با تلاش یک گروه جهادی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر برای رفع مشکل صدور پروانه زمین‌های نسقی شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن در رشت خواهیم بود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های خانوارهای این شهرستان به ویژه در کلانشهر رشت است، افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در رشت علل مختلفی دارد که از مهمترین دلایل آن عدم صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی است.

شهرداری کلانشهر رشت فقط برای زمین‌های دارای سند ثبتی پروانه ساختمانی صادر می‌کند و همین امر سبب ایجاد سکونت‌های غیر رسمی در زمین‌های نسقی این کلانشهر و بروز مشکلات بسیاری در حوزه ایمنی و مبلمان شهری و ده‌ها مشکل دیگر به ویژه در مناطق چهار و پنج شهری رشت شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار واحد مسکونی غیرمجاز که در زمین‌های نسقی قرار دارد ساخته شده و سالانه هزاران واحد مسکونی در این اراضی بدون هیچگونه نظارت و رعایت اصول شهرسازی ساخته می‌شود.

*انتظار ۱۰ ساله مردم برای تعیین تکلیف زمین‌های نسقی

یک کارشناس ارشد شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ندای گیلان در رشت با اشاره به عدم صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی گفت: در دوره سوم شورای شهر رشت مدتی این اتفاق خوب افتاد ولی بعدها از این کار ممانعت شد و مردم بیش از ۱۰ سال است که منتظر تعیین تکلیف نحوه صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی هستند.

سیدجاهد جعفرزاده با بیان اینکه عدم صدور پروانه برای زمین‌های نسقی سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای کلانشهر رشت شده است، تصریح کرد: در سه دوره اخیر شورای شهر، عزم جدی برای رفع این مشکل وجود نداشته است و مردم گرفتار بروکراسی اداری شده‌اند.

به گفته این کارشناس ارشد شهرسازی، تامین نشدن سرانه فضای سبز در این پهنه ها، آبگرفتگی معابر بدلیل اتصال خروجی فاضلاب این بافت خلاف ساز متراکم به شبکه قدیمی بدون تامین زیر ساخت مناسب، عدم دسترسی ماشینهای امدادی و آتش نشانی به این ساختمان‌ها به دلیل رعایت نشدن ضوابط شهرسازی و عرض معبر تنها نمونه‌های کوچکی از مشکلاتی است که ساخت چنین ساختمانی‌هایی می‌تواند برای شهر، شهروندان و شهرداری ایجاد کند.

*گروه جهادی شهید چمران پیگیر ویژه صدور پروانه زمین‌های نسق

سرپرست گروه جهادی شهید مهندس مصطفی چمران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ندای گیلان در رشت، اظهار داشت: این گروه جهادی با شماره ثبت ۱۰۰۰۸۸۴ در زمینه تخصصی مسئولان از ستاد امر به معروف و نهی از منکر مجوز فعالیت دریافت کرده است و بر اساس وظایف شرعی و قانونی از مدت‌ها قبل پیگیر رفع موانع صدور پروانه ساختمانی برای زمین‌‌های نسقی است.

مجتبی احمدی با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای از جوانان مومن و متخصص در حوزه امور اداری، حقوقی، شهرسازی و عمران پیگیر رفع موانع اداری صدور پروانه برای واحدهای نسقی رشت است، گفت: جلسات خوبی را با مسئولان استانداری گیلان، دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان استان برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی روستایی در گیلان تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای کشور از جمله یزد، فارس و آذربایجان غربی شاهد صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها برای زمین‌های نسق هستیم و در تلاشیم در رشت نیز این مشکل برطرف شود.

سرپرست گروه جهادی شهید چمران خاطرنشان کرد: طرحی توسط متخصصان حوزه شهری توسط این گروه جهادی تدوین شده که برای حل ریشه ای معضل نسق‌سازان به مجمع نمایندگان گیلان تقدیم می‌شود.

*تشکیل ۷ گروه جهادی در رشت

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با تقدیر از حساسیت مردم مومن و انقلابی گیلان به دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: آمادگی دریافت انتقادها، پیشنهادها و ایده‌های مردمی در این دو حوزه هستیم و از مشارکت جوانان مومن و انقلابی با ستاد استان استقبال می‌کنیم.

عبدالکریم علیزاده با بیان اینکه تاکنون ۷ گروه جهادی در این زمینه در شهرستان رشت تشکیل شده است افزود: اساتید، دانشجویان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و آحاد شهروندان می‌توانند برای تشکیل گروه جهادی امر به معروف و دریافت مجوز فعالیت طبق ضوابط موجود اقدام کنند، گروه جهادی شهید چمران یکی از همین هفت گروه است که براساس قانون و وظایف شرعی پیگیر حل مشکل زین‌های نسقی کلانشهر رشت و تسهیل در امر تیه مسکن جوانان است.

علیزاده با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه معاونت اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان خاطرنشان کرد: کارگروه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد و صنعت، سیاسی و انتظامی در استان گیلان با بیش از ۲۵ زیر کمیته تشکیل شده است.

*کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن با اقدام گروه جهادی شهید چمران

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ندای گیلان اظهار کرد: گروه‌های جهادی که به عنوان تشکل‌های مردم نهاد از ستاد مجوز دریافت کرده‌اند در حوزه‌ها مختلف و به ویژه معیشت فعالند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد سرافراز افزود: گروه جهادی شهید مهندس چمران مدتی است در حوزه رفع معضلات قانونی و بروکراسی اداری برای اعطای پروانه ساختمانی به زمین‌های نسقی تلاش می‌کند و پیگیری‌ها و مذاکرات خوبی را در سه سطح مجلس شورای اسلامی، دولت و دستگاه قضایی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساختمانی برای زمین‌های نسقی تا ۳۰ درصد قیمت مسکن در رشت را کاهش می‌دهد و امیدواریم به زودی این امر محقق شود چرا که تهیه مسکن از مهمترین مطالبات مردم و به ویژه زوج‌های جوان است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان گفت: در شهرهای مختلفی شهرداری‌ها برای زمین‌های نسقی پروانه ساخت صادر می‌کنند ولی در کلانشهر رشت علاوه بر مصوبه شورای اسلامی شهر موانعی وجود داشت که با تهیه شیوه‌نامه‌ای توسط مسئولان اجرایی در حال رفع است.