ندای گیلان:مدیر کل شیلات استان مازندران از صادرات 456 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری این استان خبر داد. مدیر کل اداره شیلات استان مازندران به خبرنگار مانا گفت: از سوی سازمان شیلات ایران طی سال گذشته 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در رودخانه های استان […]

ندای گیلان:مدیر کل شیلات استان مازندران از صادرات 456 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری این استان خبر داد.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران به خبرنگار مانا گفت: از سوی سازمان شیلات ایران طی سال گذشته 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در رودخانه های استان رهاسازی شد.
حسن حبیب نژاد، ادامه داد: همچنین در دومین سال متوالی 10 رودخانه استان توسط سازمان شیلات شیل گذاری شد تا بتوان نسبت به تکثیر طبیعی ماهی سفید اقدام کرد.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران تصریح کرد: با این اقدام قرار است 12 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در رودخانه های استان رهاسازی شود.
به گفته حبیب نژاد، بیش از 95 درصد ماهیان دریای خزر به منظور تکثیر و تخم ریزی به رودخانه های دارای آب شیرین مهاجرت می کنند و پس از یافتن یک محیط آرام و امن به روش طبیعی تخم ریزی کرده و سپس به دریا بازمی گردند.
وی در ادامه به جدیت شیلات استان مازندران در تکثیر و پرورش ماهیان خاویار به منظور استحصال خاویار پرورشی اشاره کرد.
حبیب نژاد اظهار داشت: هم اکنون در نقاط مختلف ساحلی استان مازندران، چهار مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند.
به گفته این مقام مسئول در استان مازندران،یکی از این مراکز تکثیر و پرورش به تنهایی سالانه 30 تن خاویار و دو هزار تن گوشت تولید می کند.
مدیر کل شیلات استان مازندران از صادرات 456 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری این استان خبر داد.
وی اذعان داشت: در مجموع هشت هزار و 500 تن انواع محصولات شیلاتی طی سال گذشته از استان مازندران صادر شده است.
مدیرکل اداره شیلات استان مازندران یادآور شد: ارزش صادراتی این محصولات بیش از 35 میلیون دلار در سال گذشته برآور شده است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا سال 1404 به تولید سالانه 100 تن خاویار پرورشی و چهار هزار تن گوشت خواهیم رسید.
حبیب نژاد ادامه داد: با برنامه ریزی بر اساس سند جامع توسعه شیلات مازندران که بر مبنای چشم انداز 1404 تنظیم شده است ، صید ماهیان استخوانی و کلیکا تا سال 1404 به حدود 28 هزار تن خواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و وجود منابع آبی،یکی از مناطق مستعد پرورش ماهیان گرمابی است، اظهار داشت:این استان از جایگاه ویژه ای درتولید کپور ماهیان کشور برخوردار است.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران تاکید کرد: مازندران با تولید بیش از 49 هزار تن انواع کپور ماهیان ، رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی را درکشوربه خود اختصاص داده است و 25 درصد تولید ماهیان گرمابی را در اختیار دارد.