جیپ چروکی مدل 2015 سرانجام توانسته است هم در زمینه کاربری روزمره و هم در زمینه توانایی های آف رود، به اهداف مورد نظر بسیار نزدیک شود

به گزارش سرویس فناوری ندای گیلان،روزی روزگاری خودروهای شاسی بلند با چهره‌ای خشن، غرق گل و خاک بودند و همه جا را زیر پا می‌گذاشتند اما از آن زمان چندین دهه گذشته است و بیشتر خریداران به این نتیجه رسیده‌اند که کراس اوورهای نازک نارنجی تر، برای آمد و رفت های روزمره مناسب تر هستند. کمپانی جیپ تلاش کرده است میراث آف رود خودش را به کراس اوورهای کوچکتر و شهری تر منتقل کند (جیپ Compass و جیپ Patriot را به یاد بیاورید)، ولی نتایج این کار مأیوس کننده بوده است. خوشبختانه، جیپ چروکی مدل 2015 سرانجام توانسته است هم در زمینه کاربری روزمره و هم در زمینه توانایی های آف رود، به اهداف مورد نظر بسیار نزدیک شود. در زمینه کاربری روزمره می‌توان گفت جیپ چروکی جدید بی سر و صدا و راحت است و در مقایسه با دیگر کراس اوورهای کوچک از کیفیت سواری بهتری برخوردار است. چیدمان کابین داخلی نیز برگ برنده دیگری است و تجهیزات پیشرفته زیادی، چه به صورت استاندارد و چه به صورت سفارشی، برای آن ارائه می‌شوند. موتور شش سیلندر نیز بسیار قوی است و نرم کار می‌کند و مصرف بسیار پایینی نیز دارد. وقتی جاده ها به پایان می‌رسند، جیپ چروکی لباس Trailhawk را بر تن می‌کند. این تیپ از جیپ چروکی، مجهز به تجهیزات خاصی از جمله دیفرانسیل قفل شونده عقب است و می‌تواند بیشتر از سایر کراس اوورهای چهار چرخ محرک مسیرهای خارج جاده را بپیماید.

 

 

 

بدون تردید جیپ چروکی بسیار دوست داشتنی است، ولی چند مورد هم در آن به چشم می‌خورد که ارزش چندانی ندارد. کابین داخلی با این که بسیار بزرگ است، ولی برای حمل اسباب و اثاثیه جای زیادی ندارد. صندلی عقب برای سرنشینان بسیار جادار است ولی فضای بار در مقایسه با آن قدری کوچک است و سایر رقبا به ویژه هنگامی که صندلی عقب تا شده باشد، بسیار جادارتر هستند. عملکرد موتور چهار سیلندر نیز متوسط ارزیابی می‌شود، گیربکس اتوماتیک نه سرعته نیز هنگامی که می‌خواهید سرعت های بالا را پایین بیاورید، کمی این دست و آن دست می‌کند. اگر فکر می‌کنید جیپ چروکی زیاد با سلیقه شما جور در نمی‌آید، فورد Escape، هوندا CR-V، مزدا CX-5 و تویوتا RAV4 مدل 2015 نیز می‌توانند گزینه های خوبی باشند. هوندا CR-V و تویوتا RAV4 در مقایسه با جیپ چروکی  فضای داخلی بزرگتری دارند. مزدا CX-5 و فورد Escape به لطف فرمان دقیق و هندلینگ عالی، دارای کیفیت سواری بهتری هستند. سوبارو Forester و سوبارو XV Crosstrek نیز قابلیت های آف رود خوبی دارند و ارزشش را دارند که نگاهی هم به آن ها بیندازید. روی هم رفته، چروکی مدل 2015 یکی از بهترین جیپ هاست ولی به پای جیپ رنگلر که مدتهاست با آن آشنا هستیم نمی‌رسد.

