علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به وضعیت نشای برنج در شالیزارهای گیلان اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی گیلان، تاکنون بیش از 185 هزار هکتار شالیزارهای این استان نشاکاری شده است.

ندای گیلان:علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به وضعیت نشای برنج در شالیزارهای گیلان اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی گیلان، تاکنون بیش از 185 هزار هکتار شالیزارهای این استان نشاکاری شده است.

وی با بیان اینکه در بیش از 78 درصد شالیزارهای گیلان برنج‌کاری انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون در 17 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان معادل 7 درصد وجین‌کاری صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره نشای مکانیزه در اراضی شالیزاری استان خاطرنشان کرد: امسال 70 هزار هکتار شالیزارهای استان زیرکشت مکانیزه برنج می‌رود که تاکنون 55 هزار هکتار نشای مکانیزه برنج انجام شده است.

وی با اشاره به مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان برنج‌کار گفت: کشاورزان برای استفاده از سموم شیمیایی از کارشناسان امر و گیاه‌پزشکی مشورت بگیرند.

شعبان‌نژاد با تصریح بر اینکه امسال 90 درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت ارقام زودرس و میان‌رس می‌رود، یادآور شد: کشت این ارقام در مدیریت منابع آبی و مقابله با خشکسالی تاثیرگذار است و نقش مهمی دارد.

وی مراقبت از کشت و استفاده از کودهای مناسب با توجه به توصیه مروجان کشاورزی را موثر دانست و یادآور شد: مدیریت مصرف در جلوگیری از هدر رفتن آب در نشای برنج امری مهم و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان رقم هاشمی را بیشترین محصول کشت شده در شالیزارهای این استان عنوان کرد و متذکر شد: رقم هاشمی با دمای مناسب و آب کافی زودرس می‌شود و افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به زمان پایان فصل نشاکاری برنج در گیلان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا 15 خرداد ماه نشای برنج در گیلان به پایان برسد.

گیلان با 238 هزار هکتار شالیزار، دومین استان تولید کننده برنج پس از مازندران در کشور است و کشاورزان پرتلاش گیلانی سالانه حدود 750 هزار تن برنج سفید معادل 40 درصد برنج کشور را تولید می‌کنند.