بر اساس قانون برنامه ششم قرار بود ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی باشد، اما به جای تقویت ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط مترو، اتوبان ساخته شد.
به گزارش ندای گیلان،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  از معاون وزیر بهداشت و درمان نقل می‌کند که در چند کلان شهر بزرگ کشور سالانه حدود ۳۰ هزار نفر فوتی به دلیل آلودگی هوا داریم آن هم در حالی که کل تلفات جاده‌های کشور ۱۶ هزار نفر است. رئیس شورای شهر تهران هم از پیشی گرفتن تعداد قربانیان آلودگی هوا از تلفات حوادث رانندگی می گوید و تاکید دارد : تعداد کسانی که از آلودگی هوا می‌میرند از تعداد کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر شده است. قاتل جان ایرانی ها در هر دو موضوع  آلودگی هوا یا تصادفات سیستم حمل و نقل است و شواهد حاکی از آن است که اقدامات انجام شده برای مهار این شرایط تاکنون آن گونه که باید تاثیرگذار نبوده است. در این خصوص معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است: اقدامات صورت گرفته درباره بهبود وضعیت هوای تهران 50 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است.
آلودگی هوا ناشی از خشکی تالاب ها
 به گفته مسعود تجریشی، آلودگی هوا و گرد و خاک در شش ماه از سال ناشی از خشکی تالاب ها و در شش ماه گرم سال  ناشی از فعالیت های انسانی و صنعتی است . وی افزود: آلودگی هوا یک موضوع پیچیده و گسترده است که نیازمند مشارکت سیاسیون است و نیاز به اراده و برنامه ریزی دارد که برای حل آن از دانش، فناوری و تدبیر استفاده شود. تجریشی تصریح کرد: در سال ۹۵ کارگروهی در هیئت دولت تشکیل شد که مدیریت هوای کلان شهرها را عهده دار بود و از بهمن ماه سال گذشته به سازمان محیط زیست منتقل شد، این کارگروه که متشکل از 16 دستگاه است، ۶۴ مصوبه داشته که به دلیل کمبود منابع مالی یا نبود تعهد سازمان ها یا ناهماهنگی دستگاه ها به مرحله اجرا در نیامده است.
به جای توسعه حمل و نقل، اتوبان ساخته شد
وی همچنین به ایلنا گفت: بر اساس قانون برنامه ششم قرار بود ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی باشد، اما به جای تقویت ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط مترو، اتوبان ساخته شد. تجریشی تاکید کرد: اگر سیاست‌های اتخاذ شده اجرایی نشود، قطعا آلودگی هوای کلان شهرها نیز برطرف نمی‌ شود. باید مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تمایل پیدا کنند و اقداماتی انجام شود که الگوی زندگی مردم تغییر کند تا آلودگی هوا را از بین ببریم.
اجرای ناقص یک قانون!
به هرصورت وسایل حمل و نقل در کشور می آلاید و می کشد اما بهبود نمی یابد. حتی قوانین تصویب شده  مانند لایحه هوای پاک هم نتوانسته است به این وضعیت سرو سامان دهد. به گفته یک کارشناس حوزه محیط زیست بعد از آن که سال ها طول کشید تا لایحه هوای پاک تصویب شود و با وجود آن که بیش از نیمی از آلودگی هوای کلان شهرهایی چون تهران ناشی از خودروهای قدیمی و موتورسیکلت های کاربراتوری است که روزانه بیش از نیم میلیون کیلوگرم مواد آلاینده وارد ریه های ایرانی ها می‌کند اما اجرای بخش مهمی از همین لایحه به تعویق افتاده است. محمد کرمی گفت:  بر طبق این لایحه قرار بود هر خودرو یا موتورسیکلت که تولید می شود چند خودرو یا موتورسیکلت قدیمی از رده خارج شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه  مخالفت سرسختانه وزارت صنعت آن هم به بهانه تولید ملی و اشتغال عملا این بخش را بدون نتیجه گذاشت و همین موضوع در ادامه دار بودن آلودگی هوای کلان شهرها موثر بوده است. وی گفت: گویا فروش خودرو و موتور سیکلت به هر قیمتی بیشتر از جان هزاران ایرانی ارزش دارد.