یاداشت:  ثبت نام انتخابات شورا شهر رشت، ٥ غايب از اعضاى كنونى و مستعفى شورای فعلى داشت؛ رضا جمشيدى، عباس صابر، محمد رفيعى، مسعود كاظمى و فرهاد شوقى كه ٤ نفر اول رئساى شورای شهر طى ٤ سال شوراى چهارم بودند! غيبت ٤ رئيس در دل خود معنايى عجيب از مناسباتى دارد كه نميتوان از […]

یاداشت:  ثبت نام انتخابات شورا شهر رشت، ٥ غايب از اعضاى كنونى و مستعفى شورای فعلى داشت؛ رضا جمشيدى، عباس صابر، محمد رفيعى، مسعود كاظمى و فرهاد شوقى كه ٤ نفر اول رئساى شورای شهر طى ٤ سال شوراى چهارم بودند! غيبت ٤ رئيس در دل خود معنايى عجيب از مناسباتى دارد كه نميتوان از آن غفلت ورزيد. و از ٥ تن شورامندان غايب ٤ تن شامل جمشيدى، صابر، كاظمى و شوقى از مهندسين عمران بودند! و هم افزايى اين المان با جايگاه حقوقى روساى شورا مختصات مسئله را پيچيده تر جلوه مى دهد. حاليا نگارنده در پى تحليل انگيزه فردى آقايان نيست اما لازم ميداند از دو وجه عمومى به اين غيبت بپردازد. اول يادآورى وعده ها و برنامه هايى كه در انتخابات پيشين با مردم درميان گذاشتند و امروز بدون پاسخگويى به ميزان تعهداتشان به راى مردم صحنه را خالى كرده اند و برخى شان داعيه پدرخواندگى نامزد ديگرى را دارند! و اين رفتار سياسى بى آنكه به مردم شفاف دلايل نيامدن بازگو شود از بنيان زير علامت سئوال است.

اين آكسيون ميتواند پاسخى معكوس را بهمراه آورد و مردم اين را پاى كم توانى اين آقايان در انجام وظايفشان تفسير كنند و برآيندش براى نامزد يا نامزدان مورد حمايتشان هم بار منفى بهمراه آورد. از وجه دوم اگر مفروض اين باشد كه اين آقايان كه جملگى از مخالفان شهردار بودند برنامه اى ديگر براى آينده سياسى خود داشته، نمى خواهند اشتباه هادى رمضانى (شورا سوم) و رضا جمشيدى (شورا چهارم) در استعفاء از شورا را تكرار كنند؛ يعنى استعفاء جهت حضور در انتخابات مجلس ٩٨ و ناكامى و بسته شدن مسير بازگشت به شورا ششم؟

و چه اين استعفاء با سوداى شهردار شدن باشد و چه نماينده رشت يا آستانه! شدن و يا خستگى از كار نظارتى و ميل به ورود به عرصه اجرا بايد گفت بدليل ناپخته بودن در نحوه خروج از صحنه انتخابات بايد تبعات سياسى-اجتماعى آنرا بپردازند و طبيعي ست اصالت پرداختن به دليل آمدن در انتخابات پيشين و نيامدن در اين انتخابات موضوعي ست مركزى در حيطه تصميم سازى مردم در انتخابات پيشرو.

بكاربردن صفت “شوم” در عنوان يادداشت به سه برهه اشاره دارد اول اتفاقى كه در گذشته براى مستعفئين شورا افتاد، دوم اتفاقى كه امروز اينان را با افكار عمومى مواجه ساخته و از حضور در انتخاباتى پرشور محرومشان كرده و سوم اتفاقاتى ست كه در آتيه سياسى اين آقايان ممكن ست در انتظارشان باشد و توان اثرگذارى شان را كمرنگ كند.

از اينرو نگارنده طى سلسله مقالاتى در پى واكاوى كارنامه اين آقايان طى ٤ سال گذشته برخواهد آمد و از مردم، آكادمسين ها و خود آقايان خواهد پرسيد كه آن آمدن چه بود و اين نيامدن يعنى چه؟

بانظر به هزينه هنگفتى كه شورا بروى دست مردم جهت اعمال نظارت شان بر مديريت شهرى گذاشته نبايد با حضور مردم بازى شود و نويسنده لازم ميداند به نامزدهاى حاضر در انتخابات هم يادآور شود كه خدمت به مردم رشت موهبتى ست كه اگر قرعه خدمت بنامشان افتد نميتوانند چون طوفانى بيايند و چون نسيمى بروند.