اصلاح‌طلبان اصرار دارند که بگویند ناطق‌نوری اصلاح‌طلب است ولی ما می‌گوییم نه ناطق‌نوری فلزش اصولگرایی است، ما اصرار داریم که آقای ناطق‌نوری فعالیت سیاسی خود را آغاز کند و مطمئن هستیم که اگر وارد فعالیت سیاسی شود حتما اصولگرا خواهد بود

به گزارش ندای گیلان، باهنر در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس قوانین فرایند انتخابات‌ها، کسانی می‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات‌ها ورود پیدا کنند که قانون را قبول داشته باشند؛ یکی از افرادی که همواره از اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب سیاسی برای حضور در انتخابات دعوت کرده است بنده بودم ولی هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات باید قانون را قبول داشته باشند.

باهنر ادامه داد: البته انتخابات مجلس خبرگان یک انتخابات ویژه است و تا جایی که می‌شود نباید آن را سیاسی کنیم چراکه مأموریتش بسیار سنگین است، مجلس خبرگان پشتوانه ولایت فقیه است و ولایت فقیه مایه پایداری و ایستادگی نظام است؛ از این رو باید انتخابات مجلس خبرگان مراقبت شود. ممکن است در حوزه‌هایی سه، چهار نفر کاندیدا شوند و شورای نگهبان صلاحیت آنها را مورد بررسی قرار دهد و پس از تأیید آنها بتوانند با هم رقابت کنند ولی در کل انتخابات مجلس خبرگان نباید سیاسی شود.

وی افزود: برخی در این زمینه فعالیت‌هایی می کنند و ممکن است که خواب آشفته دیده باشند ولی ما باید سعی کنیم که این خواب آنها تعبیر نشود بخشی از این موضوع برعهده شورای نگهبان و بخشی از آن برعهده ماست. در مجلس ممکن است دو یا چند گروه با هم رقابت کنند ایرادی هم ندارد ولی در انتخابات مجلس خبرگان نباید این‌چنین شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین با ابراز تأسف از حوادث اخیر در توفان تهران و همچنین شمال کشور گفت: باران‌های غیرقابل پیش‌بینی در کشور بارید و خسارت‌های زیادی را به بار آورد؛ برخی از مردم بی‌خانمان شدند، برخی هم جانشان را از دست دادند. این حوادث نشان داد که ما ضعف‌هایی در زمینه پیش‌بینی بارش‌ها و همچنین حوادث طبیعی داریم که باید برطرف شود. همچنین مسئولان ذیربط از جمله رئیس قوه قضائیه و مدیریت بحران باید با متخلفانی که در مسیر رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که باعث این حوادث شد، برخورد کنند و جلوی اقدامات بعدی را بگیرند.

باهنر در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره «جای‌گیری جبهه پایداری و طیف احمدی‌نژاد در وحدت اصولگرایان»، اظهار کرد: پایداری یک جریان فعال است که تعامل خوبی با اصولگرایان دارد. ما آنها را در زمره جبهه بزرگ اصولگرایی می‌دانیم و به دنبال وحدت حداکثری در همه جریان‌ها هستیم؛ ممکن است به وحدت صد درصدی نرسیم ولی تلاش می‌کنیم به یک وحدت جامع دست یابیم. در این میان پیش از اینکه به اختلاف نظرها تأکید کنیم باید بر اشتراکات بیفزاییم.

وی ادامه داد: اما طیف آقای احمدی‌نژاد چند دسته شده است و باید پس از اعلام حضور مشخص کنند که می‌خواهند در کدام دسته قرار گیرند؛ در آن زمان ما نیز تصمیم‌مان را در این باره خواهیم گرفت. برخی از نیروهای آقای احمدی‌نژاد فعالیت‌هایی را در استان‌ها می‌کنند، ما می‌توانیم با برخی از آنها کار کنیم. خط قرمز ما انحراف و فتنه است در غیر این صورت مشکلی با گروهی نداریم.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره شورای همگرایی اصولگرایان تأکید کرد: در طول انتخابات‌های گذشته شوراهای همگرایی اسامی مختلفی داشتند؛ البته هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که چه اسمی را بر روی شورای همگرایی بگذاریم ولی تلاش می‌کنیم که اصولگرایان را با هم هماهنگ کنیم. فعلا جامعه روحانیت مبارز تهران هماهنگی در میان اصولگرایان را برعهده گرفته است. ما همواره تأکید داریم که جامعتین محور همگرایی است. تاکنون جامعه روحانیت مبارز با خیلی‌ها مذاکره کرده است از افراد حقیقی و حقوقی گرفته تا طیف‌های مختلف مانند طیف آقای لاریجانی و طیف آقای قالیباف. جامعه روحانیت تلاش می‌کند که همگرایی را به وجود ‌آورد؛ از این رو هنوز مشخص نیست که چه اسمی بر روی شورای همگرایی بگذاریم ولی به دنبال ایجاد همگرایی هستیم.

باهنر گفت: شوراهای این‌چنینی بیشتر مربوط به کلانشهرها می‌شود چراکه در شهرهای کوچک رقابت‌ها آغاز شده است. امیدواریم که این شورا بتواند تعداد زیادی از اصولگرایان را گرد هم آورد.

