فرماندار فومن با تاکید بر اهمیت مساله سیل اخیر به عنوان مهم ترین موضوع فعلی شهرستان، لزوم رسیدگی فوری به این مشکل و هماهنگی میان ادارات و دستگاه های دولتی را برای جبران خسارات خواستار شد.

به گزارش ندای گیلان،نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان فومن، با حضور فرماندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، بخشدار سردارجنگل، رئیس دادگستری، دادستان، فرماندهان نیروی انتظامی و سپاه، شهرداران فومن، ماکلوان و ماسوله و سایر ادارات عضو در محل دفتر رئیس دادگستری شهرستان فومن برگزار شد.

محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان در این نشست با تاکید بر اهمیت مساله سیل اخیر به عنوان مهم ترین موضوع فعلی شهرستان، لزوم رسیدگی فوری به این مشکل و هماهنگی میان ادارات و دستگاه های دولتی را برای جبران خسارات خواستار شد.

وی با تشکر از همراهی و همکاری دادگستری شهرستان در بازدید از نقاط حادثه دیده، پیشنهاد داد همکاری ها افزایش یافته و از تمام ظرفیت ها به ویژه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی استفاده شود.

قاسم نژاد با اشاره به جایگاه اول یا دوم شهرستان از حیث بارندگی و وارد آمدن خسارات به منازل، زیرساخت ها و تاسیسات، به تغییرات اقلیمی تاثیرگذار در وقوع سیلاب ها اشاره کرد و افزود: این امر مستلزم برنامه ریزی و آینده نگری است زیرا حادثه اخیر نشان داد که ظرف ۲۴ ساعت، بیش از میانگین یک سال بارندگی رخ داد که منجر به طغیان و سیل شد.

وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری زیرساخت های شهرستان شامل راه ها، پل ها، شبکه انتقال برق، آب، گاز و تلفن، گزارشی از میزان خرابی ها و خسارات وارده به این تاسیسات زیربنایی شهرستان به شورا ارائه کرد.

قاسم نژاد با اشاره به نیاز شهرستان به تقویت تجهیزات و دارایی های مدیریت بحران شامل بالگردهای آب پاش و امدادی، خواهان ایجاد سازوکار شناسایی و پایش مستمر نقاط حادثه خیز در مسیر رودخانه های شهرستان و حریم آن شد و افزود: با توجه به محدودیت های منابع دولتی و لزوم کمک سریع به مردم و رفع مشکلات ناشی از سیل، با ارائه طرحی، پیشنهاد می شود که اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئول پیگیری و ساماندهی پل ها و حریم آن و اداره امور آب مسئول رسیدگی و اصلاح تغییر بستر رودخانه ها در شهرستان شود و از فرمانداری و دادگستری هر کدام یک نماینده و از اداره محیط زیست یک ناظر در این عملیات های حضور داشته باشند.

در پایان، با موافقت کلیه اعضای شورا و در تایید طرح پیشنهادی فرماندار شهرستان فومن، مقرر گردید اداره امور آب به عنوان متصدی اصلی اصلاح و پاکسازی رودخانه ها، ضمن ارائه برنامه کاری دقیق و مهندسی شده، با همکاری سایر ادارات و بخش خصوصی در چارچوب قوانین و با رعایت انصاف و اولویت بندی، به پیگیری اصلاح مسیر رودخانه ها بپردازد.

همچنین روسای ادارات عضو این شورا، نظرات و پیشنهادات خود را درباره فعالیت بهتر این شورا و بهبود عملکرد آن در حفظ انفال در خلال عملیات بازسازی و جبران خسارات سیلاب شهرستان فومن، بیان کردند.