عکاسان خبری اکثرا بدون هیچ قرار دادی با رسانه خود فعالیتشان را آغاز می‌کنند و این یعنی رسانه مورد نظر هیچ مسوولیتی و تعهدی نسبت به آینده شغلی و امنیت مالی و جانی خود و تجهیزات شما ندارد.

یادداشت- مهتاب باقرزاده : 17 مرداد ماه «روز خبرنگار » یاد روز باشکوه تلاشگران عرصه اندیشه و قلم را به حضور خبرنگاران عزیز تبریک عرض می‌کنم.
همانطور که میدانیم عکس یکی از رسانه های مهم دیداری در جهان است و همیشه هم وسیله قدرتمندی برای رسانه ها بوده و تاثیرش چندین برابر یک متن می تواند باشد.اما متأسفانه در کشور ما از ظرفیت رسانه ها هیچوقت به درستی استفاده نشده.با اینکه عکاس و خبرنگار مکمل هم و هردو از یک جایگاه ویژه ای برخوردار هستند اما نوع فعالیت و ابزار کار در هر دو متفاوت و جدا از همه.
و عکاسان خبری مشکلات متفاوت و سخت تری نسبت به خبرنگاران دارند.و چه بسا این مشکلات ممکن است برای هردو حوزه باشد.و متاسفانه عکاسان خبری به اندازه سختی های که متحمل می‌شوند حمایت مالی نمی شوند.
و از دیگر معضلات این حوزه رعایت نکردن حق کپی رایت تصاویر است.که که گاهی عکس هایی که خودمان گرفتیم را در نشریه و سایت های دیگه بدون ذکر نام خودمان میبینیم و این خیلی آزار دهنده است.
از معضلات دیگری که در این شغل وجود دارد می‌توان به بالا رفتن تعداد عکاسان خبری در یک شهر اشاره کرد و باید دانست هرکس که دوربین به دست است عکاس نیست.
و چون عکاسان حق الزحمه کمی را برای کارشان دریافت میکنند و در بسیاری موارد مبلغی هم دریافت نمی‌کنند برای بسیاری از عکاسان و همکارانم ازار دهنده است که اکثرا توقع دارند که تصاویری که از مراسم و خودشان گرفته شده بصورت رایگان در اختیارشان قرار بگیرد و هیچ توجهی به استهلاک و هزینه ی بالای ابزار عکاسی ما ندارند.
عکاسان خبری اکثرا بدون هیچ قرار دادی با رسانه خود فعالیتشان را آغاز می‌کنند و این یعنی رسانه مورد نظر هیچ مسوولیتی و تعهدی نسبت به آینده شغلی و امنیت مالی و جانی خود و تجهیزات شما ندارد.
اگر اتفاقی برای خود عکاس خبری بیفتد در آخر ماه هیچ مبلغی و حقوقی ندارد زیرا هیچ جایی و رسانه ای تعهدی در این قبال برای وی ندارند.وعکاسان خبری در طول فعالیتشان در چندین سال بدلیل حمل تجهیزات سنگین بعد از چند سال فعالیت مداوم مشکلاتی در ناحیه کمر و گردن و دستشان به وجود می آید.
و در انتها همه ی این مشکلات و معضلاتی که وجود دارد باعث می‌شود تا به خبرنگاری و عکاس خبری به عنوان یک شغل که در آینده بتواند زندگی‌مان را تامین کند نگاه نکنیم و بدنبال شغل دوم در کنار عکاس خبری بودنمان باشیم .

عشق را می توان زمانی دید که خبرنگاری به عشق انسان ها و نشان دادن درد آنها سخت ترین شرایط را تحمل می کند و از زندگی خود می زند

و خبرنگار کسی نیست چون پیامبران روزگار بدون وحی

کسانی که حقیقت را آشکار می کنند

خبرنگار یعنی حامی انسان ها در برابر غیر انسان ها

خبرنگار یعنی مردی در برابر نامردی روزتان مبارک مردان خبر

 

*عکاس خبری و مدیرمسئول پایگاه خبری گیلانه خبر

  • نویسنده : مهتاب باقرزاده: