مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد با بیان اینکه هشت هزار مجوز نشریه در کشور صادر شده است، گفت: نیمی از این نشریات منتشر نمی‌شوند.

به گزارش ندای گیلان: حسن محرابی در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) برگزار شد، گفت: بخشی از سیاستگذاری‌های این اداره کل سیاست‌گذاری و مساعدت فکری برای غنی سازی محتوای رسانه‌هاست که برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره رضوی علاوه بر این مهم به ترویج فرهنگ رضوی در جامعه نیز کمک می‌کند.
وی جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها را ترسیم الگو و نقشه راهی برای رسانه‌ها دانست و افزود: مطبوعات و رسانه‌های مجازی باید با فرهنگ رضوی گره بخورد تا بتوانیم آموزه‌های دینی را در جامعه گسترش دهیم.
محرابی با بیان اینکه امام رضا (ع) در راستای آگاهی بخشی و ارشاد مردم فعالیت‌های بسیاری داشت تصریح کرد: همین فعالیت‌های این امام بزرگوار الگویی مناسب برای محتوا بخشی به رسانه‌هاست.
این مسئول خواستار ارتباط آسان بین مردم و رسانه‌ها شد و گفت: مردم بخش اعظمی از اطلاعاتشان را از رسانه‌ها دریافت می‌کنند که اگر روابط بین رسانه و مردم تسهیل شود آگاهی مردم افزایش می‌یابد.
وی با تأکید بر قابل فهم بودن ارتباط بین مردم و رسانه اظهار کرد: رسانه‌ها باید با بهره گیری از سیره رضوی مطالب قابل فهم و مورد نیاز مخاطبان را ارائه دهند و آنان را نسبت به مسائل اجتماعی جامعه خود آگاه کنند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پاسخگویی به نیازهای فکری مردم را عاملی مهم برای موفقیت رسانه ذکر کرد و گفت: این اداره کل برای رتبه بندی نشریات جهت حمایت از آن‌ها در حال طراحی الگویی است که پاسخگویی به نیازهای مخاطبان اصل مهم این طرح است.
محرابی در ادامه به گسترش کاربران فضای مجازی و آسیب‌های این عرصه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رسانه باید در برابر شبهاتی که از این درگاه وارد جامعه می‌شود، ایستاده و به شفاف سازی شبهات بپردازد.
وی به پدیده دین مجازی که در حال وقوع است اشاره و تأکید کرد: بخش اعظمی از فضای مجازی به مباحث دینی اختصاص یافته که ممکن است باعث ایجاد دین جدید شده و این یک زنگ خطر است.
محرابی با بیان اینکه دین دارای وجه عملی و نظری است، افزود: با شدت گرفتن بحث‌های دینی در فضای مجازی اتفاقات جدید در حوزه دین به وقوع می‌پیوند که آسیب‌هایی به همراه دارد.
وی خواستار پرداختن به این مبحث در جشنواره مطبوعات رضوی شد و ابراز امیدواری کرد سال آینده مباحثی برای بهبود وضعیت مطبوعات مطرح شود.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هشت هزار مجوز نشریه در کشور صادر شده است، خاطرنشان کرد: نیمی از این نشریات منتشر نمی‌شود و بسیاری نیز با عدم جذب مخاطب همراه است که از آسیب‌های این حوزه است و باید بدان پرداخته شود.
غلامرضا بنی اسدی نماینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز در این مراسم گفت: اگر جشنواره فرهنگ رضوی در سال ۸۲ تنها در مشهد مقدس برگزار می‌شد؛ اینک این جشنواره در ۳۱ استان کشور و ۸۰۰ نقطه جهان همزمان با دهه کرامت برگزار می‌شود.
وی تأکید کرد: برای فرهنگ رضوی در رسانه‌ها می‌بایست جایگاه ویژه‌ای قائل شد.
یونس رنجکش، مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه این گونه جشنواره‌ها، ایجاد انگیزه‌ای است برای تولید محتواهایی که می‌تواند در بسترسازی‌های فرهنگی بویژه گسترش فرهنگ رضوی حرکت کند.
وی با اشاره به دسترسی آسان مردم به رسانه و گسترش آن در زندگی مردم، این دسترسی را غیرقابل انکار عنوان کرد و افزود: دسترسی راحت به اخبار و اطلاعات یک مزیت و امکان ضعف اعتبار در تولید محتوا آسیب عمده این مقوله است.
این فعال رسانه‌ای استان، اقتصاد رسانه و ضعف در تولید محتوا را از مشکلات عمده این حوزه معرفی کرد و اظهار کرد: حل این مشکل نیازمند حمایت مسئولان و متولیان امر است تا با حل مشکل اقتصاد رسانه باعث این شوند که رسانه روی پای خود بایستند و تولید محتوا کنند.
تقدیر از صاحبان ۱۷ اثر برگزیده پنجمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور و رسانه‌های فعال رضوی گیلان، مراسم چاووشی خوانی توسط استاد رحیم‌پور، اجرای نمایش کوتاه «یک مرد یک پیراهن»، قرائت پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش‌های موضوعی جشنواره امام رضا (ع) توسط فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه بود.