در پیام های مقام معظم رهبری همیشه استدلال خاصی وجود دارد و این پیام خستگی را از تن جامعه ورزش دور کرد. همین طور از ریاست جمهوری هم تشکر می کنم.

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در نخستین نشست خبری خود بعد از بازی‌های المپیک ریو اظهار داشت: در ابتدا از پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری برای کاروان ایران در المپیک تشکر می کنم. در پیام های مقام معظم رهبری همیشه استدلال خاصی وجود دارد و این پیام خستگی را از تن جامعه ورزش دور کرد. همین طور از ریاست جمهوری هم تشکر می کنم.

هاشمی افزود: در این بین رسانه ها نیز تلاش زیادی کردند و همیشه گفته ام رسانه ها یک فرصت به شمار می روند. اگر در بخشی انتقاداتی وجود دارد و حتی اگر به حق هم نباشد، باید از آن نقطه نظرات استفاده کرد. چرا که رسانه ارتباط نزدیکی با ورزشکار، مربی، فدراسیون و مربیان دارد. رسانه حتی ممکن است برخی از موضوعاتی را که مغفول مانده مطرح کند که می توان از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات المپیک، عنوان کرد: رشته ای وجود دارد به نام مدیریت دانش که باید از تجربیات گذشته استفاده کرد. به عنوان مثال در المپیک پکن، لندن و … چه نقاط ضعف و قوتی وجود داشت؟ تلاش ما این است که بتوانیم این تجربیات را مکتوب کنیم؛ تجربیاتی که به راحتی به دست نیامده است. بعد از بازی های آسیایی بلافاصله فعالیت های کاروان را برای کسب سهمیه و ورود به المپیک آغاز کردیم. نشست هایی را در کمیته و ستاد عالی بازی ها در وزارت ورزش برگزار کردیم. در دو بخش برنامه ریزی و کار المپیک انجام شد؛ کسب سهمیه و دیگری حضور کاروان در بازی های المپیک.

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: اساس کار به این صورت بود؛ برنامه ریزی برای 239 فعالیت که قرار بود برای کاروان صورت بگیرد، سازماندهی ستاد اعزام، کنترل و نظارت در بخش کسب سهمیه و مرحله ارزیابی. این 4 مرحله اساس کار ما بود. ارزیابی ما هم از نظر نتایج و همین طور پشتیبانی است که از رشته های مختلف صورت گرفته است. همچنین در تلاش هستیم از نظر فرهنگی نیز کاروان اعزامی را بررسی کنیم. مرکز نظارت بر تیم های ملی هم ارزیابی خود را دارد و قرار است نتایج به هیات اجرایی داده شود.

هاشمی در ادامه صحبت های خود در نشست خبری، با اشاره به اینکه قرار است فدراسیون ها در نشست های ما ارزیابی فنی داشته باشند، یادآور شد: در ارزیابی نباید فقط روی رشته هایی تمرکز کنیم که امکان مدال داشته اند، اما موفق نشده اند. حتی رشته هایی که شانس مدال نداشتند هم ارزیابی می شوند. ارزیابی نهایی به جلسات هیات اجرایی موکول خواهد شد.

* 6 ماه قبل از المپیک موج منفی زیادی بود

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: 6 ماه قبل از بازی ها موج های منفی زیادی بود که این المپیک موفق نخواهد بود؛ هم به خاطر ویروس زیکا، به خاطر عدم آماده شدن برخی زیر ساخت ها، استیضاح رئیس جمهوری برزیل و همین طور تهدید داعش از موج های منفی این المپیک بود. میزبانی یک کشور اروپایی را نمی توان با برزیل مقایسه کرد، اما با وجود همه این مشکلات ریو میزبانی خوبی داشت، اگرچه ایده آل نبود. این کشور در بحث زیرساخت ها به خوبی عمل کرده بود هر چند IOC نظر کمیته های المپیک را خواهد گرفت که ما هم گزارش خود را اعلام می کنیم.

وی به حضور تماشاگران برای یک میزبانی موفق اشاره کرد و اظهار داشت: استقبال خوبی از رشته های مختلف شده بود. در بخش حمل و نقل نیز این کشور در چند روز اول مشکلاتی داشت که به مرور رفع شد. در بحث تغذیه نیز ریو عملکرد خوبی نداشت و ضعف بزرگ دیگر میزبان نداشتن راهنماهای خوب بود.

