در هر جلسه حداقل ۱۵ توصیه فنی تولید می‌شود که در طول سال به رقمی بالغ بر ۷۵۰۰ توصیه فنی می رسد.همه این  اطلاعات به نحوی از طریق سایت و سامانه های هوا و از طریق شبکه های اجتماعی و پیامک در اختیار عزیزان قرار می گیرد.

هواشناسی کاربردی دوشنبه ها از شبکه باران پخش می شود

وی گفت: حتی سعی کردیم دهیاران را در این حوزه ورود دهیم که حدود ۱۰۰۰‌نفر از دهیاران و همچنین بسبج‌ کشاورزی عضو این سامانه هستند.  اخیرا هم همکاران ما در بخش روابط عمومی هواشناسی استان رایزنی هایی را با صداوسیمای گیلان انجام دادند که در روزهای دوشنبه اطلاعات هواشناسی کشاورزی را در ساعت های خاصی در اختیار کاربرانمان قرار دهند.

ارائه توصیه هواشناسی عمران و ساخت و ساز در گیلان

مدیر کل هواشناسی گیلان با تاکید براینکه هدف ما اینست که بحث توصیه هواشناسی کاربردی را از زندگی روزمره مردم گرفته تا بخش های تخصصی مثل عمران و معماری ارائه کنیم گفت:سعی کردیم استارت کار بخش تخصصی عمران و معماری را هم‌ امسال بزنیم و مساعدت هایی را که مسئولین نظام مهندسی استان و  دفتر فنی استانداری انجام دادند جز برنامه هایی است که در آینده نزدیک عملی خواهند شد.

توصیه های تخصصی نجات غریق و طرح های سالم سازی ارائه می شود

دادرس در ادامه گفتگو با ندای گیلان خاطرنشان کرد:در بحث طرح سالم سازی دریا و نجات غریق همکاران ما بنحوی همکاری مستمری را با کمیته هایی که در شهرستان ها و در سطح استان مستقر هستند دارند و شرایط اقلیمی آن منطقه را در اختیار بخش تخصصی مربوطه قرار می‌دهند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران هم اگر شرایط خاصی مانند اخطاریه یا اطلاعیه داشته باشیم به همین شکل اطلاع رسانی می‌شود که در وهله به مسئولین استان این اطلاعات ارسال می‌شود  گفت:در نهایت اگر به اخطاریه برسد اطلاعات را از طریق همین طرح سامانه توصیه هواشناسی کاربردی در اختیار دهیاران قرار می دهیم.

وی در پایان اذعان داشت:در خاتمه افزود امیدواریم که در این سال که سال رونق اقتصادی نام گرفته بتوانیم از این اطلاعات در بخش تولیدات کشاورزی و دریایی به شکل مناسب بهره برداری کنیم.