به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،  در پایان جلسه استیضاح و پس از رای گیری، از 229 رای ماخوذه، 105 رای موافق استیضاح، 117 رای مخالف استیضاح و 7 رای ماخوذه داده شد و به این ترتیب آقای حجتی در سمت وزیر جهاد کشاورزی باقی ماند.   جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،

 در پایان جلسه استیضاح و پس از رای گیری، از 229 رای ماخوذه، 105 رای موافق استیضاح، 117 رای مخالف استیضاح و 7 رای ماخوذه داده شد و به این ترتیب آقای حجتی در سمت وزیر جهاد کشاورزی باقی ماند. 

 
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به ریاست علی لاریجانی ساعت 8 و 30 دقیقه آغاز شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و همچنین کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، محمود حجتی را در جلسه استیضاحش همراهی کردند.

 

طرح استیضاح وزیر جهاد در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس اعلام وصول شده بود. نمایندگان مجلس دیروز هم بررسی استیضاح وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را در دستور کار داشتند و در نهایت پس از بحث و بررسی با استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی مخالفت کردند.

8:40 بدری: موافق استیضاح 

بدری، نخستین نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون کشاورزان، دامداران و عشایر مرده اند و فقط تشییع کننده می خواهند.

لحظه به لحظه با استیضاح وزیر جهان کشاورزی 
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حجتی به همراه دولتمردان کشاورزان، روستاییان و دامداران را به خاک سیاه نشانده است، در واقع آنها مرده اند و فقط تشییع کننده می خواهند.
صدیف بدری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 23 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و افزود: بخش کشاورزی موتور محرکه اصلی رشد و توسعه اقتصادی است؛ کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران ها باید به سراغ بخش کشاورزی بروند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش کشاورزی در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد ملی نقش اساسی دارد، افزود: به عنوان نماینده و فرزند کشاورز و عشایر غیور کشور و از طرف این قشر مظلوم و زحتمکش و دستان پینه بسته ضمن تشکر از زحمات آقای حجتی انتقاداتی از عملکرد وی در مورد سلامت بازار مواد غذایی، صیانت از حقوق کشاورزان و دامداران و عشایر و رعایت عدالت و توسعه متوازن در سطح کشور دارم.
وی ادامه داد: در تذکرات کتبی و شفاهی و نکته های مختلف در صحن مجلس و در دیدارهایی که با وزیر داشتم گوشزد کردم اما متاسفانه هیچ اراده ای در وزارت جهاد کشاورزی و وزیر در جهت رفع این معضلات و مشکلات دیده نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان، گفت: در توزیع اعتبارات و فرصت ها متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در سال های گذشته عملکرد مناسبی نداشته و به رغم وجود قوانین روشن و صریح و تامین مالی مورد نیاز در بخش مدیریت این منابع و توزیع امکانات در میان استان های کشور شاهد تبعیض و ناعدالتی که محصول سوء مدیریت شخص وزیر است هستیم.
بدری افزود: به عنوان مثال استان اردبیل که بخش اعظم آن وابسته به کشاورزی است از نظر آبیاری مکانیزه زمین های کشاورزی رتبه نازل 26 را در بین استان های کشور دارد؛ همین تبعیض و ناعدالتی سبب می شود تا به رغم تاکید سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بر استفاده از توان های منطقه ای برای صادرات به کشورهای همسایه نتوانیم سهم مناسبی از بازار کشور در حوزه قفقاز و روسیه را به کشورمان اختصاص دهیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در بحث عرضه و بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام فروشی هستیم، تصریح کرد: سهم میزان تولید محصولات با سهم میزان درآمد و ارزش افزوده محصولات با یک دیگر همخوانی ندارد و این امر باعث شده تا کمترین میزان درآمد عاید کشاورزان، دامداران، روستاییان و عشایر کشور شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: عدم سرمایه گذاری مناسب در صنایع تبدیلی و صنایع بسته بندی و برندسازی باعث شده است در صادرات محصولات کشاورزی نیز کمترین میزان ارزش افزوده نصیب کشور شود؛ به عنوان مثال در استان اردبیل به رغم تولید محصولات سیب زمینی، سیب و گندم در حجم زیاد، صنایع تبدیلی و مرتبط با این محصولات بسیار ضعیف و این امر باعث شده به رغم عدم نفوذ در بازار قفقاز و روسیه شهرهای کوچک و روستاها به سرعت از جمعیت خالی شوند.
وی خطاب به حجتی، گفت: شما که در دولت های مختلف وزیر جهاد بودید بیشترین نقش و کوتاهی در خالی شدن روستاهای کشور و کاهش جمعیت آنان از 70 درصد به کمتر از 25 درصد فعلی هستید و باید در این باره پاسخگو باشید.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه در تولید و صادرات محصولات کشاورزی آشفتگی حاکم است و در طول سال های گذشته هیچ اقدام مناسبی انجام نشده است؛ برای صادرات محصولات کشاورزی تولید داخل به ویژه برای کشورهای همسایه هیچ برنامه ای این وزارت خانه نداشته و ندارد.
بدری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به جز محصول کشاورزی گندم برای خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی و دامداری اقدام مناسبی نکرده است؛ برای تولید سیب زمینی که سالانه بیش از 5 میلیون تن بوده نه برای بازار داخلی و نه بازار خارجی هم هیچ برنامه و اقدام مناسبی وجود نداشته و ندارد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم، خطاب به حجتی، گفت: آیا خبر دارید در مدت مسئولیت شما قیمت فروش سیب زمینی تولید شده در کشور و استان اردبیل کمتر از بهای تولید شده بوده و کشاورزان زحمتکش چه خسارت های جبران ناپذیری متحمل شده اند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیا خبر دارید همین الان در انبارهای کشاورزان استان اردبیل ده ها تن سیب زمینی در حال فاسد شدن است؟ در خصوص محصولات با خرید تضمینی نیز پرداخت ها با نظام بهره برداری کشاورزی همخوانی ندارد به طوری که پرداختی ها تا شروع کشت تکمیل نشده و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
وی افزود: آقای حجتی! برای تولید و بازار پنبه در دشت مغان استان اردبیل زمانی سالانه حدود 15 هزار تن بوده هیچ کاری نکرده اید؛ آیا می دانید مواد اولیه پنبه کارخانه بزرگ سبلان پارچه اردبیل در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از چه کشورهایی وارد می شود، آیا خبر دارید سال گذشته و امسال هندوانه تولیدی در مزارع دشت مغان، سیب تولیدی در باغ های مشکین شهر در دست کشاورزان مانده و بیرون ریخته شده است؛ آیا خبر دارید شیر تولید شده توسط دامداران و عشایر غیور کشور و استان اردبیل و مغان زرخیز کیلویی کمتر از 900 تومان و به قولی نصف بهای تمام شده فروخته می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: با وجود تولیدات مناسب داخلی متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و برنامه ریزی های وزارت خانه و گاهی به دلیل ایجاد رانت برای افراد خاص نسبت به واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در ایام برداشت محصولات کشاورزی مجوز واردات از  کشورهای خارجی داده می شود.
بدری افزود: واردات محصولات خطرناک تراریخته بدون ضابطه در حال انجام است که سلامت و امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است؛ مصرف بی رویه کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم و عدم خرید توسط کشورهای هدف صادراتی به دلیل کیفیت پایین آنهاست.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم، خطاب به حجتی افزود: اردبیل یکی از قطب های اصلی سرطان معده و روده است و علت اصلی آن مواد غذایی است؛ شما چه اقدام موثری در مورد نقش کودهای شیمیایی مصرفی در اراضی کشاورزی و سموم در مزارع و مراتع انجام دادید؟
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شما که چندین سال است متولی امور کشاورزی کشور بودید در دفاع از حقوق این قشر مظلوم و دست پینه بسته کشاورزان چه کردید؟
وی یادآور شد: هر وقت خواستید محصولات تولیدی کشاورزی آنها را خریداری کنید به قیمت پایین و پرداخت قسطی صورت گرفته است و در مقابل آن در پرداخت وام و تسهیلات با بهره بالا وام دادید و با جرایم سنگین توسط بانک ها کمر عشایر و دامداران و کشاورزان را شکستید.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم، ادامه داد: شما به همراه دولتمردان و با بیشترین نقش در خط مقدم این موضوع در واقع عشایر و روستاییان و کشاورزان را به خاک سیاه نشانده، با سوء مدیریت و بی تدبیری و بی خوابی خود باعث مرگ آنان شده اید.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کشاورزان، دامداران و عشایر غیور مرده اند و فقط تشییع کننده می خواهند. 

 

8:49 قاضی پور : موافق استیضاح

قاضی پور دومین نماینده هم به عنوان دومین موافق استیضاح  حجتی هم گفت: مردم و کشاورزیان شرق اصفهان صدها سال زکات داده اند اما بر اثر بی لیاقتی مسئولان اکنون زکات گیر شده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه زمین خواری شده است، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم پس از گذشت 6 ماه نیمه دوم سال هنوز اعلام نشده است.
نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در موافقت با این استیضاح افزود: چرا قیمت خرید تضمینی گندم که قرار بود در ابتدای مهرماه سال 96 اعلام شود، تاکنون مشخص نشده و در این مسأله وزیر مسئول است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: سیب کشاورزان ارومیه در حال حاضر در سردخانه قرار داشته و با توجه به اینکه هر کیلو 1500 تومان قیمت تمام شده آن برای کشاورزان است، اما کیلویی 700 تومان به فروش می رسد. چرا برای کشاورزان الگوی کشت تعریف نشده است؟ کشاورزان شرق استان اصفهان صدها سال زکات پرداخت کرده اند، اما در حال حاضر به دلیل بی لیاقتی مسئولان زکات بگیر شده اند!
وی با اشاره به اینکه کشاورزان اصفهان طی ماه های گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولان تجمعات بسیاری داشته اند، تصریح کرد: کشاورزان اصفهان در خیابان ها هستند، متاسفانه دولت در یکپارچه کردن زمین های کشاورزان اقدامی انجام نداده است. واگذاری دبیرخانه کار گروه تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی رفته، اما نتیجه آن برعکس شده است.
قاضی پور با انتقاد از عدم تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی گفت: فارغ التحصیلان بسیاری تلاش های بسیاری کرده اند که در حال حاضر تکلیفی برای آنها مشخص نیست. دولت چرا اقدامی در جهت جلوگیری از واردات محصولات تراریخته به کشور انجام نمی دهد؟ تراریخته مشکل اصلی زیست محیطی بوده و کنترل واردات مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه دولت چرا از واردات برنج به کشور جلوگیری نمی کند، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان گیلان در شالیزارها گندم کاشته و همزمان واردات گندم به کشور انجام می شود. شما مرگ کشاورزان کشور را می خواهید! چرا برداشت کشت پنبه متوقف شده است؟ ایران زمانی رتبه اول را در کشت پنبه داشت، اما هم اکنون جزو وارد کنندگان پنبه محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت هیچ برنامه ای برای محصولات پنبه ندارد، افزود: چرا بانک کشاورزی در دهستان های بزرگ شعبه نداشته و چرا عملکرد سازمان جنگل ها را رصد نمی کنید؟ متاسفانه تخریب جنگل ها انجام شده و محیط زیست کشور شرایط مناسبی ندارد.
قاضی پور با بیان اینکه استان گلستان در مقاطعی دچار خشکسالی شد، تصریح کرد: کشاورزان خسارت های بسیاری را متحمل شده اند، اما خسارت های آنان از طرف دولت جبران نشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: چرا با زمین خواران صنعتی برخورد نشده و چرا قیمت شکر را کنترل نمی کنید؟ علت عدم تدوین و ارائه تهیه پیش نویس استقلال و ساماندهی در فرآورده های کشاورزی چیست؟ چرا اقداماتی درخصوص استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی صورت نگرفته و چرا مکمل ها و نهادهای آلوده به بخش شیلات تحویل داده شده است؟
وی تصریح کرد: چرا در سواحل دریای شمال و جنوب، پرورش ماهی انجام نمی شود؟ متاسفانه بارهای درخصوص این مسائل از وزیر سوال مطرح شده، اما پاسخی دریافت نشده است. مشکلات کشاورزان همچنان وجود دارد و وزارتخانه جهاد کشاورزی به وزارتخانه زمین خواری تبدیل شده است. 

9:05 نوروزی: موافق استیضاح

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح با انتقاد از لابی گری ها در وزارت جهاد کشاورزی گفت:  ملاحظه بفرمایید چه کسانی را به عنوان معاون روی کار آوردید. وزارت جهاد کشاورزی باید چابک باشد مدیران فرسوده و پیر به درد  نمی خورد .