* 119 کشور بدون مدال ماندند

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه 87 کشور یعنی 42 درصد موفق به کسب مدال شدند، یادآور شد: 119 کشور نتوانستند هیچ مدالی کسب کنند. نسبت به دوره قبل 2 کشور بیشتر مدال گرفتند و این نشان می دهد در هر دوره کشورها تلاش بیشتری می کنند تا مدال کسب کنند. عربستان، هنگ کنگ و افغانستان در این دوره هیچ مدالی نداشتند. 56 درصد مدال ها به مردان و 46 درصد به بانوان تعلق داشت که ما در ادوار گذشته هیچ سهمی از مدال بانوان نداشتیم. بخش بانوان واقعا نیاز به حمایت دارد. کشورهایی که در رده های بالا هستند مدال هایشان توسط بانوان کسب شده است. قاره آسیا 21 درصد و اروپا 42 درصد در مدال آوری سهم داشتند. 47 درصد مدال های به دست آمده در آسیا یعنی 96 مدال متعلق به بانوان بوده است. 112 مدال هم برای مردان بوده که ما 7 مدال سهم داشتیم.

هاشمی ادامه داد: از 45 کشور آسیایی 24 کشور موفق به کسب مدال نشدند. 81 درصد مدال های آسیا متعلق به 6 کشور است؛ چین، کره، ایران، قزاقستان، ازبکستان، ژاپن. در میان 3 کشور اول جدول رده بندی 7 کشور از آفریقا، 13 کشور از اروپا، 6 کشور از آسیا و 2 کشور از اقیانوسیه قرار دارند و این نشان می دهد رقابت ها بسیار تنگاتنگ است.

* مدال علیزاده اندازه طلا ارزش داشت

وی با بیان اینکه در این المپیک کاروان ایران ویژگی های خاصی داشت، گفت: شاید مدال علیزاده برنز بود، اما این مدال اندازه یک طلا ارزش داشت. حالا راه برای بانوان باز می شود. فکر می کنم آنها به خودباوری برسند که می توانند مدال هم بگیرند. نکته دیگر اینکه طلای یزدانی به شکلی کسب شد ارزشمند بود چرا که بعد از 16 سال به دست آمد. موفقیت شمشیربازی که در ارزیابی ها کمتر مورد توجه قرار گرفت. عابدینی باید مدال نقره را می گرفت و حق او بود.

* تکواندوی مردان توقعات را برآورده نکرد

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه در تکواندو نباید یک جانبه ارزیابی کرد، یادآور شد: در بخش بانوان علیزاده خوب عمل کرد، اما در بخش مردان توقعات برآورده نشد. امیدواریم با نشست هایی که فدراسیون گذاشته علت ها مشخص شود. این رشته مدال آور است و دلایل باید مشخص شود. به طور کلی عملکرد ورزشکاران ما خوب بود.

هاشمی همچنین به سقوط چین در کسب مدال طلا اشاره کرد و یادآور شد: چین 12 مدال نسبت به لندن کمتر داشت. کره جنوبی در لندن 28 مدال داشت در حالی که در ریو 21 مدال گرفت. قزاقستان در این میان بیشترین افت را داشت، اما از طرفی برخی کشورها مثل جامائیکا استثناهایی داشتند که رتبه شان بهبود پیدا کرده بود. مثل بولت که به تنهایی چند طلا گرفت. اگر ما می توانستیم 4 مدال طلا بگیریم بهترین رتبه ای که می توانستیم کسب کنیم رده بیست و یکمی بود.

وی در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

هاشمی در ابتدا در پاسخ به این سوال که در این مدت چقدر برای کاروان ایران هزینه کردید؟، مطرح کرد: کمک مالی چند بخش است؛ مستقیم که کمیته برای اعزام داشت و دیگری کمک هایی که به فدراسیون ها داده شد که کمیته ملی المپیک نیز نقش داشت. این موضوع آنالیز شده و اعلام می کنیم.