 

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

 

 

 

جیپ چروکی 2015 یک کراس اوور پنج نفره است که در چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود: تیپ Sport، تیپ Latitude، تیپ Trailhawk و تیپ  Limited. تجهیزات استاندارد تیپ Sport عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، تهویه مطبوع، ابزارهای برقی، دسترسی بدون کلید، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلی های تاشوی عقب به نسبت 40/60، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر لمسی 5 اینچی و شش بلندگو، درگاه  USB و iPod، درگاه صوتی اضافی و کارت خوان SD. اگر پکیج Cold Weather را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند: برف پاک کن یخ شکن، روشن کردن موتور از راه دور، آینه بغل های تاشو و مجهز به گرمکن، گرمکن صندلی های جلو غربیلک فرمان. رینگ های آلومینیومی، دوربین دید عقب، رادیوی ماهواره‌ای و ضبط سی دی خوان نیز از جمله تجهیزاتی هستند که می‌توانید به صورت تکی خریداری کنید. تجهیزات تیپ Latitude عبارتند از: رینگ های آلومینیومی، روف ریل، چراغ مه شکن، چراغ های اتوماتیک، دوربین دید عقب، دستگیرهای در و آینه های بغل همرنگ با بدنه، شیشه های دودی، نورپردازی داخلی با چراغ های LED، صندلی تاشوی سرنشین جلو به همراه یک محفظه در داخل تکیه گاه، روکش چرمی فرمان و یک پریز برق 115 ولت.

 

 

 

تیپ Latitude دارای آپشن های زیادی است از جمله: موتور شش سیلندر خورجینی، سانروف دوتایی (هنگامی که سانروف جلو باز می‌شود، سانروف عقب متناسب با آن میزان می‌شود)، سیستم صوتی ارتقا یافته با نه بلندگو و نمایشگر لمسی 8.4 اینچی و قابلیت اتصال به تلفن همراه. پکیج Comfort/Convenience دارای این تجهیزات است: درب صندوق عقب برقی، چراغ های اتوماتیک، کنترل آب و هوای اتوماتیک و دو نقطه‌ای، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت، رادیوی ماهواره‌ای، روشن کردن موتور از راه دور و روکش و توری مخصوص بار. تیپ TrailHawk که بیشتر برای رانندگی در خارج جاده مناسب است به صورت چهار چرخ محرک به بازار عرضه می‌شود و دارای این تجهیزات است: رینگ های 17 اینچی پهن تر به همراه تایرهای چهار فصل، سیستم تعلیق مناسب با رانندگی در خارج جاده، دیفرانسیل قفل شونده عقب، سینی محافظ زیر خودرو، قلاب یدک کشی در جلو و عقب، تزیینات ویژه روی بدنه و داخل کابین، آمپرهای بزرگتر، نمایشگر لمسی 8.4 اینچی و رادیوی ماهواره‌ای. اگر پکیج Comfort/Convenience را برای این تیپ خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند: درب صندوق عقب برقی، چراغ های اتوماتیک، کنترل آب و هوای دو نقطه‌ای، صندلی برقی راننده با قابلیت حرکت در هشت جهت، رادیوی ماهواره‌ای و روشن کردن موتور از راه دور. پکیج Technology Group دارای این تجهیزات است: نور بالای اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پارک دوبل،روکش چرمی، مسیریاب ماهواره ای و سیستم صوتی ارتقا یافته. تیپ Limited از لحاظ قابلیت های آف رود به پای تیپ TrailHawk نمی‌رسد ولی دارای همان تجهیزات الکترونیکی است که همراه با پکیج Comfort/Convenience ارائه می‌شود ( به جز درب صندوق عقب برقی). تجهیزات دیگری که این تیپ از آن ها برخوردار است عبارتند از: رینگ های 18 اینچی، گرمکن صندلی های جلو و غربیلک فرمان و روکش چرمی. پکیج  Luxury Group دارای این تجهیزات است: درب صندوق عقب برقی، چراغ های زنون، حافظه تنظیمات راننده و مجاری هوا برای صندلی های جلو. پیکیج Technology Group که پیشتر شرح داده شد، برای تیپ Limited نیز قابل خریداری است. پکیج SafetyTec را برای همه تیپ ها (به جز تیپ Sport) می‌توان خریداری کرد و دارای این تجهیزات است: سیستم هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب خودرو و حسگرهای پارک در عقب. پکیج Trailer Tow Group نیز این تجهیزات را در اختیار خریدار قرار می‎دهد: قلاب یدک کشی، سیم بکسل و فن خنک کننده گیربکس.