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کی باید از مدیران پیر و فرسوده استفاده کنیم، گفت: دولت بابت لابیگری‌ها و رشوه‌گیری‌هایی که در وزارت جهاد می‌گذرد خسارت می‌دهد.
حسن نوروزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 23اسفند) مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل موافقت خود با استیضاح محمود حجتی وزیر کشاورزی، افزود: عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی به علت واردات بی‌رویه و متضرر شدن کشاورزان، عدم توانایی ایجاد بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی، بی توجهی به گزارش‌های سازمان بازرسی در تخلفات مالی در برخی از شرکت‌های تابع وزارت جهاد براساس گزارش دیوان محاسبات از جمله مواردی است که وزیر را به استیضاح کشانده است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  تعاونی ولی عصر در شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان، در زمان طاغوت تعاونی روستایی بوده است و معاون وزیر جهاد 400 میلیون تومان برای  اعطای مجوز به منظور احیای این صندوق اخذ می‌کند همچنین مدیرکل نیز 200 میلیون تومان و 40 معاون رئیس اداره رباط کریم به این منظور اخذ می‌کنند.
وی افزود: 5 میلیارد را از سرمایه این صندوق را مدیرکل استان البرز برای  واردات پرتقال پارسال اخذ می‌کند حال باید پرسید دولت چقدر باید بابت لابیگری‌ها و رشوه‌‍ گیری‌هایی که در وزارت جهاد می‌گذرد خسارت دهد؟
نوروزی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: در قسمت اراضی چندین پرونده درباره تاسیس پمپ بنزین‌ها و پمپ‌گازها جاده‌ای و بین شهری وجود دارد چرا معاون شما می‌گوید؛ باید 600 میلیون تومان به ما پرداخت کنید تا مجوزها را بدهیم.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس درخصوص صندوق تعاونی ولی عصر، مهرعلی و المهدی توضیح داد: به‌عنوان یک قاضی درخصوص این صندوق‌ها تحقیق کردم و آقای هاشمی به‌عنوان معاون جدید وزیر کشاورزی از موضوع خبر دارند البته خود آقای وزیر نیز در جریان هستید.
وی از بی توجهی در جذب بودجه مصوب و خط اعتباری وزارت کشاوری، عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت جدی از کشاورزان انتقاد کرد و گفت: آقای وزیر شما برای کشت ارگانیک چه برنامه‌ای دارید؟ برای عدم توجه به کشاورزان زلزله‌زده کرمانشاه و کرمان و درباره عدم کنترل قیمت شکر و برشکستگی کارخانجات قند و شکر و چغندرکاران و.. چه پاسخی دارید؟
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس ادامه داد: عدم کنترل قیمت شکر و برشکستگی کارخانه های قند و شکر و چغندرکاران که بر اثر واردات بی‌موقع شکر صورت گرفت، بی توجهی به صنایع تبدیل محصولات کشاورزی در کشور و عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات کشاورزی داخلی، عدم دفاع از کشاورزان در مسئله استفاده بهینه از آب و عدم توجه به برنامه‌های زیرساختی از دیگر مشکلات و انتقادهای وارد است.
وی با اشاره به اینکه کانال آب محمدیه به دشت رباط کریم حدود 10 سال است کار می‌کند، گفت: با وجود آنکه 4 سال قبل طی سفر ریاست جمهوری برای سیستم‌های انتقال آن بودجه گذاشته شده است تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و مردم همچنان با پمپ‌ها و موتورهای انتقالی از این آب استفاده می‌کنند.
سخنگوی  کمیسیون قضایی مجلس با انتقاد از عدم استفاده از مدیران با سابقه کلان، علمی، متخصص و مرتبط در سازمان‌های تخصصی گفت: شما با روی کار آمدن خود مهندس موسوی را عزل کرده‌اید اما به‌عنوان یک فرد انقلابی وجدان خود را قاضی کنید پس از عزل مهندس موسوی چه فرد قالبی را منتصب کردید؟
وی با بیان اینکه استفاده از بازنشستگان در بدنه مدیرتی وزرات کشاورزی کیفیت کار را گرفته است در حالی که این وزارتخانه باید چابک باشد، اضافه کرد: مدیران بازنشسته و پیر به درد نمی‌خورد تا کی باید از مدیران فرسوده استفاده کنیم؟
نوروزی خطاب به وزیر کشاورزی مبنی بر اینکه درخصوص از بین رفتن تا بیش از 50 درصد محصولات سیفی و باغی و سبزی کشور قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده چه برنامه‌ای داشته‌اید؟، گفت: مجوز استفاده از کودهای  غیراستاندارد وارداتی را چرا دادید؟ کود هم باید وارد کنیم؟ خاک بر سر مملکت ما که کود را هم باید از خارج وارد کنیم؟ این صنایع هایتک است؟
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس بیان کرد: بی‌برنامگی در خط ذخایر ژنیتکی و بومی محصولات و اصرار به صادرات بدون ثبت معنوی و ژنیتکی محصولات ایران، بی انگیزی در کارمندان وزارت کشاورزی نیز در این وزارتخانه وجود دارد.
وی  تصریح کرد: درخصوص 700 هکتار زمین منابع طبیعی شما را زمانی که دادگاه حکم داد من شخصا 10میلیون تومان گذاشتم و جلو حکم را گرفتم و من از اول امسال با فریاد آنجا درختکاری می‌کنم. سازمان جنگلبانی شما کجا هستند؟ زمین‌های شما را بردند دیگر چیزی نمانده است.
نوروزی با تاکید بر اینکه برخلاف نص صریح قانون واردات بی‌رویه محصولات باغی در کشور در سال گذشته وجود داشته است، گفت: همین پرتقال‌هایی که بخشی از پول صندوق تعاونی ولی عصر رباط کریم بود، چرا این کار را کردید؟
وی با انتقاد از بی توجهی به تورم در قیمت‌گذاری محصولات راهبردی همچون گندم در خرید تضمینی و همچنین قیمت اعلامی شیر دامداران به قیمت مرغ برای مرغداران و سیب‌زمینی، افزود: بی توجهی به وضعیت واردات محصولات تراریخته در کشور، مگر قانون برنامه ششم توسعه نگفته واردات محصولات تراریخته را ممنوع نکرده است؟ ضمن آنکه توسعه کشت محصولات ارگانیک حکم شده است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس افزود: چرا باید سیب‌ها کنار جاده‌های ارومیه بماند و چرا نباید صادر شوند آقای وزیر چند اتحادیه کنار فرودگاه بین‌المللی و سردخانه تاسیس کرده‌اید تا بتوایند محصولات را صادر کنید؟
وی اضافه کرد: مسئولان مسکو، چین، ترکیه ده‌ها هتکار زمین برای برگزاری نمایشگاه گرفته‌اند اما شما دو متر نمایشگاه در مسکو دارید!؟ اینگونه می‌خواهید برای محصولات ما بازار پیدا کنید؟ آیا ما در مسکو یا کشورهای  عربی دو متر زمین برای برگزاری نمایشگاه داریم؟
نوروزی با بیان اینکه دلیل آسیب جدی جنگل‌ها چیست؟ به طوری که جنگل‌ها در حال از بین رفتن هستند اما وزارت کشاورزی هیچ برنامه‌ای ندارد، گفت: همین 700 هکتاری در سپیدار رباط کریم که اعلام شده منابع طبیعی است و شما سند آن را دارید اما 10 روز قبل مسئولان شما نشستند و امضا کردند به آن سرمایه‌داری که تابعیت ترکمنستانی دارد زمین متری یک میلیون تومان را متری 13هزار تمام دادند.  
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس ادامه داد: به مدیران شما عرض کردم که دولت بی‌آید و این زمین را بخرد خاک برسر من که باید مسئولان این مملکت از یک سرمایه داری که 700هکتار را غارت کرده، باز هم 700هکتار زمین را متری 13هزار واگذار کنند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: به آقای شوشتری حراست، استاندار، محمدزاده مسکن و منابع طبیعی شما گفتم، چرا اینطور مملکت را به باد می‌دهید؟ چرا زمین‌های  کشاورزی را از بین می‌برید؟ چه کرده اید برای این ممکلت؟

