رئیس اداره دامپزشکی انزلی از آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در انزلی خبر داد.

ندای گیلان:علی رسولی از آغاز فاز دوم واکسیناسیون دام علیه تب برفکی خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه درسال جاری گزارشی مبنی بر وجود تب برفکی درگیلان ارائه نشده ولی فاز دوم این طرح که هر چهار ماه یکبار انجام می شود، از بیست و هشتم مهرماه در انزلی آغاز شده و تا پنجم آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و به دلیل ایجاد خسارت اقتصادی به دامداران، مورد اهمیت است افزود: باتوجه به رایگان بودن این طرح از سوی سازمان دامپزشکی، از روستائیان و دامداران درخواست می شود جهت واکسیناسیون دام، با دامپزشکی همکاری کنند.

رسولی با اشاره به  وجود سه کشتارگاه صنعتی مکانیزه در تالش، رشت و لنگرود بیان کرد: لاشه های دام های مریض درکوره لاشه سوز این کشتارگاه ها معدوم و سوزانده شده و به پودر گوشت، جهت مصرف در جیره دام و مرغ تبدیل می شود.

رئیس دامپزشکی انزلی در ادامه با اشاره به کشف ۱۶تن ماهی فاسد وارداتی گفت: این محموله ها از نوع ماهیان «اسکیپ جک» ساکن در آب های آزاد بود که ازکشورهایی نظیر تایلند و تایوان وارد کشورمی شود و جهت مصارف صنعتی نظیر تولید تن ماهی و کنسرو مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رسولی با تاکید براینکه دلیل توقیف این محموله انقضای تاریخ مصرف آن بوده است بیان کرد: محموله ۱۶ تنی ماهی از تهران به انزلی صادر شده و مطابق قانون،   به دلیل انقضای مهلت مصرف، علاوه برجلوگیری از مصرف، در راستای معدوم کردن آنها نیز اقدام شده است.

به گفته وی مهلت استفاده از ماهیان منجمد درمصارف صنعتی ۲ماه قبل از تاریخ است.

رسولی همچنین به واردات نهاده های خوراک دام از کشورهای اکراین و روسیه  اشاره و تصریح کرد: این نهاده ها شامل جو، ذرت، ارزن و سبوس گندم است که پس از انجام آزمایشات لازم درآزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان، درصورت نبود مشکل خاص، از گمرک ترخیص و در دامداری ها و مرغداری ها استفاده می شود./مهر