رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پیشرفت فیزیکی 98/5 درصدی سد لاستیکی گالشکلام لنگرود خبر داد و گفت: بزودی شاهد افتتاح و بهره برداری این سد خواهیم بود.

به گزارش ندای گیلان از لنگرود،وحید خرّمی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از نزدیک در روند اجرایی سد لاستیکی گالشکلام لنگرود قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در این بازدید ضمن اشاره به ساخت 11 سد لاستیکی در استان گیلان گفت: تاکنون 3 سد لاستیکی دهنه سر در آستانه اشرفیه ، پهلوان بست در لنگرود و باغبانان در فومن افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته اند .

وی به تشریح جزئیات سد لاستیکی گالشکلام لنگرود پرداخت و اظهار کرد: این سد لاستیکی با حجم تنظیمی 1/1 میلیون مترمکعب و حجم مخزن 280 هزار مترمکعب و ارتفاع سر ریز لاستیکی 2/5 متر و طول لاستیک در تاج 53 متر ، با هدف بهبود سطح زیر کشت  2500 هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه بر  روی رودخانه شلمانرود لنگرود در حال احداث است.

خرّمی به مهم‌ترین اهداف احداث سد لاستیکی گالشکلام و کاربردهای مهم این پروژه در منطقه اشاره و بیان کرد: توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری، ذخیره‌‌سازی و تنظیم جریان آب رودخانه، ایجاد حوضچه مکش مناسب، پمپاژ آب و استفاده توریستی و تفریحی از مزیت‌های این طرح محسوب می‌شوند.

وی تغذیه آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش در رودخانه را از دیگر فواید مثبت ساخت سد لاستیکی گالشکلام عنوان و اظهار داشت : این پروژه در صورت تکمیل و بهره‌برداری برای تثبیت بستر و سازه‌های موجود، پرورش آبزیان، ساماندهی رودخانه و جلوگیری از برگشت آب شور دریا نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان احداث و بهره‌برداری از سدهای لاستیکی در مناطق مختلف این استان را از جمله اولویت‌های کاری این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب پروژه سد لاستیکی گالشکلام ، به زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری این طرح خواهیم بود .

خرّمی در این بازدید ضمن اشاره به پویش# الف– ب- ایران ؛ تصریح کرد : وزارت نیرو در راستای آبادانی و خدمت رسانی به مردم، پویش افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور در نیمه دوم سالجاری تحت عنوان  # الف– ب- ایران  با افتتاح 227 پروژه آب و برق  با اعتباری بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان راه اندازی کرده است.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : در این پویش سعی شده طرح‌های زیرساختی صنعت آب و برق به میان مردم آورده شود تا مردم ببینند، کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی قرار گرفته، با اتکاء به توان داخلی خود موفق شده دستاوردهای بی نظیری را در عرصه آب و برق کسب کند .

لازم به ذکر است؛ سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم این سدها،  کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

از مهمترین اهداف اجرای طرح‌های لاستیکی در استان گیلان می‌توان به  توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه ها، بهره برداری تفریحی و توریستی، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه ها و هدایت آن به کانال های شبکه آبیاری و جلوگیری از برگشت آب شور دریا اشاره کرد.