9:15 زهرا سعیدی موافق استیضاح

زهرا سعیدی نماینده مبارک در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: چرا الگوی  کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار نمی دهید.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است از کشاورزان حمایت کند، گفت: ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات این وزارتخانه است.
زهرا سعیدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و افزود: کشاورزان گلایه های بسیار دارند و زمانی که این گلایه ها مطرح می شود وزارت جهاد کشاورزی بیان می کند این اعتراضات به ما ارتباطی ندارد.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: من می خواهم بین قانون توزیع عادلانه آب، وزارت جهاد کشاورزی و حق آبه ای که به کشاورزان تعلق می گیرد ارتباط برقرار کنم؛ همکاران عزیز در ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب صدور پروانه برای حق آبه داران به عهده  وزرات کشاورزی است.
عضو فراکسیون زنان ادامه داد: در بند (الف) ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب تقسیم و توزیع آب بخش کشاورزی و گرفتن آب بها و حق النظاره به عهده جهاد کشاورزی است؛ ماده 26 همین قانون وارت نیرو باید برای تخصیص آب در ابتدا از وزات جهاد کشاورزی بپرسد و با نظر این تخصیص دهد.
وی با بیان اینکه براساس این قوانین وزارت جهاد کشاورزی باید در توسعه ها از حق کشاورز دفاع کند، گفت: اگر این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد چرا این قانون تصویب شده است و این عهد به دوش این وزارتخانه گذاشته شده است؟ چرا از حقوق کشاورزان دفاع نمی شود؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در یکی از استان های کشور کشاورزان از وزارت جهاد کشاورزی حدود 5 میلیارد مطالبه دارند اما این وزارت پولشان را نمی دهد و این کشاورزان ناچار شده اند وام هایی با سود 21 و 28 درصد بگیرند؛ وام هایی که سودی حدود 600 میلیون تومان دارد.
وی با اشاره به شرایط کشاورزان، ادامه داد: آب و برق کشاورزان را قطع کرده اند مدیریت و ساماندهی این وضعیت با چه کسی است؟ من به نتیجه این رای کاری ندارم اما چون در منطقه ای هستم که کشاورزانی زیادی مشکل و درد دارند این موضوعات را بیان می کنم.
سعیدی با بیان اینکه آقای وزیر درد کشاورزان را بشنوید، ادامه داد: وزیر محترم یک بار به میان کشاورزان می‌آمدید و می گفتید درکتان می کنم؛ فردی که تا 10 روز پیش حرف از استیضاح می زند با یک تلفن که با خانم سعیدی حرف بزن نظرش را تغییر داد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی که روزی زکات می داد امروزه زکات بگیر شده است، خاطرنشان کرد: همکاران عزیز شما منبعی برای حمایت و کمک به کشاورزان دارید؟ من تا به امروز نتوانستم ریالی به کشاورزان پرداخت کنم اگر کمکی شده است بهزیستی و کمیته امداد انجام داده اند وضعیت کشاورزان را باید ساماندهی شود.
وی اظهار داشت: باید به درد کشاورزان رسیدگی شود؛ ناظران کشاورزی جهاد کشاورزی در بدترین شرایط حقوقی مشغول به خدمت هستند هر سال 8 ماه نظارت دارند که در آمد این مدت زمان به میزان حقوق یک ماه کارمند معمولی نیز نیست، کل مدت نظارت تحت پوشش بیمه ای نیستند و با به جان خریدن خطرهای محیطی و جاده ای مشغول بوده اند؛ با توجه به اینکه سوابق بسیاری از ناظران در مصوبه 90 به میزان 30 ماه کامل نبوده است از جذب بازمانده اند و هنوز بلاتکلیف‎‌اند چند سال است آقایان می گویند قوانین استخدامی برای شما نیست چرا هیچ وعده محکمی به ما داده نمی شود؟
سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش نامتناسب قیمت نهاده ها و محصولات دامی یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است؛ وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی توانست برنامه ریزی مناسبی برای توزیع شیر در مدارس داشته باشد؟ تا از این طریق بتوان از دامداران از دفاع کرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اتخاذ سیاست نادرست و غیرکارشناسی برای حمایت مرزی از برنج، ساده لوحی در توقف طرح خرید تضمینی شیر خام, بی توجهی به نهادینه سازی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و الگوی کشت ایجاد نهادهای موازی درپیکره مدیریت جهاد کشاورزی، آسیب به بخش خصوصی با ارائه رانت به برخی از شرکت های اقماری این وزارتخانه، دستکاری های آماری در آمار تولید، صادرات آب مجازی و بحران آب، افزایش شدید قیمت محصولات غذایی، به کارگیری برخی سیاسیون به جای متخصصان در پست های مدیریتی از جمله مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: ما هر ساله به دلیل عدم ارائه الگوی کشت از طرف وزارتخانه به کشاورزان کشور در برخی موارد با مازاد تولید مواجه است؛ باغداران ما بهترین سیب را تولید می کنند اما از مکزیک آب سیب وارد می کنیم.
9:28 حجتی وزیر جهاد کشاورزی

 حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دفاع از خود گفت: کشاورزان زحمت کش ترین قشر کشاورزان هستند . ما بر اساس قوانین بالادستی و سیاست خای کلی نظام و سیاست های در چترچوب اقتصاد مقاومتی روکردهای وزارتخانه را ابلاغ کرد9ه ایم . اساس نگاه ما این بوده که از ظرفیت های نهفته کشور در بخش کشاورزی بهره بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه براساس  اعلام بانک مرکزی رشد کشاورزی در پنج ساله اخیر مثبت بوده است، گفت: ما ظرفیت‌های بهره وری در صنعت کشاورزی را شناسایی کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، محمود حجتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: براساس قوانین بالادستی که بر مبنای سیاست‌های کلی نظام  ابلاغ شده، برنامه ها در این وزارتخانه  تنظیم  شده است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اساس نگاه ما این است که از ظرفیت های داخل کشور به رغم تمام محدودیت های از  جمله بی آبی، خشکسالی که در کشور وجود دارد بهره ببریم و از همین رو ظرفیت های بالقوه بسیاری در عرصه کشاورزی  برای افزایش بهره وری و راندمان وجود دارد که ما این ظرفیت ها را شناسایی کرده ا یم.
وی ادامه داد: خدای بزرگ را سپاس می گویم که در دولت های  یازدهم و دوازدهم  توفیق خدمت برای تلاش در جهت  سربلندی  و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تقویت بنیه اقتصادی  کشور، پایداری امنیت کشور از طریق ارتقای امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی در  محصولات راهبردی  کشاورزی و مواد غذایی و گسترش کشاورزی و تولید پایدار را در حد توان  را داشته ام.
حجتی افزود: پیشاپیش  از استیضاح کنندگان محترم و فراهم کردن این فرصت کمال تشکر را دارم و در این مدت تلاش کردم   با استفاده از ظرفیت های  موجود کشور به لطف خدواند متعال، ایجاد یکپارچگی در مدیریت  وزارت کشاورزی  را رقم بزنم  و این در حالی است که در یکی از دوره های که ایران اسلامی  تا اندازه ای  خشکسالی بلندمدتی را  تجربه می کند، دستاوردهای موفقی را در تاریخ کشور در حیطه کشاورزی داشته باشد.
وزیر کشاورزی افزود: امیدواریم با ارتباط هر چه بالاتر با مراکز  تحقیقاتی بین المللی  و با به کارگیری دانش و فناوری روز دنیا و با پشتبانی دولت و مجلس  بتوان  به موفقیت های مناسبی برسیم.
حجتی  تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی  با درک عمیق  ضرورت برنامه ریزی از سفره تا  مزرعه، عزیزان بخش عمده ای از این مسائلی که  اشاره می کنید از سفره به مزرعه باز می گردد و بخش عمده ای از آن نیز تامین  نهادهای  کشاورزی  مورد نیاز  کشاورزان است و با توجه به مشکلات در نظام داری تصمیم گیری،  قانون  تمرکز وظایف را  که به مدت دو سال متوقف بوده است از سال 92 ایجاد شد و در حقیقت بخش تولید رابا بازار گره زد.
وی افزود: این میزان به طور متوسط 4 تا 5 درصد بوده؛ همچنین تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسید لذا 25 میلیون تن افزایش تولید را شاهد هستیم هر چند مصرف آب به مراتب کمتر از گذشته است البته این اقدامات به یمن افزایش بهره وری و فناوری دانش بنیان بوده است.
حجتی ادامه داد: با افزایش تولید، واردات کشور 4 تا 5 میلیون تن در سال کاهش پیدا کرد، جمعیت نیز در این سال‌ها نزدیک به 5 میلیون نفر افزایش داشته اما واردات رو به کاهش بوده است همچنین کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3.1 میلیارد دلار رسیده است؛ در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشتیم.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با کمک‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های دولت و مجلس را به عمل آوردیم در حقیقت در هیچ دوره‌ای در حوزه آب و خاک به میزان کنونی دست نیافته‌ بودیم. صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذای کشور یکی از این موارد است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: با حمایت مجلس در قانون بودجه این روند را ادامه خواهیم داد و افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان را رقم خواهیم زد.
وی گفت: 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در 5 سال گذشته اجرا شده است و در سال جاری رکورددار این عدد هستیم. در واقع حدود 285 هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری دست پیدا کردیم. علاوه بر این سه طرح عمده در سطح کشور را اجرا کردیم که یکی از آنها احداث 550 هزار هکتار در استان‌هایی مثل خوزستان است که در فاز یک آن که از سال 93 شروع شده و 300 هزار هکتار تخصیص آب داشتیم را تا پایان سال 96 تمام خواهیم کرد.
حجتی ادامه داد: فاز 2 این طرح با پشتیبانی‌های بعدی در سال 97 اجرایی خواهد شد. در مورد استان‌های غرب و شمال غرب کشور نیز هم 240 هزار هکتار در دست اجرا است که 110 هزار هکتار از آن اجرایی شده و آخرین طرح نیز طرح ویژه 46 هزار هکتار سیستان است. این پروژه آخر از منابع خاصی برخوردار بود که امیدواریم تا پاییز سال97 پایان یابد.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزار استان‌های گیلان و مازندران نیز انجام گرفت؛ این اقدام در افزایش بهره وری و دو کشت کردن اراضی این مناطق و افزایش تولید محصولات و نهایتاً افزایش درآمد تأثیرگذار است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شالیزار در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول این مناطق تأثیر داشته است. حدود 1400 کیلومتر احیای قنوات داشتیم که البته در این بخش منابع به میزان کافی در اختیار قرار نگرفت و امیدواریم در سال 97 وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پیش رو داشته باشیم.
وی با بیان اینکه احیای قنوات بهترین شیوه برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: اجرای 32 هزار هکتار کانال‌های آبیاری با احیای قنوات به همت و توان دولت امکان‌پذیراست. همچنین در بخش توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی نیز اتفاق بزرگی رخ داده است.
حجتی با اشاره به وضعیت گذشته کشاورزان افزود: در آذرماه سال 92 بعد از چند ماه تلاش هماهنگی بین کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد شد؛ بانک کشاورزی و کشاورزان نیز خط ارتباطی را برقرار کردند تا کشاورز متقاضی ادوات و ماشین آلات کشاورزی است با ارزان‌ترین تسهیلات بتواند مشکل خود را حل کند لذا با سود 15 درصد تسهیلات بر اساس تعهد کشاورز به بانک ماشین آلات در اختیار آنها قرار گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابراین بانک پول را به کارخانه ها واریز کرد و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این خط ارتباطی همچنان برقرار است که به موجب آن 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری و 80 هزار تراکتور به مزارع رفته و 200 هزار ادوات کشاورزی در اختیار افراد قرار گرفته است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه سختکوش‌ترین کشاورزان را شالیزارکاران شامل می‌شوند، گفت: خوشبختانه با حمایت تسهیلاتی و تجهیز نوسازی برداشت برنج توسط کمپاین از 27 درصد مزارع به 80 درصد سطوح رسیده کشت نشاء که بسیار سخت است از 10 تا 12 درصد به 45 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین در محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی همچون گندم، شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامات خوبی به عمل آمده که متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است.
حجتی تصریح کرد: همچنین در حوزه تولید گندم که در سال 92 بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار وارد کشور شده و امروز به هیچ عنوان واردات گندم نداریم به معنای مصرف آب بیشتر نیست. در واقع به معنای حمایت‌های مذکور است لذا توانستیم سطح زیر کشت را کاهش دهیم.
حجتی در ادامه با بیان اینکه سطح زیر کشت را کاهش دادیم تا در خدمت دانه های روغنی به خصوص کلزا باشد، عنوان کرد: با تلاشی که در همه زمینه ها به عمل آمد، در تأمین نهاده ها و مسائل مربوط به بذر، کود و مبارزه با بیماری ها و علف های هرز و سیستم های آبیاری و همه عملیات، امروز شاهد هستیم که در مجموع نیاز کشور را توانستیم تأمین کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم، اظهار داشت: امروز بیش از 7 میلیون تن ذخیره گندم در کشور داریم که باید این وضعیت را با عید سال های 92 و 93 مقایسه کرد که کمتر از 10 تا 15 روز ذخیره گندم داشتیم لذا این مسائل دستاوردهایی است که با حمایت، حضور، مشارکت و تلاش همه دست اندرکاران صورت گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تولید در حوزه شکر عنوان کرد: شکر یکی از محصولات راهبردی در کشور است که تولید آن در سال 92، یک میلیون و 100 هزار تن بوده و امسال این میزان به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده است که بیش از 70 درصد افزایش یافته و این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده و این افزایش تولید، از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش کشت های پاییزه است که یکی از سیاست های اصولی ما است.
حجتی ادامه داد: از آنجا که محدودیت داشتیم و کشت چغندر قند را که یک کشت آب بر و بهاره است به کشت پاییزه انتقال دادیم که مصرف آن به یک چهارم تقلیل پیدا کند لذا تولید چغندر در سال 92، 3 میلیون و 200 هزار تن بود و امسال به بیش از 8 میلیون و صد هزار تن رسید.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: بیش از 70 درصد طلب کشاورزان داده شده است و در حالی وارد سال جدید می شویم که طبق گزارش ها، یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانه ها وجود دارد که این در تاریخ کشور بی سابقه بوده و لطف خدا است و ظرفیت های نهفته ای است که در کشور وجود دارد.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از کشت دانه های روغنی پرداخت و ابراز داشت: بیشترین وابستگی را در این حوزه داشتیم و در سال 92 ضریب خودکفایی در روغن تنها 6 درصد بود که سالی 2 تا 3 درصد این ضریب وابستگی را کاهش دادیم که بیشتر روی کلزا نیز تمرکز کرده ایم که کمترین آب را می برد و یک محصول پاییزه است و از نظر غنی سازی خاک نیز به خاطر وضعیت ریشه آن و آزاد کردن ازت خاک می تواند در افزایش راندمان در تناوب تولید گندم سال بعد مفید باشد.
حجتی ادامه داد: در سال 95 تولید کلزا به 60 هزار تن رسید و این میزان در سال 96 به یکصد و 87 هزار تن شد که تولید کلزا سه برابر افزایش یافت و امسال نیز پیش بینی کرده ایم این تولید به 350 هزار تن برسد.
وزیر کشاورزی در ادامه با اشاره به آب مجازی بیان داشت: ذرت یک خوراک متراکم دام و طیور است اما چون محصول تابستانه و آب بر بود، تصمیم گرفتیم با توجه به اقتصاد ملی و مصرف آب، ذرت دانه ای را به جای تولید در داخل از خارج تأمین کنیم تا آب آن نیز به محصولات دیگر اختصاص یابد.
وی با اشاره به پروتئین حیوانی به خصوص شیر و گوشت سفید عنوان کرد: در این حوزه ها هیچ مشکلی نداریم و هر قدر بتوانیم تولیدات آن را در بحث طیور افزایش می دهیم و هشتمین کشور تولیدکننده دنیا و بزرگ ترین تولیدکننده منطقه هستیم که بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن تولید سالانه داریم و تولید شیر نیز به 10.5 میلیون تن در سال رسیده است.
حجتی با تأکید بر نگاه مزرعه تا سفره بیان داشت: امیدواریم امسال صادرات لبنیات به 800 میلیون دلار برسد و روز به روز بازارهای صادراتی را توسعه دهیم همچنین حدود دو سال پیش قیمت شیر کمی پایین آمد لذا محدودیت هایی وجود داشت اما با حمایت های دولت و سازمان برنامه و بودجه، توانستیم شیر را به شیرخشک تبدیل کنیم تا در زمان مناسب صادر کنیم تا خسارت ها را جبران کنیم.
­وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه براساس  اعلام بانک مرکزی رشد کشاورزی در 5ساله اخیر مثبت است، گفت: ما ظرفیت‌های بهره وری در صنعت کشاورزی را شناسایی کردیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمود حجتی در نشست علنی امروز، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: براساس قوانین بالا دستی که بر مبنای سیاست‌های کلی نظام  ابلاغ شده، برنامه ها در این وزارتخانه  تنظیم  شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اساس نگاه ما این است که از ظرفیتهای داخل کشور علی رغم تمام محدودیت ها از  جمله بی آبی و خشکسالی بهره ببریم و از همین رو ظرفیتهای بالقوه بسیاری در عرصه کشاورزی  برای افزایش بهره وری  وجود دارد که ما این ظرفیتها را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: خدای بزرگ را سپاس می گویم که در دولتهای  یازدهم و دوازدهم  توفیق خدمت و تلاش در جهت  سربلندی  و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تقویت بنیه اقتصادی  کشور، پایداری امنیت کشور از طریق ارتقای امنیت غذایی  و افزایش ضریب خوداتکایی در  محصولات راهبردی  کشاورزی ومواد غذایی و گسترش کشاورزی و تولید پایدار را در حد توان داشته ام.

