ندای گیلان:کامران وکیل اظهار داشت: طی چند سال گذشته شرایط همانند زمان جنگ شد که ایران در انزوا بود اما پس از هشت سال جنگ فعالین اقتصادی مجدداً به ایران بازگشتند هم اینک نیز در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری راغب خواهند شد. وی افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور ترکیه […]

ندای گیلان:کامران وکیل اظهار داشت: طی چند سال گذشته شرایط همانند زمان جنگ شد که ایران در انزوا بود اما پس از هشت سال جنگ فعالین اقتصادی مجدداً به ایران بازگشتند هم اینک نیز در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری راغب خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور ترکیه قابل مقایسه با دهه ۶۰ نیست، امارات و قطر نیز موقعیت ترکیه را دارند. ایران هم که با این کشورها همسایه است و با پتانسیل‌های قوی که در زمینه‌های مختلف دارد می‌تواند از رکود خارج شود.

وکیل ادامه داد: البته این رکود اقتصادی در چین، سنگاپور و کره‌جنوبی نیز تجربه شد و نرخ رشد اقتصادی در این کشور‌ها هم کاهش داشته است و بازگشت ایران به جامعه جهانی وضعیت آن را به شدت تغییر خواهد داد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفت و‌آمد فعالین اقتصادی از کشورهای مختلف تنها هیاهوی رسانه‌ای است و یا اراده‌ای برای سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد یا خیر ؟ گفت: در این مدت از کشورهای ایتالیا، چین، ترکیه، قطر و عمان تجار به ایران آمده‌اند و همه در انتظار توافق هسته‌ای هستند. اما مردد هستند که آیا سرنوشت ایران همانند سوریه خواهد شد و تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود و یا اینکه فضای ایران باز‌تر ازقبل شده و امکان تعامل با کشورهای دیگر فراهم خواهد شد!

وی در مورد ضعف اصلی معادن در کشور نیز گفت: ضعف قانونی بخش معدن را به انزوا کشانده و این بخش نمی‌تواند به خودی خود شکوفا شود.

وی تصریح کرد: بخش معدن نیازمند زیرساخت‌، جاده و بندر است و در کنار آن نیروی کار ورزیده و مطلع به روش فنی می‌طلبد. همچنین قوانین باثبات می‌تواند معادن را از این شرایط خارج کند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان اینکه بخش معدن بخش زودبازده ای نیست خاطر نشان کرد:  در صورت سرمایه‌گذاری در معادن مس یا سنگ‌آهن چندین میلیارد تومان هزینه می‌ شود یک شرکت خارجی و یا داخلی با این حجم سرمایه‌گذاری نباید یکسره به دلیل قوانین دست و پاگیر با منابع طبیعی و محیط زیست درگیر باشد!

وی افزود: سرمایه گذاران معادن در ایران نه تنها هیچ گونه حمایتی نمی‌شوند بلکه با بهره مالکانه ۳۰درصدی و اعمال قوانین سلیقه‌ای وزارتخانه ها مانع‌های بسیاری را بر سر راه می بینند که نهایتا از سرمایه گذاری پشیمان می شوند.

وی با بیان اینکه  بخش معدن هرچند جذاب است اما مغفول مانده گفت: بنده  ۲۰ سال در بخش معدن فعالیت کردم و پدرم نیز ۵۰ سال در این حوزه فعالیت داشته است و جمعاً  تجربه‌ای ۷۰ ساله داریم اما نهایتاً این کار را کنار گذاشتیم و در حال حاضر مشغول واسطه‌گری هستیم!

وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته کار استخراج و اکتشاف از معادن را انجام می‌دادیم و در دوران احمدی‌نژاد زمانی که کشتی‌رانی تحریم شد و کرایه کانتینر ها از ۱۵۰ به ۷۰۰ دلار رسید دیگر نتوانستیم قراردادمان را با چین انجام دهیم  و به اجبار این کار را‌‌ رها کردیم.

وکیل تصریح کرد: در حال حاضر نیز سنگ‌های تزئینی و مرمریت را از ایران خریداری نمی‌کنیم و از ترکیه آن‌ها را تهیه می‌کنیم زیرا در آنجا ثبات قیمت‌ی وجود دارد و نقل و انتقالات نیز راحت‌تر است .

وی گفت: در خریدهایمان از این کشور هرروز تحت فشار حقوق دولتی و بهره مالکانه نیستیم.

وکیل افزود: اینکه در حال حاضر ایران دارای رتبه ۱۴۹ از ۱۶۰ در فضای کسب و کار است با صرف برداشتن تحریم‌ها هم همه چیز درست نخواهد شد و نیازمند اصلاح قوانین در کشور هستیم .