فخرالدین فخرالدینی پیشکسوت عکاسی پرتره با اشاره به ۶۳ سال تجربه عکاسی از برپایی نمایشگاه تازه آثارش شامل نقاشی‌ها و عکس‌های پرتره هنرمندان و رونمایی از سه کتاب جدید در موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد.

 به گزارش نداي گيلان: فخرالدین فخرالدینی پیشکسوت عکاسی پرتره که به تازگی نمایشگاهی از آثارش در موزه عکسخانه شهر برپاست، درباره این آثار گفت: در این نمایشگاه ۲۸ تابلو عکس از هنرمندان مختلف به نمایش درآمده است که ۱۰ تا از این آثار تازه است و در طول یکی دو سال اخیر عکاسی کرده ام.

وی افزود: عکس های محمد احصایی، کامبیز درمبخش، علی اکبر صادقی، ابراهیم حقیقی، حسین علیزاده و خسرو سینایی از جمله آثار تازه این نمایشگاه است که تاکنون به نمایش درنیامده و مابقی مروری بر عکس های قدیمی من از پرتره های هنرمندان مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی است.

فخرالدینی در ادامه از رونمایی سه کتاب تازه نقاشی و عکس هایش در موزه هنرهای معاصر خبر داد و گفت: ۱۸ آبان ماه کتاب نقاشی های من به همراه دو جلد کتاب عکس هایم از پرتره هنرمندان رونمایی خواهد شد و همچنین این آثار در بخش های مختلف موزه به نمایش درخواهند آمد.

وی درباره این نمایشگاه از آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد: در این نمایشگاه حدود ۳۵ تابلو نقاشی من از دوران کودکی تا امروز به نمایش گذاشته می شود که تعدادی از این تابلوهای نقاشی فروخته شده اما عکس ها و تصاویر آن موجود است که به نمایش درمی آید و همچنین مجموعه ای از عکس های من که در فاصله دو سال اخیر عکاسی شده اند، روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران می رود.

این هنرمند نقاش تأکید کرد: برخی از این عکس ها را حدود ۵۵ سال پیش عکاسی کرده ام از جمله عکس های محمد نوری، پرویز یاحقی، حسن گلنراقی ، فرامرز پایور و … که این عکس ها فرصت چاپ و انتشار نیافته بود اما حدود ۸۶ اثر از این عکس ها تازه است و مربوط به سال های اخیر می شود که همه این ها در دو کتاب تازه ام منتشر شده و رونمایی می شود.

وی با اشاره به کیفیت بالای عکس ها در کتاب های تازه اش بیان کرد: این کتاب ها در ۹۴ صفحه با کاغذ ۲۰۰ گرمی با جلد گالینگور آلمانی به چاپ رسیده است که در مجموع بیش از سه کیلو وزن دارد.

فخرالدینی درباره محتوای کتاب علاوه بر عکس ها توضیح داد: برای هر عکس به خصوص برای جوانان شرح داده ام که برای این عکس از چه دوربینی، چه لنزی و چه دارویی برای ظهور استفاده کرده ام تا بیشتر با شیوه کار این عکس ها آشنا شوند.

این هنرمند با اشاره به سختی های کار چاپ و انتشار کتاب های تازه اش گفت: من ۸۴ سال دارم و در این سن بسیار دشوار است که تمامی کارهای چاپ و انتشار دو کتاب را انجام بدهم اما من عادت ندارم کارهایم را به دیگران واگذار کنم و دوست دارم همه کارهایم را خودم انجام دهم و نظارت کنم. بنابراین برای این دو کتاب نیز همه کارهایش از صفحه آرایی، ترکیب بندی، رنگ ها، نظارت بر چاپ و … را خودم انجام داده ام تا نتیجه کار دلخواهم باشد.

فخرالدینی با بیان این که دو کتاب عکس تازه اش نباید از اولین کتاب عکس هایش کیفیت پایین تری داشته باشند، اضافه کرد: اولین کتاب عکس های پرتره من بسیار باکیفیت چاپ شده است و نباید این کتاب های تازه چیزی کمتر از آن داشته باشند، به همین دلیل صد درصد کارهای چاپ و انتشار را به تنهایی و با کیفیت بسیار بالا انجام دادم.