حجتی افزود: پیشاپیش  از استیضاح کنندگان محترم و فراهم کردن این فرصت کمال تشکر را دارم و در این مدت تلاش کردم   با استفاده از ظرفیتهای  موجود کشور به لطف خدواند متعال، ایجاد یکپارچگی در مدیریت  وزارت کشاورزی  را رقم بزنم  و این در حالی است که در یکی از دوره هایی که ایران اسلامی  تا اندازه ای  خشکسالی بلندمدتی را  تجربه می کند  ، دستاوردهای موفقی در تاریخ کشور  در حیطه کشاورزی داریم.

وزیر کشاورزی افزود: امیدوار هستیم با ارتباط بیشتر با مراکز  تحقیقاتی بین المللی  و با بکارگیری دانش  وتکنولوژی روز دنیا و با پشتیبانی دولت و مجلس  بتوانیم  به موفقیتهای مناسبی برسیم.

حجتی  تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی  با درک عمیق  ضرورت برنامه ریزی از سفره تا  مزرعه که بخش عمده ای ازآن نیز تامین  نهاده های  کشاورزی  است و با توجه به مشکلات  نظام اداری تصمیم گیری،  قانون  تمر کز وظایف را که به مدت دوسال متوقف بوده  از سال 92 اجرایی کرد  و در حقیقت بخش تولید را به بازار گره زد.

وی افزود:  همچنین تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسید لذا شاهد 25 میلیون تن افزایش تولید هستیم هر چند مصرف آب به مراتب کمتر از گذشته است البته این اقدامات به یمن افزایش بهره وری و فناوری دانش بنیان بوده است.

صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذایی کشور

حجتی ادامه داد: با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش پیدا کرد، جمعیت نیز در این سال‌ها نزدیک به 5 میلیون نفر افزایش داشته اما واردات رو به کاهش بوده است همچنین کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3.1 میلیارد دلار رسیده است؛ در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با کمک‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های دولت و مجلس را انجام دادیم و در حقیقت در هیچ دوره‌ای در حوزه آب و خاک به میزان کنونی دست نیافته‌ بودیم. صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری در ارتباط با تراز واردات غذایی کشور یکی از این موارد است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: با حمایت مجلس در قانون بودجه این روند را ادامه خواهیم داد و افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان را رقم خواهیم زد.

اجرای 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در 5 سال گذشته

وی گفت: 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در 5 سال گذشته اجرا شده و در سال جاری رکورددار این عدد هستیم. در واقع در نزدیک به 285 هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری دست پیدا کردیم. علاوه بر این 3 طرح عمده در سطح کشور را اجرا کردیم که یکی از آنها احداث 550 هزار هکتار در استان‌هایی مثل خوزستان است که  فاز یک آن را که از سال 93 شروع شده و 300 هزار هکتار تخصیص آب داشتیم تا پایان سال 96 تمام خواهیم کرد.

حجتی ادامه داد: فاز 2 این طرح با پشتیبانی‌های بعدی در سال 97 اجرایی خواهد شد. در مورد استان‌های غرب و شمال غرب کشور نیز هم 240 هزار هکتار در دست اجرا است که 110 هزار هکتار از آن اجرایی شده و آخرین طرح نیز طرح ویژه 46 هزار هکتاری سیستان است. این پروژه آخر از منابع خاصی برخوردار بود که امیدواریم تا پاییز سال97 پایان یابد.

احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزاری گیلان و مازندران

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزاری استان‌های گیلان و مازندران نیز انجام گرفت؛ این اقدام در افزایش بهره وری و دو کشت کردن اراضی این مناطق و افزایش تولید محصولات و نهایتاً افزایش درآمد تأثیرگذار است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شالیزار در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول این مناطق تأثیر داشته است. حدود 1400 کیلومتر احیای قنوات داشتیم که البته در این بخش منابع به میزان کافی در اختیار قرار نگرفت و امیدواریم در سال 97 وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احیای قنوات بهترین شیوه برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: اجرای 32 هزار هکتار کانال‌های آبیاری با احیای قنوات به همت و توان دولت امکان‌پذیراست. همچنین در بخش توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی نیز اتفاق بزرگی رخ داده است.

حجتی با اشاره به وضعیت گذشته کشاورزان افزود: در آذرماه سال 92 بعد از چند ماه تلاش هماهنگی بین کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد شد؛ بانک کشاورزی و کشاورزان نیز خط ارتباطی را برقرار کردند تا کشاورز متقاضی ادوات و ماشین آلات کشاورزی  با ارزان‌ترین تسهیلات بتواند مشکل خود را حل کند لذا با سود 15 درصد تسهیلات بر اساس تعهد کشاورز به بانک ماشین آلات در اختیار آنها قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابراین بانک پول را به کارخانجات واریز و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این خط ارتباطی همچنان برقرار است که به موجب آن 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری و 80 هزار تراکتور به مزارع رفته و 200 هزار ادوات کشاورزی در اختیار افراد قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه سخت‌کوش‌ترین کشاورزان  شالیکاران هستند، گفت: خوشبختانه با حمایت تسهیلاتی و تجهیز نوسازی برداشت برنج توسط کمباین از 27 درصد مزارع به 80 درصد سطوح رسیده  وکشت نشاء که بسیار سخت است از 10 الی 12 درصد به 45 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی همچون گندم، شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامات خوبی به عمل آمده که متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است.

واردات گندم به صفر رسید

حجتی تصریح کرد: همچنین در حوزه تولید گندم که در سال 92 بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار وارد کشور شده و امروز به هیچ عنوان واردات گندم نداریم به معنای مصرف آب بیشتر نیست. در واقع به معنای حمایت‌های مذکور است لذا توانستیم سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سطح زیر کشت را کاهش دادیم تا در خدمت دانه های روغنی به خصوص کلزا باشد، عنوان کرد: با تلاشی که در همه زمینه ها به عمل آمد، در تأمین نهاده ها و مسائل مربوط به بذر، کود و مبارزه با بیماری ها و علف های هرز و سیستم های آبیاری و همه عملیات، امروز شاهد هستیم که در مجموع نیاز کشور را توانستیم تأمین کنیم.

ذخیره 7 میلیون تنی ذخیره گندم در کشور

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم، اظهار داشت: امروز بیش از 7 میلیون تن ذخیره گندم در کشور داریم که باید این وضعیت را با عید سال 92 و 93 مقایسه کرد که کمتر از 10 تا 15 روز ذخیره گندم داشتیم لذا این مسائل دستاوردهایی است که با حمایت، حضور، مشارکت و تلاش همه دست اندرکاران صورت گرفت.

تولید یک میلیون و 930 هزار تنی شکر در سال 96

وی در ادامه با اشاره به تولید در حوزه شکر عنوان کرد: شکر یکی از محصولات استراتژیک در کشور است که تولید آن در سال 92، یک میلیون و 100 هزار تن بوده و امسال این میزان به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده است که بیش از 70 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و این افزایش تولید، از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش کشت های پاییزه است که یکی از سیاست های اصولی ما است.

