چهره شاخص اصلاح‌طلب استان گیلان: عقیده دارم هر چقدر حضور اصلاح‌طلبان در مجلس پر رنگ‌تر شود به همان نسبت شاهد ترکیب بهتری از نخبگان و فرهیختگان خواهیم بود و در نهایت این حضور به آرامش اجتماعی منجر خواهد شد.

به گزارش نداي گيلان: بیژن شعبانی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در گیلان و مدرس دانشگاه است که سابقه سه دوره عضویت در شورای اسلامی شهر شاندرمن را دارد. به بهانه در پیش بودن انتخابات اسفند گفت‌وگویی با وی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایلنا: با سلام و تشکر بابت قبول دعوت خبرگزاری ایلنا برای مصاحبه، با توجه به اینکه شما یک فعال سیاسی و دانشگاهی هستید و امروزه مذاکرات هسته‌ای از مهمترین مباحث روز در کشور است، بفرمایید نظر شما در این زمینه چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم از شما بابت ترتیب دادن این گفت‌وگو تشکر می‌کنم. در سالیان گذشته تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد که اگرچه معتقدیم چندان موفقیت آمیز نبوده است اما فشارهای زیادی به ویژه بر اقتصاد کشور وارد کرد. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست آشتی با دنیا در پیش گرفته شد و با دیپلماسی قوی دولت‌مردان کشور توانستیم موفقیت بزرگی در مذاکرات هسته‌ای بدست آوریم. در واقع با نشست پای میز مذاکره و زبان منطق، بهانه را از ابرقدرت‌ها و گردن کلفت‌ها گرفتیم. مسئله هسته‌ای ایران در سالیان گذشته موجب بهانه‌جویی دشمنان و سوءاستفاده رژیم صهیونیستی شده بود اما توافق هسته‌ای معادلات دشمن را برهم زد و به یاری خدا و تلاش دیپلمات‌های غیور کشور سرانجام 1+5 حقوق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت.

ایلنا: همانطور که مستحضر هستید به زودی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. شما به عنوان یک فعال سیاسی و عضو شورای شهر که خود نیز منتخب مردم هستید، چه چیز را عامل موفقیت در عرصه انتخابات می‌دانید؟

قطعا زمانی‌که مراحل و مقدمات کار برای برگزاری انتخابات به درستی انجام شود و رقابت در محیطی سالم و شفاف برگزار شود، نتیجه حاصل نیز مطلوب خواهد بود. در یک انتخابات سالم باید شاهد حضور همه اقشار باشیم و تنوع اندیشه‌های سیاسی به چشم بخورد و این موجب حضور پر شور مردم در صحنه انتخابات خواهد شد. اکنون در عرصه سیاسی اصولگرایانی را داریم که عقلایی فکر می‌کنند و در جامعه طرفدار دارند ولی قطعا تندروها در انتخابات اقبالی نخواهند داشت.مردم دنبال آرامش هستند و جامعه‌ای می‌خواهند که به دور از معضلات سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و … باشد. بی‌شک حضور افراد کارآمد، نخبه و دلسوز که تجربه لازم را داشته باشند می‌تواند گره‌گشای مسائل کشور باشد.

download

 

عقیده دارم هر چقدر حضور اصلاح‌طلبان در مجلس پر رنگ‌تر شود به همان نسبت شاهد ترکیب بهتری از نخبگان و فرهیختگان خواهیم بود و در نهایت این حضور به آرامش اجتماعی منجر خواهد شد.

ایلنا: فضای سیاسی استان گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

در گیلان نیز به تبع فضای سیاسی حاکم بر کشور، اتفاقات مثبتی رخ داده است و قطعا انتخابات پیش رو فضاهای تند و تیز گذشته را نخواهد داشت. وضعیت در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است به عنوان مثال فضای مرکز استان با شهرستان‌های کوچک تفاوت‌هایی دارد اما عقیده دارم اگر مردم از صندوق‌های رای استقبال کنند جبهه اصلاحات رای برتر را خواهد آورد .

ایلنا: عملکرد احزاب سیاسی در گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

احزاب چرخ دنده‌های ماشین سیاسی کشور هستند. وجود احزاب می‌تواند در شکوفایی و پویایی یک کشور تاثیرگذار باشد. هرچه احزاب نقش پررنگ‌تری در جامعه داشته باشند مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف نیز تقویت می‌شود و مردم با انگیزه، امید و شور و نشاط بیشتری پای صندوق‌های رای می روند.

در حال حاضر ارتباط خوب معاونت سیاسی استانداری گیلان با احزاب و همکاری تنگاتنگ ایشان با تشکل‌های سیاسی، امید باز شدن فضا برای فعالیت احزاب را ایجاد کرده است که جای تقدیر و سپاس دارد.

ایلنا: در پایان لطفا نظرتان را در مورد خبرگزاری ایلنا و عملکرد آن در استان گیلان بیان کنید.

ابتدا تقدیر و تشکر ویژه دارم از سرپرست خبرگزاری ایلنا در گیلان و همچنین پرسنل و خبرنگاران خدوم این مجموعه. باید عرض کنم با وجود اینکه در سال‌های گذشته این خبرگزاری نقش پر رنگی در استان نداشت، خوشبختانه اکنون با روی کار آمدن مدیریت جدید شاهد حضور فعال این مجموعه در استان گیلان و ارتقاء جایگاه این رسانه در بین سایر خبرگزاری‌ها و فعالان سیاسی و نخبگان و اقشار مردم هستیم که جا دارد به عنوان یک فعال سیاسی و استاد دانشگاه از مجموعه خبرگزاری ایلنای کشور به جهت گزینش افراد مورد وثوق و تحصیل کرده و جوان و دارای جایگاه اجتماعی بین اقشار مختلف سیاسی جامعه تشکر کنم و مطمئناً اگر بر همین منوال پیش رود در آینده شاهد موفقیت های روز افزون خبرگزاری ایلنا گیلان در کشور خواهیم بود.