معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت در خصوص وقف شدن کوه دماوند گفت: زمینی که وقف شده قبلا به اسم پهلوی ثبت بوده است.

به گزارش ندای گیلان،سعادتیان گفت: زمینی که وقف شده حدود ۴۵ کیلومتر با کوه دماوند فاصله دارد و قبلا به اسم پهلوی ثبت بوده است.

وی پیرو انتشار خبری مبنی بر صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به‌ نام سازمان اوقاف، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تکذیب این خبر گفت: قله دماوند و کوهپایه‌ای که با حضور هیات ویژه در مورد آن سند صادر و در سامانه کاداستر ثبت گردیده، متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و مالکیت آن نیز تثبیت شده است.

حجت الاسلام حسنی نیا معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه ادعای وقف کوه دماوند را تکذیب کرد و گفت : اینگونه شایعه پردازی ها کار دلسوزان طبیعت نیست و فقط سبب نگرانی افکار عمومی می شود.

توضیحات معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه

 

اطلاعیه سازمان اوقاف و امور خیریه

در پی انتشار شایعه وقف کوه دماوند، سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: مع الاسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفه‌ای حوزه اطلاع رسانی، اخیرا خبری توسط برخی از رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است. این در حالی است که کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی لا وقف الا فی ملک قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه های ضد انقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می شود.

 

جزئیات سند وقفی چه بود؟

در اطلاعیه سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید شده است: ضمنا به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاکهای فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی شود.