بر پایه کشاورزی، دامداری، صید ماهی و پرورش زنبورعسل و کرم ابریشم استوار است. دامداری اغلب در مناطق کوهپایه‌ای استان انجام می‌شود و به طور میانگین دامداران گیلانی روزانه 150 تن شیر تولید می‌کنند .

ندای گیلان:بر پایه کشاورزی، دامداری، صید ماهی و پرورش زنبورعسل و کرم ابریشم استوار است. دامداری اغلب در مناطق کوهپایه‌ای استان انجام می‌شود و به طور میانگین دامداران گیلانی روزانه 150 تن شیر تولید می‌کنند .

اما دامداران این استان این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند چون برخی از واحدهای کارخانجات لبنی که شیر از دامداران خریده‌اند پولش را نمی‌پردازند.

احمد علیپور مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان  تعداد این واحدهای کارخانجات لنبی را 5 واحد اعلام کرد و گفت: کاهش تولید شیر و روانه شدن دام‌ها به سوی کشتارگاه‌ها از دستاوردهای سهل‌انگاری واحدهای کارخانجات لبنی به دامداران گیلان است.

وی اضافه کرد: نبود نقدینگی، زندگی دامداران را دچار مشکل کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند به بخش دامداری گیلان خسارت زیادی وارد خواهد شد.

علیپور تاکید کرد: دامداران از مسئولین درخواست دارند تا دولت مشکلات آنها را پیگیری و رفع کند.

رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات پیش‌آمده برای دامداران گفت: برای حل مشکلات دامداران به‌زودی خبرهای خوبی از سوی مسئولان دولتی خواهیم شنید، زیرا درخواست دامداران منطقی است و دولت به‌دنبال راهکاری است که بتواند مشکلات فوق را مرتفع کند.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم نقدینگی دامداران کم شود و در این راستا مدت پرداخت‌ها را کوتاه‌تر کنیم.

رکنی ادامه داد: از آنجا که سیاست وزارت جهاد کشاوزی، افزایش سرانه لبنیات در کشور است و وزارت بهداشت نیز رسیدن به رقم 160 کیلوگرم شیر به ازای هر نفر را تأکید کرده است، باید بتوانیم به سوی افزایش تولید و مصرف پیش رویم.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید تولید را به سمتی هدایت کنیم که با حمایت بیشتر دامدار و صنایع همراه باشد تا استمرار تولید انجام شده و مشکلات مرتفع شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر سرانه تولید 107 کیلوگرم و سرانه مصرف 98 کیلوگرم است، پس باید با ترویج محصولات لبنی به سمت مصرف سرانه 160 کیلوگرم پیش رویم.

 رکنی تصریح کرد: معتقدیم که مجموعه فعالیت‌ها در بخش کشاورزی باید زنجیره‌ای پیش رود که این امر هم برای تولیدکننده مطلوب‌تر است و مصرف‌کننده نیز سود مناسبی را خواهد برد.