حجتی ادامه داد: از آنجایی که محدودیت داشتیم و کشت چغندر قند را که یک کشت آب بر و بهاره است به کشت پاییزه انتقال دادیم که مصرف آن به یک چهارم تقلیل پیدا کند لذا تولید چغندر در سال 92، 3 میلیون و 200 هزار تن بود و امسال به بیش از 8 میلیون و صد هزار تن رسید.

این وزیر دولت یازدهم همچنین تصریح کرد: بیش از 70 درصد طلب کشاورزان داده شده و در حالی وارد سال جدید می شویم که طبق گزارش ها، یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانجات وجود دارد که این در تاریخ کشور بی سابقه بوده و لطف خدا است و ظرفیت های نهفته ای است که در کشور وجود دارد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از کشت دانه های روغنی پرداخت و ابراز داشت: بیشترین وابستگی را در این حوزه داشتیم و در سال 92 ضریب خودکفایی در روغن تنها 6 درصد بود که سالی 2 تا 3 درصد این ضریب وابستگی را کاهش دادیم که بیشتر روی کلزا نیز تمرکز کرده ایم که کمترین آب را می برد و یک محصول پاییزه است و از نظر غنی سازی خاک نیز به خاطر وضعیت ریشه آن و آزاد کردن ازت خاک می تواند در افزایش راندمان در تناوب تولید گندم سال بعد مفید باشد.

تولید یکصد و 87 هزار تنی کلزا در سال 96

حجتی ادامه داد: در سال 95 تولید کلزا به 60 هزار تن رسید و این میزان در سال 96  یکصد و 87 هزار تن شد و سه برابر افزایش یافت و امسال نیز پیش بینی کرده ایم این تولید به 350 هزار تن برسد.

وزیر کشاورزی در ادامه با اشاره به آب مجازی بیان داشت: ذرت یک خوراک متراکم دام و طیور است اما چون محصول تابستانه و آب بر بود، تصمیم گرفتیم با توجه به اقتصاد ملی و مصرف آب، ذرت دانه ای را به جای تولید در داخل از خارج تأمین کنیم تا آب آن نیز به محصولات دیگر اختصاص یابد.

وی با اشاره به پروتئین حیوانی به خصوص شیر و گوشت سفید عنوان کرد: در این حوزه ها هیچ مشکلی نداریم و هرچقدر بتوانیم تولیدات آن را در بحث طیور افزایش می دهیم و هشتمین کشور تولیدکننده دنیا و بزرگ ترین تولیدکننده منطقه هستیم که بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن تولید سالانه داریم و تولید شیر نیز به 10.5 میلیون تن در سال رسیده است.

حجتی با تأکید بر نگاه مزرعه تا سفره بیان داشت: امیدواریم امسال صادرات لبنیات به 800 میلیون دلار برسد و روز به روز بازارهای صادراتی را توسعه دهیم همچنین حدود دو سال پیش قیمت شیر کمی پایین آمد لذا محدودیت هایی وجود داشت اما با حمایت های دولت و سازمان برنامه و بودجه، توانستیم شیر را به شیرخشک تبدیل کنیم تا در زمان مناسب صادر و خسارت ها را جبران کنیم.

حجتی تصریح کرد: در خصوص انتصاباتی که نمایندگان مجلس به آن اشاره کردند باید گفت که به عنوان مثال در مجموعه رازی فردی منصوب شده که فارغ التحصیل دانشگاه شریف بوده و علاوه بر تخصص، فردی نخبه و جوان است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: فرد منصوب شده در مجموعه دامپزشکی نیز نسبت به مدیر قبلی جوانتر بوده و دارای تخصص دامپزشکی است؛ سابقه فعالیت وی در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مشهود است. وی معرفی شد و پس از مصاحبه و بررسی منصوب شد.

وی افزود: متاسفانه شخصیت های ملی منصوب می شوند می گویند فرد پیر است و وقتی افراد جوان تر را مطرح می کنیم، مجددا  سوال ایجاد می شود.

این وزیر دولت دوازدهم ادامه داد: طی مدت مسئولیتم با موسسات تحقیقات جهانی ارتباط خوبی داشته ایم و با فائو، سیمیک، ایکادو و غیره قراردادهای بزرگی منعقد کردیم و پشتیبانی های خوبی از آنها دریافت می شود.

حجتی در خصوص تولید برخی محصولات کشاورزی، گفت: تولید انبه نسبت به 15 سال گذشته کاهش یافته اما نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش تولید داریم.

نیازی به واردات میوه به کشور نداریم

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در حوزه تولید میوه دارای مزیت هستیم و نیازی به واردات نداریم؛ حتی بیش از متوسط جهانی نیز تولید می شود اما در چهار نوع میوه جای تامل است. موز، انبه، نارگیل و آناناس چهار محصولی هستند که حتی با تعرفه واردات آنها را کنترل می کنیم و محصول دیگری را اجازه واردات نداده ایم.

وی افزود: اگر محصولی در بازار مشاهده می شود به صورت قاچاق وارد شده که در حال پیگیری هستم تا با افراد خاطی برخورد شود و وارد نشود.

این وزیر دولت دوازدهم ادامه داد:البته باید یادآور شد به عنوان مثال وارادات پرتقال به طور محدود و کنترل شده انجام شود، بخاطر مشکلات خاص و ضرورتی که نیاز بود انجام شد؛ سال گذشته در شب عید سرما رخ داد و به تولید مرکبات  آسیب زد.

نظارت دقیق بر میزان واردات محصولات کشاورزی

حجتی اظهار کرد: اینکه عنوان شد هر محصولی هر وقت بخواهد وارد می شود و هر وقت صلاح باشد صادر می شود، امری صحیح نیست و مراجع ذیصلاح نظارت کافی دارند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص سم و کود محصولات کشاورزی، گفت: بیشترین فعالیت در رابطه با کنترل سم و کود و نظام مند کردن انجام شده است؛ همچنین با بیش از 800 الی 900 کود تولیدی و وارداتی برخورد و جلوگیری شد و این موضوع سبب شناسنامه دار شدن کود شد لذا کودهایی که توزیع می شود دارای شماره ثبت است.

وی تصریح کرد: در حوزه کلان مصرف کود و سم، مصرف کمتر از حد نیازی است که توصیه های فنی و مهندسی است اما در برخی موارد متاسفانه به دلیل کم اطلاعی برخی بهره برداران یا فرصتی طلبی برخی سودجویان بدمصرفی داریم که در حال مقابله با این موضوع هستیم.

این وزیر دولت دوازدهم افزود: همچنین نظامی را در این خصوص تحت عنوان پهنه بندی طراحی کردیم و با مجوزی که از سوی مجلس شورای اسلامی صادر شد، این مهم عملیاتی شد.

حجتی گفت: امروزه هیچ نقطه کشاورزی را نمی توان پیدا کرد که کارشناس مسئول نداشته باشد. در این خصوص سامانه ای طراحی شده که کارشناسان در آن حضور دارند و کارشناسان می توانند با مراکز تحقیقاتی و غیره تعامل برقرار کنند. 

10:20 نیکزادی پناه ، مخالف استیضاح

پس از دفاعیات حجتی وزیر جهاد کشاوری نیکزادی پناه در مخالفت از استیضاح وی گفت: مهندس حجتی جز سنگر سازان بی سنگر دوران دفاع مقدس در جبهه های جنگ بودند و در دوران سازندگی در سمت های مختلف خدمت کرده اند و در هر نقطه کارهای مثبتی انجام داده اند. 

 

10: 30 جعفر زاده ایمن آبادی ، مخالف استیضاح

جعفر زاده ایمن آبادی در مخافت با استیضاح گفت: این مجلس مجلس نخبگان است نباید اسیر نظریه های پوپولیستی شویم.