* این نتیجه ایده آل ما نبود

وی افزود: نتیجه عملکرد کاروان به تک تک رشته ها بستگی دارد. پیش بینی برای این المپیک مدال بود، بنابراین فکر می کنم به نتیجه ایده آل خودمان نرسیدیم. باید این موضوع ارزیابی شود. کمیته المپیک هر کاری برای موفقیت کاروان ایران انجام داده، هر چند شاید به نتیجه ایده آل نرسیدیم. در موفقیت رشته ورزشی دلایل مختلف وجود دارد؛ مالی، روانی، جسمی، اما از نظر فنی اصلا دخالتی نداشتیم. اگر فدراسیونی را پیدا کنید که من در جابه جایی یک مسئول نقش داشتم بگویید. فدراسیون ها بر اساس اساسنامه خود بحث فنی را پیش می برند، اما این دلیل نمی شود اگر نقطه ضعفی بوده، بررسی نشود.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به فارس مبنی بر صحبت های سجادی که کمیته درباره نتایج المپیک صحبتی نداشته گفت: من در گفت و گوی ویژه خبری حاضر شدم و نگرانی هایم را گفتم. مثل کاراته که به المپیک 2020 اضافه شده، اما هنوز تکلیف ریاست این فدراسیون مشخص نیست.

هاشمی درباره اینکه شایعاتی مطرح بود که شما با پولادگر درگیری لفظی داشتید، تصریح کرد: درگیری لفظی با پولادگر نداشتم و همیشه فدراسیون های ما قابل احترام هستند و به روحیه من نمی خورد. کمیته هم همیشه با رسانه ها ارتباط تنگاتنگ داشته و بعد از کشتی بلافاصله صحبت هایم را مطرح کردم.

* کمیته نقشی در سیاست گذاری رشته های پایه ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه ما در رشته پایه مثل دوومیدانی مدال را از دست دادیم و برنامه شما در این باره چیست؟، خاطرنشان کرد: یکی از ضعف های ورزش ما این است که سهمی از رشته های پایه و پرمدال نداریم، کمیته هم نقشی در این مورد حتی در سیاست گذاری ندارد. حتی وزارت ورزش هم به تنهایی نمی تواند این موضوع را حل کند. برای حل مشکل به یک نظام ملی نیاز داریم و تا حل نشود سالها تکرار خواهد شد. یکی از رشته های پرمدال شنا است؛ 120 استخر داریم، چند استخر در اختیار هیات هاست؟ آیا از ظرفیت استخرها برای ظرفیت قهرمانی استفاده می شود؟ خیر. استخرهای ما محل درآمدزایی است، بنابراین فدراسیون می تواند برنامه ریزی کند، اما وقتی استخر نباشد چه کار کند؟

وی ادامه داد: فلپس ورزشکاری بود بیش فعال، بیس بال رو هم دوست داشته و نزد پزشک می رود و این پزشک می گوید تنها رشته ای که به فلپس کمک می کند شناست. چون در مدارس شنا اجباری بود، اما هم کار را انجام داد و به اندازه چند کشور مدال گرفته است. ما شنا و ژیمناستیک را در مدارس نهادینه کردیم اما الان خبری از آن نیست. اگر بریتانیا مدال گرفته یکی از دلایل آن توجه به ورزش مدارس بوده است. به همین دلیل کمیته نقشی ندارد و برخی از قوانین باید اصلاح شود.

* از واژه بازخواست استفاده نمی کنم

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون ها به خاطر نتایج شان بازخواست می شود، تصریح کرد: کمیته در شرایط بازخواست نیست و نشست هایی را برگزار خواهد کرد و نتایج بررسی می شود. بهترین بازخواست کننده مجمع فدراسیون هاست و آنها باید حرف اول و آخر را بزنند. کمیته و وزارت ممکن است مشکل را مقطعی حل کنند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که ملاقاسمی در صحبت هایش گفته با کمیته صحبت کرده و گفته فشار تمرینات در کشتی فرنگی زیاد بوده و کمیته به آن توجهی نداشته، گفت: دقیقا نمی دانم او چه گفته، اما موضوعات فنی در شورای فنی بحث می شود. من می توانم دخالت کنم که چرا فشار تمرینات به این صورت است؟

وی همچنین درباره پرداخت ها به فدراسیون ها گفت: ما فعالیت محوری پرداخت ها را در نظر گرفته ایم. هزینه زیادی انجام نشده و در تقسیم بندی ها بحث مدال آوری را داشتیم. ما به جز فدراسیون المپیکی، پرداختی هم بعد از المپیک به فدراسیون غیر المپیکی داشته ایم. تمامی فدراسیون تا الان 50 درصد پرداخت های خود را گرفته اند.

