مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان گیلان گفت: مالیات بر درآمد مهم‌ترین مشکل تعاونی‌های مرزنشین گیلان است

به گزارش ندای گیلان:انوش خوشحال در گفت‌وگو فارس  با اشاره به فعالیت شرکت‌های تعاونی مرزنشینان در گیلان اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان از آستارا تا چابکسر دارای 17 بخش مرزی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان از سال 1380 شکل گرفتند، افزود: این شرکت‌ها تا سال 1385 فعالیت اقتصادی خوبی داشتند و در سال 86 بازنگری در اصلاح موادی از قانون بخش تعاون به‌ ویژه قوانین مرزنشینی در تجارت مرزی، گیلان را از بعد اقلیمی مدنظر قرار ندادند، لذا تعاونی‌های مرزنشینان با چالش مواجه شدند.

مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان گیلان با اشاره به اینکه تاکنون فعالیت و پیگیری‌های ما در بخش مذکور منجر به نتیجه خوبی نشده و مرزنشینان از چالش رهایی پیدا نکردند، ادامه داد: مسئولان گیلان و عوامل اجرایی استان و نمایندگان مساعدت و قول‌هایی دادند که امیدواریم بتوانند مشکلات مرزنشینان گیلان را به حداقل برسانند.

خوشحال درباره مهم‌ترین مشکل مرزنشینان گیلان تصریح کرد: مالیات بر درآمد تعاونی‌های مرزنشینان از مشکلات مهم بوده و در ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم، تعاونی‌های هم‌شکل مرزنشینان از مالیات معاف شدند، اما از آنجا که قانون مالیات مستقیم قبل از تشکیل تعاونی‌های مرزنشینان تصویب شده بود کلمه مرزنشین در این بخش از قانون لحاظ نشده است.

وی اضافه کرد: عدم وجود کلمه مرزنشین در ماده مذکور ممیزین مالیاتی را مصر کرد که این تعاونی‌ها مشمول مالیات می‌شوند و از این نظر فشار زیادی به تعاونی‌های مرزنشین وارد آمده و اگر در بخش مالیات تعاونی‌های مرزنشین در ماده 133 قانون مذکور لحاظ شود می‌توان مشکلات مرزنشینان را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه 500 هزار و 812 مرزنشین در گیلان داریم، گفت: دولت به دلیل اصلاح جمعیتی در سراسر کشور اقدام به صدور کارت الکترونیک کرده است که تاکنون 100 هزار خانوار مرزنشین در گیلان نسبت به دریافت کارت الکترونیکی مرزنشینی اقدام کردند.

این مسئول افزود: بقیه مرزنشین‌‌ها که حدود 47 هزار خانوار باقیمانده هستند باید به پیشخوان‌های دولت که مشمول به صدور کارت الکترونیک به این تعاونی‌ها شدند مراجعه کنند و از تسهیلات بهره‌مند شوند، اما تاکنون موفق به دریافت کارت الکترونیک نشدند.

به گفته وی، عدم هماهنگی بین دفاتر پیشخوان و تعاونی‌های مرزنشینان این فاصله را ایجاد کرده که تمام مردم مرزنشین گیلان به دلایل مختلف در بحث هزینه صدور کارت الکترونیکی موفق به دریافت این کارت نشوند.

خوشحال رسیدگی به مشکلات مرزنشینان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مرزنشینان قشر زحمتکش جامعه هستند و امنیت مرزها با حضور آنها تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس مرزنشینان از مرزها پاسداری کردند، یادآور شد: شهدای گرانقدر مرزنشین در پیروزی دفاع مقدس نقش بسیاری ایفا کردند، بنابراین نیاز است مشکلات این قشر بی‌ریا توسط مسئولان ارشد استان پیگیری و برطرف شود.