معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کارگاه آموزشی انتشار اخبار مرتبط با خودکشی در رسانه‌ها با همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: هر اقدام به خودکشی یک زنگ خطر است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، کارگاه آموزشی انتشار اخبار مرتبط با خودکشی در رسانه‌ها با همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این کارگاه، دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تأثیر رسانه‌ها در بهره‌مندی مردم از خدمات مشاوره و روان‌شناسی در صورت داشتن مشکلات اظهار کرد: متأسفانه درباره‌ی بهره‌مندی در زمان نیاز به مشاوره و روان‌شناس هنوز باورهای اشتباهی وجود دارد درحالی‌که بهره‌مندی از خدمات مشاوره در زمان مشکلات می‌تواند مانع از وقوع بسیاری اتفاقات ناگوار مانند تصمیمات هیجانی برای خودکشی شود.

وی افزود: اگرچه زمینه‌ساز خودکشی عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است؛ اما باید بدانیم که برخی حمایت‌های اجتماعی و عاطفی در زمان نیاز می‌تواند فرد مصمم به اقدام به خودکشی را از تصمیم خود منصرف کند. هر اقدام به خودکشی یک زنگ خطر است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه امروزه خانواده‌ها کم‌جمعیت هستند و حمایت عاطفی از سالمندان تا حدود زیادی نسبت به سالیان پیش کاهش‌یافته گفت: سالمندی، ناتوانی جسمی، تنهایی و بیماری‌های مزمن می‌توانند در صورت خلأ حمایت اجتماعی و عاطفی زمینه‌ساز اقدام به خودکشی شود و در استان ما که جمعیت سالمند بیش از ۴۵۰ هزار نفر است، نیازمند اقدامات اساسی در این حوزه هستیم.

دکتر رضوانی ادامه داد: در همین راستا مجوز به‌کارگیری ۶۵ روان‌شناس در سطح مراکز خدمات جامع سلامت استان اخذ شده تا بتوان در همه‌ی استان، خدمات مشاوره و روان‌شناسی تقریباً به‌صورت رایگان برای مردم مهیا کرد.

در ادامه مهندس سجاد نبی‌پور – کارشناس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به انتشار اخبار منتشر شده در خصوص خودکشی در رسانه‌ها، گفت: قالب کسانی که خودکشی می‌کنند از خود نشانه‌هایی بروز می‌دهند و اگر اصحاب رسانه به این موضوع توجه کنند می‌توانند این نشانه‌ها را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از عنوان مرگ خودخواسته بجای خودکشی کار مناسبی نیست، گفت: بزرگ‌بودن تصاویر و تیترهای مربوط به خودکشی در صفحه نخست را مخاطره‌آمیز برای سلامت روان مخاطبین عنوان کرد و گفت: رعایت اندازه تیتر و عکس در انتشار اخبار مربوط به خودکشی در رسانه‌ها بسیار مورد اهمیت است.

کارشناس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه نباید عناوین و تصاویر به نحوی باشد که ناامیدی را به جامعه القا کند. تصریح کرد: هدف بر این است که با آگاهی‌بخشی تعداد خودکشی را در جامعه حتی شده، یک مورد کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در مورد خودکشی داده‌های درست به مردم بدهیم مردم تمایل پیدا می‌کنند که از شما کمک دریافت کنند. این مدل را پاپا ژنو عنوان می‌کنند. اما در مدل ورتر گفته می‌شود که خودکشی یک آسیب اجتماعی با قدرت سرایت است که اگر اخبار آن به‌صورت اصولی منتشر نشود، منجر به افزایش میزان خودکشی خواهد شد.

مهندس نبی‌پور با اشاره به نقش پر رنگ رسانه‌ها در کنترل آمار خودکشی، گفت: انتشار اطلاعات مربوط به خودکشی به‌صورت کامل و در اختیار عموم قرار دادن، سبب آسیب رساندن به جامعه خواهد شد.

کارشناس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اینکه می‌توان همزمان با اطلاع‌یافتن از اقدام به خودکشی، با شماره‌های ۱۲۳.۱۱۵، ۱۲۵ و ۱۱۰ تماس حاصل شود، گفت: پیش از آنکه برای تهیه خبر اقدام به خودکشی درصورتی‌که هنوز فرد اقدام خود را عملی نکرده است باید به اورژانس اجتماعی، اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس خبر داد.

وی با اشاره به اینکه جوانان مستعدترین گروه در تقلید از خودکشی هستند، گفت: بایدها و نبایدها در انتشار اخبار مرتبط با خودکشی را باید مورد توجه قرار داد.

کارشناس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تاکید کرد: اینکه گفته شود صحبت کردن در مورد خودکشی خوب نیست موضوعی غلط است، گفت: اگر این را آموخته باشیم که مشکلات خود را با مشاور در میان بگذاریم بخشی از مشکلات بر طرف خواهد شد.