حضور همزمان این سه چهره اصولگرا سوالات زیادی در اذهان پدیدار کرد چرا که مواضع حامیان 3 اصولگرا با هم همخوانی ندارد

به گزارش سرویس سیاسی ندای گیلان،شنبه شب در محله سرچشمه چهره‌های آشنایی به هم دست داند و روبوسی کردند. مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی هم میزبان آنها بود و از جمله چهره‌های مطرح که به مراسم افطاری آمده بودند، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی بودند. «آنا» نوشته است که برخی شنیده‌ها از میزبانی علی لاریجانی در این مراسم خبر می‌دهد. حضور همزمان این سه چهره اصولگرا سوالات زیادی در اذهان پدیدار کرد چرا که مواضع حامیان 3 اصولگرا با هم همخوانی ندارد به عنوان نمونه، لاریجانی در انتخابات 96 از روحانی حمایت کرد و اردیبهشت سال گذشته با اشاره غیر مستقیم به یکی از شعارهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف مبنی بر ثبت نام جوانان جویای کار در سامانه کار و کمک مالی 250 هزار تومان به جوانان تا پیدا کردن شغل، قالیباف را سیاستمداری فریبکار توصیف کرد که می‌خواهد به مردم صدقه بدهد. لاریجانی اینگونه حرف‌های خود را بیان کرد: «در فصل انتخابات برخی افراد ادعا می‌کنند که این مقدار پول می‌دهیم؛ سوال این است که آیا با این پول دادن‌ها، تولید یا اشتغال ایجاد می‌شود؟ اینطور نیست، زیرا این یک حرف خلاف است. اگر شخصی بگوید که منابع انرژی کشور تبدیل به کارخانه شود، آن زمان می‌توان گفت که یک سیاستمدار صادق این حرف‌ها را بیان کرده است. اگر کسی گفت من این مقدار پول خرج می‌کنم حرف درستی نیست و به نظر من برای فریبکاری چنین موضوعاتی را مطرح کرده است. حرف این است که یک سیاستمدار صادق به مردم مشکلات و منابع را اعلام کند. مردم صدقه نمی‌خواهند بلکه زمینه برای تولید می‌خواهند». وی در تیر پارسال با اشاره به پایان دوران فعالیت شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که از وجود وی در نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده شود. قالیباف البته در مقابل مواضع لاریجانی سکوت نکرد و در همان اردیبهشت سال گذشته در خصوص تخریب‌هایی که علیه طرح افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین انجام می‌شود، گفت: افزایش یارانه دهک‌های پایین هم براساس قانون هدفمندی یارانه‌هاست و هم قانون و سیاست‌های مجلس همین است. وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد مانند رئیس مجلس در مقابل این طرح موضع می‌گیرند، گفت: «شاید آن‌ها برداشت اشتباهی داشته‌اند و فکر می‌کنند که ما یارانه کسی که استخر و جکوزی دارد را افزایش می‌دهیم.» این دو موضع نشان از اختلافات سیاسی دو چهره اصولگرا دارد.

محور نشست چه بود؟

اگر خبر نشست در سرچشمه صحت داشته باشد می‌توان محورهای مختلفی را درباره دلیل این همنشینی ذکر کرد که نخست آن چاره اندیشی برای رفع اختلافات و کاهش شکاف‌ها در جریان اصولگرایی است چرا که هر یک از این 3 شخصیت دارای حامیانی هستند که در تعیین معادلات سیاسی جناح اصولگرا تاثیرگذار هستند. گمانه دیگری که می‌توان برای این دیدار سه نفره مطرح کرد، برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس و رسیدن اجماع برای موفقیت در آن است. گمانه دیگری هم مطرح می‌شود که چندان با ویژگی‌های لاریجانی همخوانی ندارد که آن هم تلاش برای تضعیف روحانی با هدف از میدان بیرون کردن دو جریان اصلاحات و اعتدال است.

وحدت شکست خورده سال 91

البته نباید فراموش کرد که در تیر ماه 91 بار دیگر این سه شخصیت با هم دیدار کردند. در آن مقطع یک نماینده اصولگرای مجلس نهم خبر داد که در حال حاضر نام پنج کاندیدا یعنی قالیباف، محسن رضایی، لاریجانی، جلیلی و ولایتی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مطرح است. سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: «در این همین راستا نشست‌های مشترک دوجانبه و چندجانبه بین برخی نامزدها مطرح می‌شود که از جمله آن گفت‌وگوهایی بین لاریجانی، قالیباف و رضایی صورت گرفته است.» آن دورهم‌نشینی نتیجه‌ای برای اصولگرایان به دنبال نداشت و روحانی رئیس‌جمهور شد. شاید نشست اخیر هم برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بوده باشد اما بعید است چرا که تا پیش از آن انتخابات، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید خود را مهیا برای پیروزی درانتخابات مجلس سال 98 کنند؛ انتخاباتی که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بی‌تاثیر نیست.