محمد جواد ظریف تاکید کرد: ایران تنها کشور منطقه است که امنیتش را تنها از درون کشور و از مردم می گیرد و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی شود.

به گزارش ندای گیلان،در جلسه روز چهارشنبه بررسی صلاحیت و برنامه های خود به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان کرد.
وی گفت : خاضعانه به درگاه پروردگار شکر می گذارم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم شجاع و با وفای ایران را به این بنده حقیر عطا کرده است؛ مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی با ایثار فداکاری کار و تلاش دانش و بینش مقاومت و خودباوری ایران را به نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهاده اند.
وزیر پیشنهادی خارجه افزود: این مردم در حالی با مشارکت با شکوه بیش از 41 میلیون نفری خود در انتخاباتی آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار افریدند که در محیط پیرامونی شان گاه برای اداره یک شهر و یا روستا ماه ها کشتار و خونریزی صورت می گیرد.
ظریف ادامه داد:خواهران و برادران استقلال ،خودباوری نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست.
وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه کرد که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باریتعالی وجود ندارد و تمام قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملتها سر تسلیم فرود آورند.
وی با بیان اینکه چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف وزارت خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی را به تصویر کشیده است، اظهار کرد : مجموعه اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز ،سیاست های مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می کند.
ظریف افزود : فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت عزت، حکمت و مصلحت بر دوگانه اندیشی و فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد و روشن می کند که بین حفظ ارزشها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست رفتار عقلانی رابطه ای ماهوی وجود دارد.
وی ادامه داد: بی تردید عصر برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده است و جهان وارد عصر پساغربی شده است . در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود. کنشگران متعدد و متکثر شدند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است.
ظریف گفت: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است، هر چند که عناصر سخت افزاری قدرت همچنان موثرند ولی عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد چون هنجارسازی، روایت پردازی و گفتمان سازی قدرت و ارزش راهبردی یافتند.
وزیر خارجه افزود: منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی خود را می گذراند. برخی کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکای فزاینده به قدرت های فرامنطقه ای، خشونت و افراط بر اعتدال و همکاری پیشی گرفته است.
وی ادامه داد: ایران به لطف الهی و در اثر چهار دهه مقاومت مردم از ثبات، استحکام و اقتدار کم نظری برخورداراست. جمهوری اسلامی ایران مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر راهبردی کشور است.
ظریف گفت: آنچه به کشور ما قدرت بخشیده است علاوه بر ظرفیت های ذاتی و توان نظامی و صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسوولین کشور ما را به خودباوری باورمند ساخته است.
وزیر خارجه پیشنهادی افزود: این مجموعه ایران را به تنها کشوری در این منطقه تبدیل کرده است که امنیتش را تنها از درون کشور و از مردم خود می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: ایران قدرت و توان اقتصادی خود را از درون می گیرد. ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای به مسوولیت منطقه ای خود آگاه است و به عنوان قدرتی که به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نیست به دنبال منطقه ای امن، قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است و همکاری منطقه ای را مبنای صلح و ثبات می داند و زندگی منطقه ای و پیوندهای منطقه ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می شمارد.
ظریف در ادامه گفت: در دولت یازدهم گام هایی بلند و بعضا تاریخی برداشته شد که مهمترین آنها گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته ای به قدرت های جهانی بود.
وزیر خارجه پیشنهادی افزود: با فضل الهی و حمایت ها و راهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و با پشتوانه توانمندیهای کشور و حمایت مردم، خطرات متعددی از فرا روی نظام مرتفع شد و موانع ظالمانه برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع شد.
وی ادامه داد: بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت امور خارجه از موانع تهی و شرایط بین المللی دگرگون شد.
ظریف در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار با نام خود ثبت کردند.
وزیر خارجه یادآور شد: در اینجا لازم می دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه ریاست مجلس در روند مذاکرات در تصویب برجام و در نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگ ترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، تشکر کنم.
وی ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه ای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع و حقوق مردم در مقابله با بدعهدی ها ایجاد کرد.
ظریف گفت: دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته ای نیست. قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین المللی در مراسم تحلیف در همین مجلس نماد مهم و نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است.
وی افزود: حضور 30 هیات از اروپا شامل 10 هیات به ریاست مقام های اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیات از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیات از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه ، 9 هیات از قاره آمریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب با شکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته است و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: اجتناب از تصمیمات و حرکت های شتابزده، خودباوری، اتکا به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی، – همانگونه که برادر بزرگوارم آقای دکتر عارف دیروز تاکید کردند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی- راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمای جهت گیری اجرایی وزارت خارجه است .
ظریف خطاب به نمایندگان مجلس افزود: پایه های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر انسجام داخلی و مشارکت همگانی سیاسی و مدنی و توان علمی و فناوری ، رشد اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است.
وی اضافه کرد: برای حضور فعال در عرصه منطقه ای و جهانی باید توانمندی ها و مزیت های نسبی کشور شناسایی و مورد بهره برداری قرار گیرد و فرصت های موجود و ظرفیت های مورد نیاز تولید شود.
وزیر امور خارجه دولت یازدهم اظهار کرد: در صورتی که دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم با توکل به خدا قادر متعال و توسل به معصومین (ع) و تمسک به عنایات ولی عصر (عج ) و پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با اعتقاد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.