وی در ادامه درباره گرایش سیاسی ناطق‌نوری تأکید کرد: اصلاح‌طلبان اصرار دارند که بگویند ناطق‌نوری اصلاح‌طلب است ولی ما می‌گوییم نه ناطق‌نوری فلزش اصولگرایی است، ما اصرار داریم که آقای ناطق‌نوری فعالیت سیاسی خود را آغاز کند و مطمئن هستیم که اگر وارد فعالیت سیاسی شود حتما اصولگرا خواهد بود؛ برخی از دوستان که ایشان را اصلاح‌طلب می‌دانند مسائلی را که ما می‌دانیم نمی‌دانند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نزدیکی خود به یکی از فراکسیون‌های رهروان و اصولگرایان گفت: من همواره تلاش می‌کنم این دو فراکسیون را به یکدیگر نزدیک کنم اگر دو طرف اصولگرایان را در نظر بگیریم یک سرش برخی تندروها هستند و یک سرش برخی محافظه‌کاران که حتی حاضر نیستند در جلسات علنی مجلس بگویند که ما اصولگراییم. من می‌خواهم دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان را به یکدیگر نزدیک کنم از این رو هیچ‌گاه نمی‌گویم که به کدامیک نزدیکترم؛ چراکه نمی‌خواهم به یکی نزدیک شوم و آن یکی امیدش را از دست بدهد من به هر دو نزدیک هستم.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «جایگاه مجلس در بررسی توافق هسته‌ای چیست؟پس از اینکه شورای عالی امنیت ملی توافق را تصویب کند و رهبری آن را تنفیذ نماید مجلس چگونه با آن برخورد خواهد کرد؟»، گفت: ما به صورت عادی باید تمام معاهدات بین‌المللی را در مجلس به تصویب برسانیم؛ استثنائاتی وجود دارد و آن مربوط به اختیارات ولی فقیه و همچنین شورای عالی امنیت ملی است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی قابل اجراست که از سوی رهبری تنفیذ شود. اگر شورا وارد موضوعی نشود حتما مصوبه مجلس مورد نیاز است ولی اگر وارد شود دیگر ورود مجلس موضوعیت ندارد. اخیرا مجلس مصوبه‌ای داشت که باید دولت توافق هسته‌ای را به مجلس ارائه کند از این رو ما اعتقاد داریم که دولت باید به صورت لایحه توافق را به مجلس بفرستد؛ البته گزارش به مجلس ارائه شده ولی هنوز لایحه نداده است. مجلس توافق را مورد بررسی قرار خواهد داد و تصمیم لازم را در این باره خواهد گرفت.

باهنر اضافه کرد:‌ اصلاح مذاکرات خیلی پیچیده است ولی ممکن است کنگره آمریکا بگوید که ما این توافق را می‌پذیریم اگر این چند نکته اصلاح شود؛ در آن صورت نیز ما اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد. در آن صورت، تیم‌های مذاکره‌کننده دوباره باید با هم مذاکره کنند و این اقدام خیلی سخت و پیچیده است. مجلس می‌تواند درباره این توافق بله یا خیر بگوید. من این اطمینان را می‌دهم که مجلس و دولت در این زمینه همصدا خواهند بود.

باهنر همچنین درباره زمان اعلام نظر مجلس درخصوص توافق با توجه به زمان اعلام نظر کنگره آمریکا درباره توافق گفت: ما این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ البته می‌دانیم که آمریکایی‌ها به نفعشان نیست که زیر میز بزنند چراکه اگر می‌خواستند تاکنون زیر میز می‌زدند. به نظر من نتیجه مذاکرات همان برد ـ برد است و ما نیز این موضوع را مدنظر خواهیم داشت.

وی درباره لغو تحریم‌ها و همچنین سفر برخی از اعضای 1+5 به ایران گفت: برداشتن تحریم‌ها آثار زیادی دارد. کشورهایی که بخواهند با ایران همکاری کنند، می‌توانند این اقدام را انجام دهند و کشورهایی که نمی‌خواهند با ایران معامله داشته باشند نیز مانعی برایشان وجود ندارد؛ پیش از این هر کشوری که می‌خواست با ایران وارد معامله شود از سوی مجامع بین‌المللی توبیخ می‌شد. با این توافق این مانع برداشته می‌شود و کشورها می‌توانند مبادلات اقتصادی را با ایران از سر بگیرند. البته ما کشورهایی را که رفتارهای ظالمانه نسبت به ما داشتند از یاد نخواهیم برد و اگر قرار باشد رفتارهای ناپسند خود را ادامه دهند قطعا با آنها رفتار درخور در پیش خواهیم گرفت.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره «ادعاهای اخیر جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان دشمنان ما هستند و ما باید قانونی را تصویب کنیم که دخالت دولت در انتخابات گرفته شود»، اظهار کرد: طیف‌های متنوعی در مجلس وجود دارد اینها افراط و تفریط است، این صدای مجلس نیست و این جزو نقاط مثبت مجلس است که صدای آن نه تفریط و نه افراط است، اصلاح‌طلبان فعال هستند؛ خط قرمز نظام فتنه و انحراف است. بسیاری از اصلاح‌طلبان مقابل فتنه ایستاده‌اند و درباره آن موضع دارند. آنها نسبت به نظرات ما هم موضع دارند از این رو در گروه خود جای می‌گیرند .ما اصلاح‌طلبان زیادی در مجلس هشتم داشتیم ولی فتنه‌گر نبودند ما نباید با چوب فتنه اصلاح‌طلبان را برانیم چراکه این ظلم است.