میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی یک بانوی موفق در حوزه ورزش است که معتقد است امید شما را از انسان های ضعیف و ناموفق متمایز خواهد کرد.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی یک بانوی موفق در حوزه ورزش است.

 

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و ازسوابق شغلی وفعالیت های تان بفرمایید.

سیده مرضیه صدیقی هستم.

با توجه به نامه نیاز سنجی وزارت ورزش مبنی بر احتیاج به توسعه ورزش در روستا ،توسط ریاست محترم فدراسیون همگانی کشور آقای دکتر افشین ملایی به عنوان اولین مسئول کمیته توسعه ورزش در روستا در فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم‌.
از سوابق ورزشی من ،بالغ بر ۱۰ سال انجام وظیفه در هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی لاهیجان به عنوان نائب رییس و رییس می باشد که در دوره ریاست چندین دوره به عنوان هیات برگزیده استانی معرفی شدیم.

۱۶ سال سابقه مربیگری در رشته ژیمناستیک شرق گیلان در لاهیجان،لنگرود،آستانه اشرفیه،رودبنه،کیاشهر و…سابقه فعالیت دارم.
ضمناً تحصیلات دانشگاهی من در زمینه علوم ورزشی میباشد.
ازسال ۱۳۸۷به عنوان دبیر تربیت بدنی در مدارس غیردولتی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان فعالیت داشتم در دوران دانشجویی مسئول ورزش تربیت بدنی بسیج دانشگاه وهم اکنون به عنوان ورزشکار و مربی بسیج مشغولم
قهرمان مسابقات هاپکیدو و آمادگی جسمانی ومربی تیم ژیمناستیک ومربی ورزش کودکان سندروم داون و اوتیسم و ناتوان،مشاور کارگروه تخصصی بانوان در فرمانداری لاهیجان،فعال اجتماعی در عرصه فرهنگی و ورزشی مسئول کمیته بازی و ورزش کودکان و کمیته داژبال نیز از رزومه کاری من هستند.

چه شد ورزش و فعالیت مربوط به این حوزه را انتخاب کردید؟

بنده از کودکی عاشق ورزش بودم و در محیط خانوادگی قهرمانان ملی و استانی حضور داشتند که باعث تشویق به ورزش بودند و همچنین به علت اینکه خودم در روستا بزرگ شده با مشکلات ورزش روستایی آشنا هستم و سرآخر اینکه این بستر فعالیت را مناسب تر دیدم، و این حیطه را انتخاب کردم و بعد از سالها از این انتخابم راضی هستم.

چه کسی یاچه چیزی وقتی ناراحت هستید حالتان را خوب میکند؟

دراین مواقع معمولا ،سکوت میکنم و به علت و ریشه ناراحتی فکر و آن را آنالیز میکنم.ولی در تمام لحظاتم (چه خوشحالی و چه در ناراحتی) فرزند و همسرم باعث آرامش روانی من خواهند بود.

درمورد توسعه ورزش روستاها چه توصیه ای دارید؟

توسعه ورزش در روستا بطورکلی به یک برنامه مدون و عزم ملی نیاز دارد که در سطح کلان وزارت ورزش و فدراسیون های تابعه ، وزارت کشور، وزارت بهداشت و صداوسیما باید با توجه به قانونی که مصوب و اجرایی باشد باهمکاری هم به این حوزه ورود کنند .و سپس در سطح خُرد نیز به همین منوال پیگیری شود.

آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

آخرین کتابی که به تازه گی مطالعه کردم، ( هوای تازه) اثرجرج اورول بود که روایتگر ناامیدی افراد از شرایط اطرافشان و چنگ زدن به گذشته برای دوام آوردن است .راهی غیر منطقی و بیهوده که تنها فرد را فرسوده میکند.

مشکلات ورزش این روزها چیست؟

ورزش دراین سالها از اصل به فرع رانده شده وگاهی حس میشود دیگر در الویت ها جایی ندارد.درصورتیکه بطورکلی درمبحث ورزش همگانی و عمومی مادرچار مشکلات حرکتی بسیارحادوروزافزونی درجامعه هستیم که احتیاج به طرح ملی اصلاح ساختارقامتی دارد.

۷.در دوران بحران پاندمی کرونا باچه چالش هایی روبرو شدید؟
همانطور که درسوال قبل اشاره کردم فقر حرکتی ومشکلات ساختار قامتی دراین دوران به دلیل کم تحرکی اجباری بیشتر شده.متاسفانه در روزهای بحران اولین مکانهایی که تعطیل شدن باشگاه ها و مجموعه های ورزشی بودندوسرمایه گذاران دربستر ورزش دراین دوران سرخورده شدند.

توصیه شما به دخترانی که دوست دارند جایگاه خودشان را در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی پیداکرده و بدرخشند چیست؟

اعتماد به نفس ، توکل به خدا وجدیت وپشتکار.هیچوقت هیچ کاری از روز اول راحت نیست واثبات توانایی بانوان چه بسا سخت ترهم می باشد ولی باتوجه به کلید واژه های فوق همه چیز امکان پذیراست.

 

چطور میتوان درعین مادر بودن و صرف زمان زیاد برای تربیت فرزندان ، یک زن موفق هم بود؟

از نظرمن ایفای نقش مادر وهمسر هیچ منافاتی بافعالیت های اجتماعی و ورزشی ندارد و این مستلزم یک برنامه ریزی و مدیریت زمانی مناسب دارد.اعتقاد دارم این نقش ها باعث می‌شود جهانِ آدم چند وجهی شود ودید انسان درمواجهه به مسائل کامل تر ودقیق تر باشد.

عامل موفقیت خود را چه میدانید ؟

درخصوص این سوال باید بگویم شما به من لطف دارید ولی علت اینکه تا الان در این محیط حضورم ادامه دار شده است باید عرض کنم که من به شخصه انسان پیگیری هستم وسعی میکنم کمتر ناامید شوم.

ازهمسرم تشکر ویژه دارم که درتمام مراحل یار و مشاور من بودند و همیشه مرا حمایت کردند.

ذکراین نکته را لازم میدانم که درابتدای ورود من بعنوان ریاست هیات ورزش روستایی، درسطح شهرستان ، خیلی از آقایان به این موضوع با دیده شک وتردید نگاه می‌کردند که این موضوع باعث تقویت انگیزه ها واهدافم در حوزهدفعالیت هایم شد.

 و حرف آخر :

زنان و دختران عزیزتا دلتان بخواهد علت برای ناامیدی و یاس وجود دارد ولی شما بعنوان یک زن به دنبال امید باشد این شما را از انسان های ضعیف وناموفق متمایز خواهد کرد.