ندای گیلان:مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در زمستان ۱۳۹۳ به عدد ۱۸۷.۶ رسید که نسبت به فصل گذشته ۳.۶ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده کل بخش صنعت) ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل […]

ندای گیلان:مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در زمستان ۱۳۹۳ به عدد ۱۸۷.۶ رسید که نسبت به فصل گذشته ۳.۶ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده کل بخش صنعت) ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل زمستان سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید کننده کل بخش صنعت) ۱۶.۱ درصد است.

بخش های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته اند: شاخص قیمت بخش صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاههای نفت با ۸.۸ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۵۱.۵، بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل فصل زمستان داشته است. رشد فعالیت تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده با ۸.۸ درصد کاهش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص این بخش داشته است.

همچنین شاخص قیمت بخش تولید فلزات اساسی با ۳.۹ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۰۰.۸ رسید؛ این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در کاهش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت تولید محصولات اولیه آهن و فولاد با ۳.۹ درصد کاهش نسبت به فصل قبل بیش ترین تاثیر را در کاهش شاخص این بخش داشته است.

شاخص قیمت بخش صنایع محصولات شیمیایی با ۸.۴ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۲۰۰.۳، رتبه سوم تاثیرگذاری در کاهش شاخص را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت های تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی با ۱۵.۸ درصد و تولید مواد شیمیایی اساسی به جز کود و ترکیبات ازت با ۱۱.۶ درصد کاهش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص این بخش داشته اند.

بخش های تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی با ۲.۱ درصد، ماشین آلات و دستگاههای مولد و انتقال برق با ۰.۷ درصد و تولید منسوجات با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه های بعدی را در کاهش شاخص کل داشته اند.

شاخص قیمت مربوط به بخش های تولید محصولات از توتون، تنباکو و سیگار، تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تولید رادیو و تلویزیون و دستگاهها و وسایل ارتباطی نسبت به فصل قبل بدون تغییر بوده اند.

نسیم