در خبرها آمده بود عربستان سعودی ایالات متحده را تهدید کرده در صورت افشای اسناد محرمانه ای که ارتباط اش با حملات 11 سپتامبر را منعکس می کند این کشور 750 ملیارد دلار اوراق قرضه خود در آمریکا را به فروش خواهد رساند

به گزارش ندای گیلان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه،این ادعا را روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مطرح کرده و افزوده عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی این تهدید را به گوش مسئولان آمریکایی رسانده.

هنوز مشخص نیست که این موضوع چقدر صحت دارد اما طی چند روز اخیر هیچ تکذیبی نه از طرف مقامات آمریکایی و نه از طرف مقامات سعودی در این مورد نشنیدیم و این به معنای آن است که عربستان سعودی امروزه خود را آنقدر مقتدر می داند که ایالات متحده را نیز تهدید کند.

چه این رفتار از روی اقتدار باشد چه از روی خودکامگی به هر حال چنین تهدیدی برای ابر قدرتی مانند ایالات متحده فقط تهدید نیست بلکه چالش است.

وقتی ایالات متحده وغرب در مقابل اشغال بحرین واکنشی نشان ندادند و در مورد قتل عام مردم بیگناه یمن سکوت کردند و علیرغم اطلاعات موثق خود در مورد حمایت عربستان سعودی از گروه های سلفی جهادی تکفیری که بر اساس معیار غرب تروریست هستند چشم بستند باید توقع داشته باشند که روزی عربستان سعودی در قبال آنها نیز قد علم کند.

البته می توان گفت که واکنش نشان ندادن و سکوت کردن و چشم بستن هم بی دلیل نبوده، عربستان سعودی به هر حال نقشه ها و برنامه های ایالات متحده را پیاده می کرده و به این دلیل هم امروزه خود را محق می داند که نه فقط از کارهای خود شرمنده نباشد بلکه طلبکار هم باشد.

بله القاعده با پول عربستان سعودی القاعده شد اما طرح و نقشه آمریکایی بود و عربستان فقط مجری بود. عربستان هم پول گذاشت و هم نیرو در حالی که ایالات متحده و غرب هم پوشش سیاسی و بین المللی را فراهم کرد و هم تسلیحات. آیا فراموش کردید که در دهه های هشتاد و نود میلادی عکس اسامه بن لادن در روزنامه های آمریکا و دیگر کشورهای غربی به عنوان قهرمان مبارزه با روس ها منتشر می شد؟

تصور اینکه رفتار های منطقه ای عربستان سعودی از بطن تصمیمات مقامات عالیرتبه آن نشآت می گیرد اشتباه بزرگی است، در لیبی — بحرین — سوریه — عراق — یمن و… عربستان فقط مجری دستورات ایالات متحده بود و بس.

همین رفتار عربستان سعودی بر علیه ایران بدون حمایت ایالات متحده و غرب به هیچوجه امکان پذیر نمی باشد.

آمریکایی ها پس از برجام برای اینکه خود را خوب جلوه دهند عربستان سعودی را برای ایران علم کردند چون اگر اسرائیل جلو می آمد فضای جهان اسلام به سمت حمایت از ایران پیش می رفت اما با ورود عربستان به ماجرا و هزینه کردن بر اختلافات مذهبی مخصوصا شیعه و سنی امکان ایجاد تفرقه میان مسلمانان میسر می گردید.

بد نیست که سعودی ها توجه داشته باشند شاه ایران هم همین رفتار را نسبت به ایالات متحده داشت. صدام حسین هم با کارت سفید آمریکا به ایران و سپس به کویت حمله کرد و خود را طلبکار دانست وبه یکباره تلاش کرد بر علیه ایالات متحده قد علم کند. سران تعداد زیادی از دیگر کشورها که امروزه همه سرنگون شده اند هم همین رفتار ها را از خود نشان دادند. چرا دور برویم همین بن علی و مبارک و… همه غلامان حلقه به گوش آمریکا بودند ولی زمانی احساس قدرت کردند و نا فرمانی کردند.

اگر بخواهیم نام ببریم شاید بتوان نام صدها رهبر و ده ها کشور را آورد که همگی در لحظه ای احساس غرور کردند و در مقابل ارباب خود قد علم کردند و ارباب برای اینکه عبرتی بشوند برای دیگران آنها را به اشکال فجیعی نابود کرد.

این یک سنت طبیعی حتی در روستاها بوده حال چه رسد به اربابی که می خواهد جهان را بچرخاند.

طی چند دهه اخیر شاهد آن بودیم که ایالات متحده و کشورهای غربی  می دانند نیاز ندارند که دست به کاری بزنند فقط کافی از چتر پوشش خود را از بالاسر دست نشاندگان خود بردارند و ملت ها خود تکلیف رهبران دست نشانده را مشخص می کنند.

پس بد نیست که رهبران این کشورها هم در مورد رفتار خود نسبت به ملت خود و ملت های منطقه توجه داشته باشند هم نسبت به رفتار خود با همسایگان چرا که در وقت مبادا این فقط همسایه ها هستند که می توانند به داد آنها برسند.