در چند سال گذشته با رشد و توسعه مراکز خدماتی در استان گیلان شاهد تاسیس فروشگاه های زنجیره ای گسترده در سطح استان هستیم که توانسته اند با ساخت اماکنی بزرگ و مناسب در جهت تسریع کمک رسانی به شهروندان اقدام نمایند.

به گزارش نداي گيلان: در چند سال گذشته با رشد و توسعه مراکز خدماتی در استان گیلان شاهد تاسیس فروشگاه های زنجیره ای گسترده در سطح استان هستیم که توانسته اند با ساخت اماکنی بزرگ و مناسب در جهت تسریع کمک رسانی به شهروندان  اقدام نمایند.

با این حال عدم رعایت استانداردهای لازم در ساخت بسیاری از این فروشگاه های زنجیره ای همچون عدم وجود پارکینگ مناسب موجبات تضییع حقوق شهروندان در خارج از محدوده این مراکز گشته است و در حالی که ایجاد پارکینگ از مهم ترین نیازهای ساخت فروشگاه های زنجیره ای در مراکز پرجمعیت شهر محسوب می شود شاهد آن هستیم که در استان گیلان علی الخصوص شهر رشت کمتر این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

به طور مثال در محدوده فروشگاه زنجیره ای واقع در خیابان معلم ترافیک گسترده در ساعات پیک بار ترافیکی موجبات اختلال در رفت و آمد خودروهای عبوری و مسافران و عدم امکان پارک برای سایرین گشته است و این عامل در محدوده فروشگاه زنجیره ای بلوار گیلان بیشتر نیز احساس می شود. در محدوده فروشگاه زنجیره ای بازارچه پیرسرا نیز به گونه ای است که خودروها به صورت مورب و  فشرده به بدترین شکل و بدون نظارت پارک کرده اند و مردم نیز به سختی توانائی عبور و مرور از این مسیر را دارند. این سبک و سیاق نامناسب که قرار است سبک جدید زندگی را در سطح شهر نشان دهد خود به عاملی برای عقب ماندگی و مشکلات درون شهری و ترافیک طاقت فرسا تبدیل شده است،ترافیکی که در بسیاری موارد شاهد عدم توجه ضابطین راهور نسبت به آن هستیم.

صاحبان برخی از این فروشگاه ها هر چقدر توانسته اند با زیباسازی و تسهیل خرید مشتریان خود در داخل مجموعه به سودهای هنگفت مالی دست یابند در عوض موجبات مشکلات و مصائب بزرگی در خارج از مراکز کاری خود شده اند، مشکلاتی که ظاهرا به چشم مسولین امر دیده نمیشود و تنها گریبانگیر شهروندان بی دفاع این شهر می باشد.

گوئی مردم قرار است هزینه سودجوئی و قدرت نمائی و زیباسازی فروشگاه های زنجیره ای را با ترافیک شدید ، عدم پارکینگ شخصی مناسب و عبور و مرور کند شهروندان بدهند. شاید هم صاحبان فروشگاه های زنجیره ای شعارهای اخیر شهرداری را این طور استنباط می کنند که «من برای شهرم کاری می کنم که برای خودم سود داشته باشد!».

به نظر میرسد با توجه به محدودیت خیابانهای شهر رشت و ترافیک سنگینی که گریبانگیر شهروندان این کلانشهر است،برای رفع این مشکل لازم است تا سازمانهای مسول و ناظر بر اینگونه اماکن در اسرع وقت برای رفع این مشکل اقدام عاجلی اتخاذ نمایند تا شائبه عدم برخورد قانونی با متولین و مالکینی از این دست مرتفع گردد.


pic (12) pic (5)

pic (3)