 

قدرت و عملکرد موتور

 

 

2015-Jeep-Cherokee-Sport-Suv

همه تیپ های جیپ چروکی به صورت استاندارد مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری هستند که قادر است 184 اب بخار نیرو و 232 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای همه تیپ ها به جز تیپ Sport می‌توان یک موتور دیگر به صورت سفارشی خریداری کرد که شش سیلندر و 3.2 لیتری است و می‌تواند 271 اسب بخار نیرو و 324 نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو موتور در کنار یک گیربکس اتوماتیک نه سرعته قرار گرفته‌اند. انتخاب حالت دیفراسیل جلو یا چهار چرخ محرک با مشتری است ولی تیپ Trailhawk فقط به صورت چهار چرخ محرک به فروش می‌رسد. کمپانی جیپ دو نوع سیستم چهار چرخ محرک به بازار عرضه می‌کند. سیستمی که به صورت استاندارد به همراه تیپ های Sport، Latitude و Limited عرضه می‌شود سیستم Active Drive I 4WD است که برای انجام وظایف سبک طراحی شده است. این سیستم نیازی به دخالت راننده ندارد و برای رانندگی در زمستان مناسب است. سیستمی که به صورت استاندارد (برای سایر تیپ ها به صورت سفارشی) به همراه تیپ Trailhawk عرضه می‌شود سیستم قوی تر Active Drive II  است که توانایی های آف رود آن را بسیار بالا می‌برد. همچنین این تیپ مجهز به دیفرانسیل قفل شونده در عقب است که برای عبور از مسیرهای ناهموار بسیار مناسب است. همه تیپ های جیپ چروکی که دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند، دارای حالت های Auto، Snow، Sport و Sand/Mud هستند که ثبات و پایداری خودرو را در شرایط مختلف بالا می‌برند. تیپ Trailhawk مجهز به حالت  Rock نیز می‌باشد. سیستم کنترل در سربالایی برای همه تیپ ها به صورت استاندارد عرضه می‌شود، ولی فقط تیپ Trailhawk مجهز به سیستم کنترل در سراشیبی است. یک پکیج مخصوص یدک کشی نیز برای همه تیپ ها قابل خریداری است. مدل هایی که دارای موتور شش سیلندر هستند، می‌توانند   2.041  کیلوگرم بار را یدک بکشند. از آن جایی که جیپ چروکی با موتورهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود، میزان مصرف های مختلفی نیز اعلام شده است. مصرف سوخت جیپ چروکی چهار سیلندر و دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 10.95 لیتر ( 12.44 در شهر و 8.83 در بزرگراه) برآورد شده است. مصرف سوخت جیپ چروکی شش سیلندر با دیفرانسیل جلو نیز در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (13.03 در شهر و 9.44 در بزرگراه) تخمین زده شده است. مصرف سوخت جیپ چروکی چهار سیلندر با سیستم Active Drive I 4WD در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (13.03 در شهر و 9.78 در بزرگراه) برآورد می‌شود، این در حالی است که مصرف سوخت مدل شش سیلندر با سیستم 4WD، در سیکل ترکیبی 11.90 لیتر (13.03 در شهر و 10.14 در بزرگراه) تخمین زده شده است. در تست سرعت، یک جیپ چروکی Limited که به سیستم Active Drive I 4WD مجهز بود، توانست ظرف 7.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها زمانی مناسب به نظر می‌رسد. صفر تا صد تیپ Trailhawk (با موتور شش سیلندر) برابر با 8.0 ثانیه است.

 

ایمنی

همه مدل های جیپ چروکی به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز می‌باشند: ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداریکیسه هوای صندلی های جلو و عقب، کیسه هوای پرده‌ای و کیسه هوای زانو برای سرنشینان جلو. دوربین دید عقب به جز تیپ Sport، به صورت استاندارد با همه مدل ها عرضه می‌شود. برای تیپ های Trailhawk  و  Limited یک پکیج به صورت سفارشی قابل خریداری است که دارای این تجهیزات است: کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف (به همراه سیستم ترمز خودکار هنگامی که احتمال وقوع تصادف بالا می‌رود)، سیستم های هشدار عبور از خط، هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب. در تست ترمز، یک جیپ چروکی Trailhawk که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، پس از ترمزگیری توانست با پیمودن 39.93 متر متوقف شود که واقعاً مسافت زیادی محسوب می‌شود. جیپ چروکی  Limited با 4WD و تایرهای چهار فصل توانست پس از پیمودن 37.19 متر متوقف شود که عدد نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. در تست تصادف، جیپ چروکی از پنج ستاره، موفق به کسب چهار ستاره شد. در زمینه عدم آسیب پذیری از جلو چهار ستاره، و عدم آسیب پذیری از طرفین موفق به کسب پنج ستاره گردید. موسسه ایمنی بزرگراه ها نیز در زمینه عدم آسیب پذیری از جلو، طرفین و میزان مقاومت سقف، به جیپ چروکی بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه “خوب” را داده است. صندلی ها و محافظ های سر نیز موفق به کسب رتبه “خوب” شده اند.