رئیس کمیته المپیک همچنین درباره پرداخت پاداش به ورزشکارانی مثل بهداد سلیمی و مجتبی عابدینی عنوان کرد: من به این سوال نمی توانم پاسخ دهم.
هاشمی افزود: مدال آوران مشخص هستند. آقای شهنازی هم مکاتبات خود را با اسپانسرها شروع کرده است. اینکه آنها چه پاداشی می دهند به خودشان ارتباط دارد و ما هم آنچه را که تعهد داده ایم پرداخت می کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک درباره حاشیه های مراسم افتتاحیه و عدم حضور والیبالیست ها، تصریح کرد: آنها بعد از رژه اظهار پشیمانی کردند. مراسم رژه اختیاری است و همه هم حضور نداشتند. قشنگ این بود که حضور پیدا می کردند، اما چون اظهار ناراحتی کردند بزرگ نکنیم.

* ادعایی ندارم فدراسیون ها زیر نظر کمیته باشند
هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در دنیا فدراسیون ها زیر نظر کمیته های المپیک فعالیت می کنند و بهتر نیست این رویه در ایران باشد، گفت: نظر من این است فدراسیون ها مستقل باشند. باید اختیارات آنها را بیشتر کنیم و در مقابل آنها نیز پاسخگو باشند. این فرمولی است که دنیا پیاده می کند. حالا اگر جای وزارت ورزش فدراسیون زیر نظر کمیته باشد چه فرقی می کند؟ ایده آل ترین راه این است که فدراسیون ها استقلال پیدا کنند و این به این معنا نیست که از سیاست های نظام جدا باشند. یعنی اختیارات به مجامع فدراسیون ها داده شود.

هاشمی در پاسخ به این سوال که نباید یک روانشناس به کاروان اضافه شود، یادآور شد: این موضوع را باید فدراسیون تشخیص دهد. مواردی را در فدراسیونی دیده ایم که به کمک روانشناس نیاز داریم و این موضوع را انتقال دادیم، اما خیلی ها گفتند ما ماساژور و بدنساز نیاز داریم، اما روانشناس نخواستند. البته الهه احمدی با ما صحبت کرد و گفت چون تیراندازی رشته ای تمرکزی است به روانشناس نیاز دارد، این امکان را به او دادیم. برخی اعتقاد دارد ممکن است حضور روانشناس در کنار تیم ها به معنای دخالت باشد. ما استقبال می کنیم که رشته های ورزشی از ما روانشناس بخواهند. روانشناس زمانی می تواند موفق باشد که یکی دو سال در کنار ورزشکار باشد. اگر به طور ناگهانی روانشناس را اضافه کنیم، نمی تواند کاری انجام دهد. به همین دلیل استدلال برخی مربیان این است که آنها سالها در کنار ورزشکاران بوده اند و با مسائل روحی آنها آشنا هستند.
هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان مسابقه کیمیا علیزاده مسئولان نبودند، عنوان کرد: ما در آن زمان درگیر کارهای دادگاه بین المللی بودیم، اما در زمان فینال خودم حضور داشتم.

رئیس کمیته المپیک همچنین درباره سهمیه هایی که کمیته به فدراسیون ها برای اعزام کادر داده بود و ایجاد برخی حاشیه ها در مراسم رژه، عنوان کرد: ابتدا درباره رژه بگویم؛ برای ورزشکاران هیچ محدودیتی نیست. بنابراین با اضافه شدن رئیس فدراسیون حق ورزشکار ضایع نمی شود، اما در بخش نمایندگان 21 نفر ظرفیت داشتیم و این دو موضوع از هم جدا بودند.

وی درباره اینکه برخی ورزشکاران انتقاد داشتند چرا نمایندگان در ردیف جلو بودند، گفت: فکر می کنم در کشورهای دیگر هم به همین صورت بود.

هاشمی افزود: درباره اعزام نمایندگان ما اولویت بندی داشتیم؛ وقتی کشتی مدال آور است باید نیازهای آنها را برآورده کنیم. در این دوره ما بیشترین سهمیه را حتی به پزشکان، آنالیزور، ماساژور و مکانیسین دادیم که در دوره های قبل این طور نبود.