وی قیمت این کتاب را ۱۵۰ هزار تومان ذکر کرد و افزود: تنها جلد این کتاب ها ۳۵ هزار تومان هزینه صحافی داشته است که بسیار گران است و اگر چه قرار بود یکی از بانک های کشور هزینه های مالی آن را بر عهده بگیرد اما میسر نشد و با همکاری بسیاری از دوستانم توانستم همه هزینه ها را خودم بر عهده بگیرم.

این عکاس پیشکسوت درباره چگونگی عکاسی از هنرمندان مختلف بیان کرد: گاهی خود هنرمندان برای برپایی نمایشگاه آثار تازه خود و یا چاپ کتاب هایشان نیاز به عکس پرتره دارند و به من مراجعه می کنند که نسخه ای از آن را به آرشیوم اضافه می کنم گاهی نیز خودم از آنها دعوت می کنم تا از آنها عکاسی کنم.

فخرالدین فخرالدینی با بیان این که هنوز هنرمندان بسیاری باقی مانده اند که از آنها عکاسی نکرده است، افزود: تعداد هنرمندان بسیاری هستند که باید از آنها عکاسی کنم و عکس های بسیاری هم دارم که به صورت نگاتیو است و هنوز چاپ نشده است، برخی دوستانم از من خواسته اند که جلد سوم کتاب عکس هایم را نیز آماده چاپ کنم که باید ببینم چه می شود.

فخرالدینی که یگانه عکاس پرتره در ایران با سبک ویژه خودش است، درباره تدریس این شیوه عکاسی و انتقال تجربیاتش به جوانان گفت: من حدود ۱۴ سال در دانشگاه هنر فنون بازسازی عکس و نورپردازی برای عکس را تدریس کردم اما این حرفه بیشتر ذوقی است و عده ای می آموزند ولی ۷۰ درصد از یادگیری این حرفه به تجربه هم بستگی دارد و من ۶۳ سال تجربه عکاسی پرتره را با خود همراه دارم.

فخرالدینی که در طول همه سال های عمر حرفه ای خود با عکاسی آنالوگ کار کرده است در ادامه تأکید کرد: همیشه به جوانان می گویم که پایه های عکاسی آنالوگ است و اگر یک عکاس بتواند به صورت آنالوگ خوب و حرفه ای کار کند، به راحتی با دوربین دیجیتال نیز آثار خلاقانه می آفریند و تلفیق این دو شیوه نتیجه بهتری را عاید عکاس می کند.

وی با اشاره به عالمگیر شدن عکاسی دیجیتال یادآور شد: ایراد عکاسی دیجیتال این است که عکاس را تنبل می کند و عکاس بدون فکر کردن عکس می گیرد در حالی که در قدیم هر عکاس فقط ۵ یا ۶ فریم داشت که باید برای هر کدام کاملا آگاهانه و با فکر قبلی عکاسی می کرد و این فکر کردن برای عکاسی بسیار سازنده است.

این عکاس ۸۴ ساله درباره هنرمندانی که باید از آنها عکاسی کند، گفت: هنرمندان بسیاری هنوز باقی مانده اند، اخیرا از اکبر گلپایگانی و عبدالوهاب شهیدی عکس گرفته ام و هنوز هستند هنرمندانی از جمله اکبر زنجانپور، داریوش ارجمند و …که باید از آنها عکس بگیرم.

فخرالدینی در پایان درباره عکاسی از خودش نیز با خنده چنین گفت: بله یکی از عکس های من نیز در کتاب عکس های تازه ام چاپ و منتشر شده است که این عکس را یکی از دوستانم آقای اسدی گرفته است و عکسی طبیعی و خوب است و البته تصویر خودم را نیز نقاشی کرده ام که در میان آثار نقاشی من و کتاب نقاشی هایم وجود دارد.