این طور تصور می‌شد که اصلاح‌طلبان بار دیگر از الگوی 92 استفاده کنند و این بار لاریجانی را برگزینند که هم تایید صلاحیت می‌شود، هم ارتباط خوبی با نهادهای قدرت دارد، هم سال‌ها سیاست ورزی کرده و نام آشناست.

به گزارش ندای گیلان،انتخابات ۱۴۰۰وارد فاز جدی خود شده است، در بین اخباری که مطرح می شود، دعوت نکردن از علی لاریجانی توسط شورای وحدت سوال برانگیز بود که حتی نام او در بین ۱۰ نامزد مورد بررسی این شورا قرار ندارد. البته هنوز هم تکلیف دیگر نامزدهای احتمالی از سید ابراهیم رئیسی گرفته تا محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری معلوم نیست. حتی آن طور که برخی از سیاسیون معتقدند ممکن است در این میان شگفتی انتخابات نیز معرفی شود! با وجود این به نظر می‌رسد که اکنون بیش از قبل می‌توان از تصمیم انتخاباتی علی لاریجانی حرف زد.

گمانه کاندیداتوری او از وقتی قوت گرفت که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکرد.به نوشته فردا نیوز، به نظر می‌رسید که او این تصمیم را گرفته تا خود را مهیای پاستور نشینی کند، به خصوص که طیفی از اصلاح‌طلبان یعنی کارگزاران از بعد از انتخابات ۹۶ با طرح دوقطبی احتمالی لاریجانی – جهانگیری جانب او را گرفته بودند. این طور تصور می‌شد که اصلاح‌طلبان بار دیگر از الگوی ۹۲ استفاده کنند و این بار لاریجانی را برگزینند که هم تایید صلاحیت می‌شود، هم ارتباط خوبی با نهادهای قدرت دارد، هم سال‌ها سیاست ورزی کرده و نام آشناست.

حتی برای جبران ضعف او در زمینه رای آوری نیز فکر کردند و تصمیم داشتند که با قرار دادن ظریف در کابینه او، محبوبیت آقای وزیر را به پای گزینه ائتلافی بریزند. با نزدیک شدن به انتخابات اما معادلات تغییر کرد. بخش دیگری از اصلاح‌طلبان با مشاهده نارضایتی‌های موجود در جامعه که ناشی از عملکرد دولت ائتلافی روحانی بود، دریافتند که این راهکار دیگر به کار نخواهد آمد.

بنابراین از جامعه‌محوری گفتند و تصمیم گرفتند که صرفا با نامزد اصلاح‌طلب وارد میدان شوند. نامزد نهایی آنان هنوز معلوم نیست اما طرح اسامی مثل مصطفی تاجزاده و محمدرضا خاتمی نشان می‌دهد که هر روز در این مسیر ثابت قدم‌تر می‌شوند.در این بین شانس لاریجانی برای موفقیت در رقابت‌های انتخاباتی کمتر و کمتر شد.

درست است که برخی از اصولگرایان سنتی در هفته‌های اخیر اظهاراتی داشته‌اند که حاکی از روی خوش نشان دادن به لاریجانی است اما بر اساس رویکرد کلی این جریان، لاریجانی نمی‌تواند روی حمایت اصولگرایان حساب کند. طیف اعتدالی و حامی دولت هم جایگاه قابل اعتنایی ندارد بنابراین وضعیت اصلا مناسب کاندیداتوری رئیس سابق مجلس نیست.از همین رو به‌رغم تلاش برخی از چهره‌های نزدیک به او برای همچنان روی میز نگاه داشتن این گزینه، شاهدیم که تحلیل‌ها به سوی حذف لاریجانی از فهرست نامزدهای انتخاباتی می‌رود. شاهد اظهارات امروز نقوی حسینی است.

او در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «او یک فرد بسیار باهوش و با تحلیل بالایی است و من قبلا هم گفته‌ام که لاریجانی به راحتی نامزد نخواهد شد و تا اجماعی روی او وجود نداشته باشد به انتخابات وارد نمی‌شود. با توجه به این که متکی هم لیست ۱۰ نفره مد نظر اصولگرایان را مطرح کرد و لاریجانی در آن لیست نبود و اختلاف نظر روی نام او و این که او گفته بوده است که اگر رئیسی به میدان بیاید ضرورتی برای ورود من در انتخابات نخواهد بود؛ بنابراین با این شرایط احتمالا لاریجانی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد.»

وی همچنین می‌گوید:« برآورد من از صحنه انتخابات و فعالیت نامزدها این است که در نهایت آیت ا… رئیسی وارد میدان خواهد شد و اصولگراها هم بدون تردید روی نام او به اجماع خواهند رسید؛ زیرا نامزدهای جریان اصولگرا هم به صراحت گفته‌اند که در صورت ورود آیت ا…رئیسی به او کمک خواهیم کرد و حتی سعید محمد هم که در جرگه دولت انقلابی جوان قرار می گیرد این موضوع را اعلام کرده‌ است.»با این حال، طی روزهای اخیر با توجه به برخی تلاش‌های چهره‌های نزدیک به لاریجانی و اظهاراتی که در کلاب هاوس درباره فعال شدن ستادهای انتخاباتی او گفته بودند، تصور می‌شد که لاریجانی قصد دارد دل به دریا بزند و در دقیقه ۹۰ نامزد شود.