رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:برای گیلان سرانه اشتغال 70میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که در استان های مجاور این مبلغ بیش از 200 میلیون تومان است و نیاز استان این است که سرانه اشتغال حداقل به میزان میانگین استان های هم‌جوار ارتقاء پیدا کند .

به گزارش ندای گیلان،کیوان محمدی در نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، بابیان اینکه از 9 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در استان برگزارشده 8 جلسه به ریاست استاندار محترم استان بوده است، اظهار داشت:1 جلسه این ستاد نیز با اداره معاونین ایشان برگزارشده است.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان به یک روایت دارای 18 و به روایت دیگر دارای 19 پروژه اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد از این پروژه ها 8 پروژه در بخش جهاد کشاورزی است که این طرح ها بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اگر مسئله تبصره 18 بانک ها را حل کنیم روند اجرای این پروژه ها تسریع خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه 2 پروژه اقتصاد مقاومتی گیلان نیز در بخش نوغان داری و ابریشم است، تصریح کرد: مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که اولویت وزارت جهاد کشاورزی در گیلان نوغانداری نیست. مسئولان مربوطه استان پیگیری ها را در این خصوص انجام دادند که تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
محمدی با بیان اینکه در حوزه شیلات یک پروژه داریم که مشکلاتی با محیط زیست داشتند، گفت: این مشکلات برطرف شده است و این پروژه به‌زودی قابل بهره برداری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن مشکلات زیاد است، افزود: افزایش قیمت ارز موجب شده است که برخی از مدیران واحدها علاقمند به ادامه کار نباشند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: واحدهای بزرگ از محل اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه سال 97 تسهیلات سنگین را درخواست دارند که این موضوع بانک ها را دچار مشکل می کند و از طرفی بعضی از واحدها مشکل حقوقی دارند .
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان با بیان اینکه آب رسانی شهرها، سدهای لاستیکی و تصفیه خانه فاضلاب نیز در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند، گفت: پیشرفت این پروژه ها خوب است و دستگاه ها علاقمند به افزایش میزان اعتبار و نیز تخصیص 100 درصدی هستند .
وی با اشاره به اینکه در حوزه راه اندازی مرکز نوآوری بودجه خوبی اختصاص داده شده و این طرح بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در حوزه پسماند 106 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است که گسترش سوله کمپوست لاکان از ۵۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن، احداث زباله سوز ۲۵۰ تنی در لنگرود و احداث تصفیه خانه شیرابه انزلی نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه در حوزه تبصره 18 نیز در بخش صنعت مشکل اساسی در خصوص سرانه اشتغال استان داریم، گفت: برای گیلان سرانه اشتغال 70میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که در استان های مجاور این مبلغ بیش از 200 میلیون تومان است و نیاز استان این است که سرانه اشتغال حداقل به میزان میانگین استان های هم‌جوار ارتقاء پیدا کند .
وی با اشاره به اینکه بعضی از واحدها در این حوزه معوقه یا چک برگشتی دارند و به دلیل شرط درج شده در اساس نامه صندوق توسعه ملی نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، افزود: بانک ها عمدتاً به واحدها تسهیلات سرمایه در گردش می دهند، در حالی که برای ایجاد اشتغال سرمایه ثابت مورد نیاز است و سقف بانک ها از هزار و 300 میلیارد تومانی که برای گیلان در نظر گرفته شده مشخص نیست و برخی از بانک ها اعلام می کنند که شناور هستند و به هر مقدار پروژه ای که به آنها معرفی شود تسهیلات اعطاء می کنند .
محمدی با اشاره به اینکه بعضی از بانک ها مثل بانک آینده نمی توانند در استان تصمیم بگیرند و تصمیم‌گیری‌ها باید در تهران صورت بگیرد، افزود: کشاورزی، نوغانداری و پرورش دام سنگین موضوع مهمی در استان است ولی در حوزه استفاده از تبصره ها قرار نمی‌گیرد .همچنین مشکلی در خصوص گلخانه ها وجود داشت که با پیگیری های استاندار محترم این مشکل برطرف شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به اینکه در بعضی از وزارت خانه ها تصمیم گیری ها متمرکز شده است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در وزارت میراث فرهنگی تصمیم گیری در خصوص پروژه ها در تهران صورت می گیرد.