درآمدهای صادراتی با پیش شرط اساسی تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه مالیاتی، از پرداخت مالیات معاف هستند.

ندای گیلان-سرویس اقتصادی ندای گیلان-صادرات-مالیات

به گزارش ندای گیلان به نقل از ایرنا، 'سید عباس حسینی' روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با مقررات صادرات و واردات در رشت با بیان این مطلب اظهار کرد: بی توجهی و نا آگاهی تجار و صادرکنندگان از این پیش شرط، دلیل بروز مشکلات عدیده مالیاتی برای آنان است.

وی همچنین مواد اولیه صنعتی را که با هدف تولید صادراتی وارد کشور می شوند، تا یک سال معاف از پرداخت حقوق وارداتی عنوان و بیان کرد: این قانون نیز با رعایت ظرفیت تولید واحد صنعتی متناسب با میزان واردات مواد اولیه و انجام صادرات برای یک سال قابل استفاده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: انجام صادرات مجدد (Re-Export) نیز از پرداخت حقوق وارداتی معاف است و تجار می توانند با خرید کالا از کشور مبدأ و فروش آن به کشور دیگر اقدام کنند.

وی ادامه داد: در این راستا نیز باید دو پیش شرط مهم توسط تجار رعایت شود؛ اول اینکه مدت زمان توقف کالا در داخل کشور و زمان قطعی ورود کالا از کشور مبدأ به داخل کشور و فروش مجدد به کشور ثالث بیشتر از شش ماه نشود و نیز در صورت استفاده از ارز بانک به نرخ رسمی، موافقت بانک نیز اخذ گردد.

به گفته حسینی؛ برای جلوگیری از هدر رفت زمان بمنظور انجام صادرات مجدد و فروش به کشورهای همسایه ایران، ضرورتی ندارد کالا از کشور مبدأ به داخل کشور منتقل شود و مجدد به کشور سوم انتقال یابد بلکه می تواند پس از انجام ثبت گمرکی از طریق ترانزیت، به کشورِ هدف نهایی انتقال یابد.

وی با اشاره به لزوم تنظیم بازار داخلی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تنظیم بازار، این امر نباید مانع از انجام صادرات شود زیرا سبب از دست رفتن بازارهای فروش خارجی و در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

حسینی صادرات سه مورد از کالاها را ممنوع عنوان و اضافه کرد: صادرات اقلام و آثار میراث فرهنگی، ذخایر ژنتیکی انسان و یا حیوانات و گیاهان و اقلام مشمول حمایت های یارانه ای ممنوع است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش؛ با تأکید بر ضرورت بروز رسانی اطلاعات تجاری تولیدکنندگان صادراتی و صادرکنندگان گفت: کارآیی اطلاعات تجاری و تسلط بر قوانین تجاری، از الزامات اساسی در موفقیت تجاری و صادراتی است.

وی عدم ساده اندیشی در عرصه تجارت خارجی و آگاهی از قوانین کشورهای هدف صادراتی را از مهم ترین اصول در این موفقیت عنوان کرد.

حسینی در ادامه، سهم فعالیت شرکت های بازرگانی فرا ملی را سه چهارم کل سهم آمار تجارت های خارجی کشورها ذکر و تصریح کرد: لازم است آموزش های اساسی به شرکت های فعال در حوزه تجارت و تولیدکنندگان صادراتی ارائه شود.

وی عاقبت اندیشی در صادرات و پیش بینی ورود یا خروج برخی از کشورهای مطرح در اقتصاد را مهم قلمداد کرد و افزود: به عنوان مثال ورود کشور چین به تولید یک کالای خاص، نرخ این کالا را به شدت در جهان تحت تأثیر قرار می دهد و یا خروج این کشور از تولید برخی از اقلام کالایی، در بازار تاثیر می گذارد.

حسینی توجه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به تدوین قوانین بودجه سالانه کشور و برنامه ریزی های اقتصادی براساس تغییرات بودجه ای را از مهم ترین نیازهای اساسی خواند و گفت: در صورت آگاهی فعالان اقتصادی از قوانین بودجه در حال تصویب، نرخ تعرفه های وارداتی، اطلاع از تغییرات شرایط و دستورالعمل های صادراتی و وارداتی می توان از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

وی اطلاعات سازمان توسعه تجارت و گمرکات را بهترین منبع قابل اعتماد و استناد در امور تجاری و کسب اطلاعات تجاری دانست و افزود: هم اکنون کتاب مقررات صادرات و واردات در سایت رسمی سازمان توسعه تجارت و تمامی آیین نامه های اجرایی نیز در سایت رسمی گمرکات کشور قابل دسترسی است.

رییس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این کارگاه آموزشی؛ با اشاره به لزوم بهره مندی و کسب دانش های مرتبط با فنون تجارت اظهار کرد: یکی از الزامات گذر از اقتصاد نفتی و اتکاء درآمدهای حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی، کسب دانش و مهارت در راهکارهای صادراتی است.

'سکینه زنج' برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت ریسک و مدیریت انرژی را از جمله برنامه های آموزشی اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان عنوان کرد.

کارگاه آموزشی آشنایی با مقررات صادرات و واردات روز پنجشنبه با حضور مدیران واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان صادراتی و فعالان اقتصادی گیلان در رشت برگزار شد.