رئیس آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان با بیان اینکه آمار ازدواج فامیلی در ایران 40 درصد از 100 درصد است، گفت: سونامی بیماری‌های ژنتیک در راه است.
پروانه کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری همایش بزرگ معارفه نخستین آزمایشگاه ژنتیک در گیلان اظهار کرد: ابتدای شهریور ماه امسال همزمان با روز پزشک همایش بزرگ معارفه نخستین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان برگزار می‌شود.

ندای گیلان : همایش بزرگ معارفه نخستین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان با حضور پزشکان، متخصصان، فوق متخصصان تمام رشته‌ها، مسئولان استانی، کارشناسان فنی آزمایشگاه‌های استان و مسئولان بیمه سلامت گیلان در رشت برگزار می‌شود.
رئیس آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان درباره اهداف همایش مذکور تصریح کرد: در این همایش برنامه‌ها و خدمات آزمایشگاهی به پزشکان معرفی و از نظرات و پیشنهادات آنها در بهبود خدمات این آزمایشگاه استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی استان عضو شبکه کشوری تشخیص قبل از تولد تالاسمی است، گفت: این آزمایشگاه علاوه بر ارائه خدمات تخصصی به مشاوره پس از ازدواج، مشاوره ژنتیک، مشاوره ناباروری و نازایی، مشاوره سرطان‌های فامیلی و متابولیکی و… می‌پردازد.
به گفته کشاورز، آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان به میکروسکوپ‌هایی با قابلیت عکسبرداری از گستردگی کروموزمی و انواع دستگاه‌های آزمایش ژنتیکی مجهز است.
وی اضافه کرد: تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، تعیین ژنتیکی قبل از تولد جنین با دو روش، تعیین هویت کودک گم‌شده و سرراهی، تشخیص و تهیه بانک DNA از جمله فعالیت‌های آزمایشگاه مذکور است.
این مسئول با اشاره به اینکه آزمایشگاه مذکور با 3 میلیارد تومان آورده مالی شخصی فروردین ماه امسال در رشت افتتاح شد، خاطرنشان کرد: این مرکز آزمایشگاهی با 12 کارشناس آزمایشگاهی و پرسنل به ارائه خدمات می‌پردازد و جدیدترین خدمات ژنتیکی به بیماران با تعرفه وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.
وی افزود: بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی طرف قرارداد با این آزمایشگاه هستند و تمام بیماری‌هایی که بیمه برای آن سقف تعیین کرده زیرپوشش هستند به جز بیمارهای نادر که در تعریف بیمه پوششی بیمه نیستند.
کشاورز اظهار کرد: آزمایشگاه ژنتیک پزشکی‌مولکولی گیلان از نیازهای مهم سلامت استان است که پیش از راه‌اندازی آن بیماران گیلانی برای رفع و بررسی بیماری خود به استان‌های اردبیل، مازنداران و تهران مراجعه می‌کردند که علاوه بر تحمیل هزینه اضافه، خطراتی برای بیماران به همراه داشت.
افزایش سن ازدواج از عوامل فراوانی بیماری‌های ژنتیک در ایران
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری‌های ژنتیکی از جمله بیماری‌های زیان‌آور دنیای کنونی است، افزود: افزایش بیماری‌های ژنتیکی از مشکلات امروز جامعه است.
وی افزایش سن ازدواج، اشباع محیط زیست از عوامل جهش‌زا و سرطان‌زا، استفاده از غذاهای غیر استاندارد و نادرست، الگوی زندگی شهری بی‌تحرک و ماشینی شدن زندگی را موجب فراوانی بیماری‌های ژنتیکی دانست.
کشاورز با تاکید بر اینکه بیماری‌های ژنتیکی درمان ندارد، خاطرنشان کرد: بیماری‌های ژنتیکی علاوه بر نداشتن درمان قطعی و کامل، ضررهای زیادی را برای بیمار و سلامت جامعه به همراه دارد اما می‌توان از بروز و شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کرد.
وی فرآیند فعالیت آزمایشگاه مذکور را جلوگیری از به دنیا آمدن انسان‌هایی با بیماری‌های ژنتیکی دانست و یادآور شد: اصلی‌ترین مهره حائز اهمیت برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ژنتیکی مادرانی هستند که با توجه به اینکه ناقل این بیماری‌ها به صورت نهفته و آشکار هستند تصمیم به بارداری می‌گیرند.
رئیس آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مولکولی گیلان متذکر شد: زوج‌هایی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی در فامیل دارند پیش از تصمیم به بارداری باید بررسی‌های ژنی انجام دهند و مورد بررسی آزمایشگاهی مولکولی و سلولی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که پیش از تولد نوزاد نیز می‌توان به وجود آن پی برد، خاطرنشان کرد: ژنتیک، علمی پیچیده و بنیادی در علوم پزشکی است.
گیلان و مازندران در صدر فراوانی بیماری‌های ژنتیک
کشاورز از ثبت 2 هزار نوع بیماری ژنتیکی در جهان خبر داد و گفت: در ایران هموفیلی، تالاسمی، انواع عقب‌ماندگی‌های ذهنی و جسمی، ناشنوایی، بیماری‌های خونی، بیماری‌های ریوی و کلیوی و بیماری‌های متابولیکی از جمله مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع این بیماری‌ها است.
افزایش ازدواج‌های فامیلی و سونامی بیماری‌های ژنتیک
به گفته وی، استان‌های گیلان و مازنداران رتبه نخست و دوم فراوانی بیماری‌های ژنتیکی تالاسمی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
متخصص ژنتیک پزشکی با بیان اینکه آمار ازدواج فامیلی در ایران 40 درصد از 100 درصد است، افزود: سونامی بیماری‌های ژنتیکی در راه است و شرایط محیط زیست، ساطع بودن اشعه‌های تلفن همراه و ماهواره‌ها در محیط زندگی و ازدواج‌های فامیلی فراوانی بیماری‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد.
وی یادآور شد: هدف ما در آزمایشگاه ژنتیکی‌مولکولی گیلان این است که با مراقبت‌های به‌موقع و بررسی لازم زوج‌های ناقل و مشکوک به بیماری‌های ژنتیکی را از به‌دنیا آوردن کودکانی با هر نوع ناهنجاری ژنتیکی آگاه کنیم/فارس