توسعه مکانیزاسیون یکی از شاخص‌های توسعه بخش کشاورزی و از مهمترین راه‌های گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی محسوب می‌شود.

ندای گیلان:توسعه مکانیزاسیون یکی از شاخص‌های توسعه بخش کشاورزی و از مهمترین راه‌های گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی محسوب می‌شود.

گیلان از استان‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و تولید برنج در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تولید این محصول به روش سنتی کشاورزان سختی فراوانی را تحمل می‌کنند و علاوه بر قیمت بالای تمام شده تولید برنج در استان برای کشاورزان، ادامه تولید برنج به روش سنتی کم‌رغبتی جوانان روستایی به تولید این محصول را در پی خواهد داشت و مکانیزاسیون می‌تواند راهکار برون‌رفت از این مشکلات باشد.

امسال مکانیزاسیون در شالیزارهای گیلان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و یکپارچه‌سازی کردن شالیزارها از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان قرار گرفته است.

علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کشت ماشینی شالیزارها در گیلان، امسال 20 هزار هکتار بیشتر از پارسال است، افزود: شالیکاران گيلانی با 3 هزار دستگاه ماشين نشاءکار شاليزارهايشان را کشت کردند.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه کشت ماشينی در گیلان علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترويجی خط اعتباری ویژه اختصاص داده شده است تا به کشاورزان متقاضی خريد ماشين‌آلات کشاورزی وام پرداخت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه برای نشاء دستی هر هکتار شالیزار به 15 کارگر نیاز است اما در روش مکانیزه یک هکتار شالیزار در کمتر از یک روز کشت می‌شود، تصریح کرد: کاهش قیمت تمام شده تولید برنج سفید از مهمترین دستاوردهای توسعه مکانیزاسیون در گیلان است.

وی افزود: صرفه‌جويی در وقت و افزایش تولید از دیگر مزايای توسعه تولید برنج به روش مکانیزه است.