 

طراحی داخلی و امکانات خاص

 

 

frame4

 

در گذشته، ظاهراً جیپ چروکی معمولی از نظر کیفیت و قدرت بسیار عقب تر از جیپ گرند چروکی بود، ولی آن دوران سپری شده است. مواد اولیه ای که در جیپ چروکی مدل 2015 به کار رفته است، به ویژه در تیپ های بالاتر، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. نمایشگر 8.4 اینچی سیستم تفریحات و سرگرمی و مسیریاب ماهواره ای، واقعاً عالی هستند و ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد. این نمایشگر لمسی دارای منوهایی ساده، دکمه های لمسی بزرگ، کنترل صوتی و یک دسته است که کار کردن با منوهای iPod را آسان می‌کند.

 

 

سرنشینان در داخل کابین از جای زیادی بهره می‌برند، صندلی برقی راننده نیز جای راننده را بسیار راحت می‌کند. این صندلی تنظیمات زیادی دارد ولی تنظیمات غربیلک فرمان کمی محدود است. صندلی های عقب به جلو خم می‌شوند و خوب از کمر سرنشینان حمایت می‌کنند، بدون این که سر آن ها به سقف بچسبد. شاید بتوان گفت، این صندلی یکی از بهترین صندلی هایی است که در خودروهای این کلاس عرضه می‌شود، از طرفی می‌توان گفت فضای بار، قربانی راحتی سرنشینان شده است. پشت صندلی های ردیف دوم، فقط 0.68 متر مکعب فضای بار وجود دارد و چنانچه این صندلی ها خوابیده باشند، فضای بار به 1.53 متر مکعب افزایش پیدا می‌کند. در هر صورت، این فضا در مقایسه با فضای بار دیگر رقبا بسیار کمتر است. نقطه ضعف دیگری که در کابین داخلی مشاهده می‌شود، کمبود محفظه های بار برای نگهداری وسایل شخصی است.

 

تجربه رانندگی

با این که موتور چهار سیلندر در مقایسه با رقبایش، نیروی بیشتری تولید می‌کند، ولی اتاق جیپ چروکی برای یک کراس اوور کوچک قدری سنگین است، به همین خاطر هنگام شتاب گیری و حرکت در بزرگراه، موتور تنبل به نظر می‌رسد. همچنین این موتور در مقایسه با دیگر موتورهای چهار سیلندر این کلاس، خشن تر به نظر می‌رسد. می‌توان گفت موتور شش سیلندر به مراتب بهتر است، چون به جیپ چروکی آرامش و رفاهی می‌دهد که در هیچ کراس اوور چهار سیلندری به چشم نمی‌خورد. این موتور نیروی زیادی تولید می‌کند و گیربکس نه سرعته نیز تعویض دنده های بسیار نرمی دارد. این کراس اوور نیرومند هنگام رانندگی با سرعت های بالا بسیار بی سر و صداست، هنگام گشت و گذار در شهر نیز سواری بسیار نرمی دارد. البته هنگام عبور از پیچ ها، سنگین احساس می‌شود که می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب بشود. فرمان نیز بسیار حساس و دقیق است. روی هم رفته می‌توان گفت جیپ چروکی جدید به اندازه فورد Escape یا مزدا  CX-5 چالاک و اسپرت نیست. جیپ چروکی 2015 خیلی خوب ناهمواری های سطح جاده را جذب می‌کند ولی تیپ Trailhawk بیشتر برای حرکت در خارج جاده مناسب است. اگر به رانندگی در خارج جاده علاقه دارید، این تیپ به لطف بهره‌مندی از سیستم پیشرفته چهار چرخ محرک و دیفرانسیل قفل شونده عقب، از توانایی های آف رود زیادی برخوردار است.

 

جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (1) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (3) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (4) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (5) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (6) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (7) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (8) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (9) جیپ  گرند چروکی سرویس فناوری (10)