با مشارک مردم، منطقه حفاظت شده سیاهرود از زباله پاکسازی شد.

به گزارش نداي گيلان:  منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده که از شمال به حوزه آبخیز شماره ۲۲ انجیل‌بن و رودخانه سفیدرود و از جنوب به حوزه آبخیز شماره ۲۰ رودبار و از شرق به مراتع دیلمان و عمارلو و از غرب به رودخانه سفیدرود محدود است.

مساحت این منطقه ۲۸ هزار و ۲۸۹ هکتار بوده که حدود ۵ الی ۶ هزار هکتار آن جنگل‌های نیمه متراکم و بقیه اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی و درختان جنگلی پراکنده است. حداقل ارتفاع منطقه در ناحیه غربی به ۴۰۰ متر می‌رسد.

این منطقه تماما کوهستانی و دارای عرصه‌های جنگلی متراکم و پراکنده، اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی وسیع، دره‌های عمیق و پرآب، مناطق صخره‌ای، چشمه‌سارهای متعدد و رودخانه‌های دائمی است.

روستاهای زیادی در داخل محدوده این منطقه پراکنده هستند. جاده آسفالته توتکابن به داماش نیز از وسط منطقه عبور کرده و قله بلند درفک در ناحیه شمالی آن قرار گرفته است.

در ناحیه جنوبی بخش اراضی مرتعی منطقه رویشگاه اثر طبیعی ملی سوسن چلچراغ که قبلا به ثبت رسیده و جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

از مهمترین گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار می‌توان به مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، گربه جنگلی، شغال، تشی، راسو و پرندگانی نظیر کبک، ابیا، دارکوب، عقاب جنگلی، دلیجه و بحری اشاره کرد و به دلیل تنوع زیستی بی‌نظیر این منطقه لازم است تا از محیط زیست آن به جد محافظت کرد.

 بر اساس هماهنگی انجام شده، امروز طبیعت منطقه حفاظت شده سیاهرود به طول شش کیلومتر، با کمک یکصد نفر از اهالی و طبیعت‌دوستان پاکسازی شد.

علی امیری رییس اداره محیط زیست رودبار گفت: از آنجا که مشارکت جوامع و تشکل‌های محلی در حفظ محیط زیست یکی از مهمترین راهبردها است، مراسم پاکسازی طبیعت این منطقه انجام شد.

وی اضافه کرد: مسیر شش کیلومتری شهر بره‌سر و روستاهای چهارمحل، برآرود و حشمت‌آباد که در داخل منطقه حفاظت شده است، بسیار زیبا و توریستی است.

وی یکی از اهداف مهم این مراسم را  آموزش چهره به چهره اصول زیست محیطی به مردم عنوان کرد و گفت: استقبال از این حرکت زیست محیطی چشمگیر بوده است.

امیری تاکید کرد: با استفاده از مشارکت اهالی و اقداماتی نظیر تفکیک زباله از مبدا و نصب سطل زباله، می‌توان نسبت به حفظ طبیعت خدادادی منطقه حفاظت شده سیاهرود اهتمام بیشتری داشت.