وی گفت: جلسه استیضاح همچون دادگاه است و  در دادگاه فرد حق دفاع از خود دارد و نباید انتظار داشت جلسه استیضاح حتما به برکناری وزیر منجر شود .
 

10:48 لاهوتی، موافق استیضاح

لاهوتی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایشان 5 سال وزیر بودند و فرصت داشتند مشکلات کشاورزی را حل ککند. این حق ماست که از وزیر مطالبه حق کنیم. 

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی که شما وزارت را بر عهده گرفتید ما 120 میلیون دام با 60 میلیون جمعیت داشتیم اکنون تعداد دام ها به 65 میلیون کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس از بی توجهی وزیر جهاد کشاورزی به وجود تب برفکی، وضعیت دام ها، نرخ تخم مرغ و تولیدکنندگان داخلی چای، برنج و نخ ابریشم انتقاد کرد.
 مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز  در جریان بررسی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در موافقت با این استیضاح گفت: یکی از موافقان با بیان این که کشاورزی ما در حال نابودی است به علل آن اشاره کرد، اما در انتها گفت که این مورد چه ربطی به حجتی دارد؟! بنابراین ما از این به بعد باید مشکلات کشاورزی را به وزیر نفت منعکس کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در 5 سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی فرصت داشت تا مشکلات بخش کشاورزی کشور را حل کند، بنابراین باید مطالبات خود را به وزیر کشاورزی بگوییم و این حق ما است که از وی مطالبه کنیم.

کاهش جمعیت دام به 65 میلیون رأس در کشور
وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: زمانی که شما وزیر شدید، 120 میلیون دام با 60 میلیون جمعیت در کشور وجود داشت، اما امروز تعداد دام ها به 65 میلیون رسیده است. همچنین تب برفکی که از سال 94 شروع شد همچنان ادامه دارد، اما شما چه کردید؟ این نابودی که در دام کشور صورت گرفته است، فقط ما را به سمت واردات سوق می دهد.

لاهوتی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کجای دنیا، شما جایی را سراغ دارید که در مدت 5 ماه و نیم در حدود 28 تا 30 میلیون قطعه مرغ سوزانده شود؟ و این در حالی است که تحقق این امر در کشور بیشتر از 10 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: شما می توانستید مانع از گسترش بیماری آنفلوآنزای مرغی شوید و مانع از بروز این خیانت بزرگ در کشور شوید، چرا این کار را نکردید؟ کما اینکه امروز شاهد این هستیم که تخم مرغ از 6 هزار تومان به 15 هزار تومان تبدیل شده است. همچنین شب عید قیمت مرغ از کیلویی 4500 تومان به 8000 تومان رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: به رغم اینکه در قانون برنامه ششم به این امر تاکید شده بود که نباید محصولات تراریخته وارد کشور شود، اما شما از کشورهایی که خود مصرف این محصولات را ممنوع کرده اند، اقدام به خرید محصولاتشان کردید و با این اقدام سونامی سرطان را در کشور رواج دادید.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: شما نامه محرمانه ای که سازمان بازرسی و وزیر بهداشت در مورد سونامی سرطان خطاب به شما و رئیس جمهور نوشتند مجدد بخوانید، ما با این ملت چه باید می کردیم؟ چرا این کار را کردید؟

لاهوتی یادآور شد: در رابطه با وضعیت مراتع در برخی دستگاه های دولتی در حمایت از صاحبان منافع دارای نفوذ، منافع آنها را به منافع ملی ترجیح داده و منافع ملی را فروختید، چرا این کار را کردید؟

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در انتقاد به وضعیت تولید نخ ابریشم در کشور تصریح کرد: ما پیش از این در کشور 10 هزار تن نخ ابریشم تولید می کردیم که در زمان فعالیت شما این میزان به 100 تن رسید. آقای لاریجانی؛ در زمان سفری که به گیلان داشتید، به شما گفتم که ما یک هزار تن نخ ابریشم تولید می کردیم. تعرفه ابریشم 200 درصد بود که امروز به 15 درصد رسیده است  کدام کشور این بلا را سر خود می آورد، آنهم در شرایطی که اگر این میزان نخ ابریشم دست چینی ها بود ، امروز مقدار هزار تن را به 10 هزار تن تبدیل کرده بودند، در این صورت چطور باید مشکل بیکاری را رفع کنیم؟ شما نخ ابریشم را نابود کردید.

وی در انتقاد به وضعیت چایکاران افزود: دستان پینه بسته چایکاران به گونه ای است که اگر به آنها دست بدهیم همچون اره دست شما را می برد، ولی هنوز شما پول آنها را نداده اید، در زمان فعالیت شما 80 هزار تن تولید چای خشک به 20 هزار تن رسیده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت برنجکاران خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما در عرض 45 روز 3 نامه مختلف به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتید که در یکی از آنها تاکید کردید که برنج وارد شود که در پی آن ما به شما مراجعه کردیم و گفتیم که این خیانت است، شما حرف ما را پذیرفتید و نامه نوشتید که برنج وارد نشود، اما باز هم برای بار سوم نامه نوشتید که برنج وارد بشود! شما مدافع واردکننده نیستید و باید مدافع تولیدکنندگان باشید.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما جشن خودکفایی گندم گرفتید، اما خاک را با گندم مخلوط کردند و به مردم فروختند.

کاهش 48 درصدی صادرات پسته در کشور

لاهوتی تأکید کرد: شما خاک را به جای گندم خریدید، متأسفانه واردات برنج 86 درصد، واردات ذرت 40 درصد، سویا 11 درصد، گوشت قرمز 26 درصد، روغن پالم 21 درصد افزایش و صادرات پسته 48 درصد کاهش پیدا کرد.

این نماینده در مجلس دهم با اشاره به مشکلاتی در بخش استاندارد تصریح کرد: نامه رئیس سازمان بازرسی خطاب به رئیس جمهور در این بحث وجود دارد که بنده به عنوان یک انسان از این نامه ناراحت شدم زیرا درصد آلودگی و آلایندگی‌ها از 20 درصد به 40 درصد افزایش پیدا  کرده است و طبق هشدارها افزایش سرطان در کشور در حال انجام است. متأسفانه این موارد به دلیل منافع یک عده آدم دارای منفعت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی جلوی افراد مرتبط با این وزارتخانه را بگیرد، گفت: در بهترین نقطه از حوزه انتخابیه بنده 20 هکتار زمین بین برخی مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی تقسیم شده است، آقای وزیر جلوی همکاران خودتان را بگیرید و به کشاورزان و مردم کاری نداشته باشید. فردی مدیرکل جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان است اما در شهر بنده زمینی را در بهترین نقطه دریافت کرده است.

11:02 : کوهکن، موافق استیضاح 

کوهکن موافق استیضاح هم گفت: متاسفیم که وزیر محترم که باید به صورت مصداقی به 46 مورد پاسخ بده حتی به 24 مورد اشاره نمی کند. وی افزود: گزارش آقای حجتی برای مردم خوب است اما باید به مجلس گزارش عملکردی بدهد. وی ادامه داد : تاکی باید در مجلس به نیمه پر لیوان نگاه کنیم. آیا وزیر نباید هیچ گزارش عملکردی داشته باشد؟

 

11:20، سخنان پایانی وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در 30 دقیقه پایانی گفت: انتظار داریم مسائل را آن گونه که هست بیان کنیم مثلا گفتند این ابریشم را من نابود کردم . 

400 تن در ابتدای کار من تحویل من شده و 114 تن تحویل داده ام . امروز هم به 136 تن رسیده است و آرام آرام در حال افزایش تولید ابریشم هستیم .

در ارتباط با محصولاتی مثل برنج هم ما در فصل برداشت برنج وارد نکردیم .